Facebook nezvláda kontrolu hoaxov. V prvom štvrťroku 2021 bol najčítanejším článok, ktorý spochybňoval vakcínu

  • Facebook vydal v sobotu správu o tom, že najčítanejší článok je za prvý štvrťrok 2021 o spochybňovaní vakcíny
  • Odborníci tvrdia, že je ťažké definovať pojem dezinformácia
Facebook/Biden
Facebook/Biden, TASR/AP/Mark Lennihan TASR/AP/Manuel Balce Ceneta
  • Facebook vydal v sobotu správu o tom, že najčítanejší článok je za prvý štvrťrok 2021 o spochybňovaní vakcíny
  • Odborníci tvrdia, že je ťažké definovať pojem dezinformácia

V tomto covidovom roku sa Facebook dostal pod zvýšenú kontrolu práve kvôli dezinformáciám, ktoré sa na tejto sociálnej sieti vyskytovali čoraz častejšie. Americký prezident Joe Biden to dokonca napísal na svojom Twitteri status, že platformy ako Facebook „zabíjajú ľudí“. Status neskôr odstránil, uvádza portál Business Insider.

Facebook prvotne zverejnil najčítanejší obsah, ktorý sa na tejto platforme nachádzal len za druhý štvrťok roka 2021. Až po tom, čo na to upozornil vo svojom článku denník New York Times, Facebook zverejnil aj dáta, ktoré ukazujú aký najčítanejší obsah sa na Facebooku nachádzal na začiatku roka 2021.

Ukázalo sa, že najpopulárnejší a najvyhľadávanejší bol práve článok, ktorý zverejnil  Chicago Tribune. Bol to článok o smrti lekára, ktorý zomrel dva týždne po očkovaní proti COVIDu-19. Ich titulok znel „Zdravý lekár zomrel dva týždne po očkovaní proti COVID-19; CDC vyšetruje prečo.“

Posudkový lekár neskôr zistil, že neexistuje dostatok dôkazov na to, aby mohol niekto určiť či lekár zomrel pre očkovaciu látku proti ochoreniu COVID-19. Samozrejme, do článku bolo toto odôvodnenie neskôr pridané a článok aktualizovaný.

Článok videlo až 53 miliónov ľudí

Správu, ktorú Facebook zverejnil, sa podľa Business Insider taktiež uvádzajú ďalšie najvyhľadávanejšie profily či weby. Na 19. mieste sa umiestnila stránka, ktorá patrí pravicovému protičínskemu denníku The Epoch Times, ktorý propaguje konšpiračné teórie.

Facebook uviedol, že v rámci úsilia o transparentnosť plánujú ďalej vydávať štvrťročné správy o najvyhľadávanejšom a najobľúbenejšom obsahu, ktorý sa na tejto plaforme zobrazuje.

Na Facebook tlačil aj Biely dom

Ako uvádza Washington Post, „Facebook chcel najskôr zdieľať len tie údaje, ktoré uvazujú platformu v pozitívnom svetle, vrátane propagácie svojho výskumu, že platforma stiahla 20 miliónov kusov obsahu obsahujúceho dezinformácie o covid-19.“

Biely dom však na Facebook naďalej tlačil a tak platforma naplánovala vydať správu o transparentnosti, ktorá by ukázala 100 stránok, profilov a webov najobľúbenejšieho obsahu na Facebooku.

„Problém bol v tom, že sa báli, čo môžu nájsť. Boli tiež opatrní, pretože mali pocit, že pojem o tom, čo je dezinformácia, bol často nesprávne interpretovaný,“ uvádza Washington Post.

Zdroje: Business insider, Washington Post

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá