Expertka na bezpečnú jazdu prezradila, aké chyby robíme za volantom: Slovákov v autoškole neučia jednu dôležitú vec
- Poznáš zásady bezpečnej jazdy?
- Odborníčka prezradila, aké chyby robia vodiči najčastejšie
- Náš systém vzdelávania neučí predvídať
- Poznáš zásady bezpečnej jazdy?
- Odborníčka prezradila, aké chyby robia vodiči najčastejšie
- Náš systém vzdelávania neučí predvídať
Vodiči na slovenských cestách si už zvykli nadávať na pravidlá či stav našich vozoviek, no málokedy dokážu spätné zrkadlo otočiť aj na seba. V minulom roku Polícia SR zaznamenala takmer 11 300 dopravných nehôd na našich cestách, čo je síce nižšie číslo než to z roku 2022, no za to stúpla úmrtnosť až o 9 %. Keby si však vodiči osvoja zásady bezpečnej jazdy, tieto strašidelné čísla by mohli klesať.
Medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí neprimeraná rýchlosť, nesprávne predchádzanie a nevenovanie sa vozidlu. Ako nám prezradila Lucia Solomon, inštruktorka bezpečnej jazdy SuperDRIVE, Slovákov predvídanie v autoškole jednoducho neučia.
Prezradila nám, aké chyby robíme za volantom najčastejšie, ako sa im vyvarovať a prečo by si mal náš systém zriaďovania vodičského preukazu brať príklad od susedných krajín. V exkluzívnom rozhovore sa dozvieš všetko, čo si o bezpečnej jazde mal už dávno vedieť.
- Prečo je predvídanie v doprave kľúčové
- Prečo mladí vodiči spôsobujú veľa nehôd
- Aké sú mýty o bezpečnej jazde
- Ako reagovať v nečakaných situáciách za volantom
Aké sú podľa teba najčastejšie chyby, ktoré vodiči robia za volantom?
Vodiči nevedia predvídať riziká a ešte menej tomu vedia prispôsobiť jazdu.
Keď sa ich pýtam, či predvídajú riziká, tak takmer všetci odpovedajú „áno“, a potom, keď s nimi jazdím v premávke, tak vidím napríklad, že popri stojacom autobuse ani nespomalia (nepredvídajú, že vybehne chodec) – a takýchto situácií by sme mohli vymenovať mnoho.
Toto sa týka hlavne vodičov, ktorí jazdia veľa a často, tie isté trasy majú veľkú tendenciu jazdiť automatizovane, po pamäti a vtedy veľmi slabo vnímajú premávku dookola (lebo veď cestu poznajú naspamäť).
Určite by som spomenula aj aroganciu a veľké EGO vodičov ako chybu. Veľa skúsených vodičov jazdí agresívnejšie, pretože si myslia, že oni to majú pod kontrolou a oni môžu. Ostatní nech dodržiavajú rýchlosti, rozostupy. Ale oni sú lepší, tak môžu si pravidlá prispôsobiť.
Toto je veľká chyba, lebo si neuvedomujú, že tým ostatným spôsobujú stres, zbytočné brzdenie či nútené uhýbanie sa. Minimálne títo vodiči komplikujú plynulosť, spôsobujú zápchy, ak nie kolízie. Pre týchto vodičov mám otázku: „Ak by každý jazdil ako ty, bola by premávka lepšia, bezpečnejšia? Keď sa ty považuješ za prototyp dobrého vodiča, tak by tak mali jazdiť všetci?“
Ak by som mala spomenúť pár konkrétnych chýb za volantom, tak asi najväčšie problémy a najčastejšie nehody spôsobujú nedostatočné rozostupy pri jazde, veľmi slabé kontrolovanie spätných zrkadiel a prekračovanie rýchlosti.
Z tých najčastejších a najhorších nemôžem nespomenúť rozptyľovanie sa mobilom. Mobil je najhorší. Vtedy nevnímame, nevidíme a nereagujeme na nič. A práve nepozornosť (mobil) bola najčastejšia príčina nehôd na Slovensku v roku 2023 (až 48 %).
Ako by si definovala bezpečnú jazdu? Čo všetko do nej patrí?
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Čo je to defenzívna jazda
- Ako predvídať riziká v premávke
- Prečo je dôležité dodržiavať dostatočné rozostupy
- Ako správne sledovať priestor okolo auta
- Ako sa líši výučba v autoškolách na Slovensku a v Rakúsku
- Ako sa vyhnúť rozptyľovaniu počas jazdy
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom