Elektromobily prírode škodia viac než spaľovacie motory! Tvrdí Mazda

  • Výroba elektromobilov stále hapruje kvôli problémom s batériami
  • Mazda presviedča ľudí, že veľký dojazd je zbytočný
  • Tesla tento problém rieši inováciami
Mazda SUV MX-30
Nový elektromobil Mazda SUX MX-30, Mazda
  • Výroba elektromobilov stále hapruje kvôli problémom s batériami
  • Mazda presviedča ľudí, že veľký dojazd je zbytočný
  • Tesla tento problém rieši inováciami

V posledných rokoch stále viac výrobcov predstavuje elektrické verzie svojich áut. Tesla má zatiaľ na trhu iba drahé a luxusné elektromobily, niektoré automobilky sa teda snažia uspokojiť dopyt aj po cenovo dostupnejších modeloch. Vyrobiť však lacné vozidlo poháňané energiou z batérií však vyžaduje veľké kompromisy problém.

Mazda upozorňuje na problémy s veľkými batériami

Najväčšie ťažkostí robia samotné batérie. Na svete ich nie je dostatok, majú mizernú kapacitu, sú ťažké a o auto s dojazdom pár stoviek kilometrov nie je veľký záujem. Situáciu sťažuje aj nedostatok nabíjacích miest a fakt, že zatiaľ čo benzín či naftu natankuješ behom niekoľkých minút, batériu budeš dopĺňať minimálne pol hodinu. 

MEGABOOST: Vylepšená Tesla Model Y bude špičkové auto, upgrady opäť zmenia trh

Automobilka Mazda si je vedomá týchto problémov s batériami a uvádza ďalšie. Mnoho ľudí má záujem o elektrické auto preto, že chcú byť ekologickí. Avšak samotná výroba batérií veľmi ekologická nie je. Používajú sa pri nej vzácne kovy ako nikel či kobalt ktorých ťažba prírode škodí. I keď, čmudiť po cestách spaľovací motorom nie je o moc lepšie.

Navyše, automobilka Tesla problém s kobaltom viac menej vyriešila a vo svojich batériách novej generácie ho už bude využívať iba minimálne. Zdá sa tiež, že prvýkrát v histórii pri správnom používaní viac menej odpadá problém s degradáciou batérií. 

Elon Musk a jeho Tesla predstavili „nesmrteľnú“ batériu. Menia tým celý svet pred tvojimi očami

Mazda predstavuje lacný elektromobil a tvrdí, že slabý dojazd by ľuďom nemal vadiť

Mazda však našla iné riešenie. Automobilka vyrobila lacný elektromobil so slabým dojazdom ľudí presviedča, že im to bude stačiť. Ich SUV MX-30 disponuje batériami s kapacitou 35,5 kWh a dojazdom iba 200 km. To je viac než dosť na bežné jazdenie do práce či rozvoz detí do školy a presne na týchto ľudí Mazda svojím elektromobilom cieli.

SUV MX-30 navyše slabú výdrž vyvažuje nižšou hmotnosťou a v základnej výbave cenou iba 33 990 eur. Slovenská republika na elektromobily poskytuje dotácie vo výške až 8 000 €.  Cena je teda celkom priaznivá. Pandémia koronavírusu síce poskytovanie dotácií pozastavila, no v posledných mesiacoch sa to zase začína hýbať.

Veľa rodín má dve autá a obe väčšinou používa na krátke trasy. Prečo by aspoň jedným z nich nemohol byť elektromobil? Dáva to zmysel. Veď podľa štatistík je priemerná dĺžka jazdy iba 13,5 km a toto číslo sa od roku 2009 veľmi nezmenilo, udáva Mazda.

Kúpil by si si elektromobil s dojazdom iba 200 km?

Nedostatok nabíjacích staníc – problém, ktorý sa vyrieši sám

Elektromobil síce môže byť drahší než auto so spaľovacím motorom, no po čase sa táto investícia vráti kvôli úsporám na pohonných hmotách. Aj infraštruktúra už bude iba lepšia a čoskoro sa vďaka nabíjacím staniciam dostaneš prakticky všade, a to aj napriek slabej výdrži batérií.

Aj doba nabíjania sa bude postupne skracovať. Opäť ako príklad použijeme Teslu, ktorá dnes používa 250W nabíjanie. Supercharger tretej generácie schopný dodať autu behom piatich minút energiu na ďalších 100 km. Tieto superchargery budú v budúcnosti nabíjať aj rýchlejšie, až sa vyriešia problémy s prehrievaním batérií.

Zdroje: autoforum.cz, startitup.sk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech