Far­mič­ka — Slo­ven­ská inter­ne­to­vá trž­ni­ca, na kto­rej náj­deš čerstvé lokál­ne potra­vi­ny od malý­ch domá­ci­ch pes­to­va­te­ľov

Jakub Jablonický / 21. apríla 2017 / Eko

zdroj: FB/Farmička.sk

Farmička.sk chce zlep­šiť dostup­nosť kva­lit­ný­ch lokál­ny­ch potra­vín pre kaž­dé­ho.

Farmička.sk vznikla ako projekt občianskeho združenia Gemerské grúne. Jej cieľom je dostať výrobky malých domácich producentov ku spotrebiteľom na celom Slovensku. Môžu tu inzerovať farmári, ale aj bežní ľudia, ktorí vypestujú viac ako skonzumujú.

„Keď sme projekt spúšťali, mysleli sme, že taký skvelý nápad sa po malom nakopnutí rozbehne sám. Oslovili sme záujmové organizácie typu záhradkári, včelári či drobnochovatelia. Mysleli sme si, že ich to zaujme, ale reakcia bola, diplomaticky povedané, vlažná. Začali sme preto oslovovať priamo farmárov, výrobcov, ale aj našich priateľov ako prvých zákazníkov, využívať sociálne siete a postupne to šlo,“ povedal pre TREND zakladateľ Jaroslav Hric.

foto: FB/Farmička.sk

Projekt funguje už 5 rokov a za ten čas sa vypracoval na kvalitný zdroj čerstvých lokálnych potravín. Nájdeš tu všetko od ovocia a zeleniny, cez med a koláče, až po živočíšne produkty a zvieratá. Nechýbajú ani ponuky práce na farme, či dokonca predaj pozemkov.

Okrem toho sa snaží tvoriť aj komunitu farmárov a malých pestovateľov. Farmička organizuje ovocinárske a včelárske školenia. O vzdelávanie v týchto oblastiach majú totiž podľa nich mladí ľudia dnes záujem. V mestách sa totiž o tom nemali od koho naučiť.

„Stále je veľa pestovateľov a chovateľov, ktorí sa naďalej s láskou venujú tomu čo ich napĺňa a čo v mnohých prípadoch zdedili po predkoch. Mnohí z nich medzi sebou aktívne komunikujú, združujú sa, alebo hľadajú záujemcov o svoje domáce produkty alebo zvieratá, ktoré odchovali. Práve pre drobných pestovateľov, chovateľov a domácich výrobcov je určený internetový portál www.farmicka.sk. Hlavným cieľom a posolstvom celého portálu je priblíženie výrobkov, produktov, služieb a remesiel malých domácich producentov v regiónoch k spotrebiteľom po celom Slovensku,” tvrdí Farmička na svojej stránke. 

foto: FB/Farmička.sk

Farmička sa netají tým, že jej ide o zvýšenie potravinovej sebestačnosti a zníženie negatívneho dopadu na životné prostredie. V dobe, kedy sa za „eko“ a „zelenú“ prehlasuje každá druhá firma, to často neznamená viac ako iba marketing. No vyzerá to tak, že Farmička to myslí naozaj vážne.

„Nejde o marketingový ťah, keďže priemernému spotrebiteľovi sú tieto pojmy ukradnuté. Sú to skôr hodnoty, na ktorých nám, a mnohým iným, záleží a treba v týchto oblastiach robiť osvetu, aby sa veci pohli k lepšiemu. Ak si dokážete nájsť svojho pestovateľa ovocia vo svojom okolí, nemá zmysel kupovať také isté ovocie, ktoré prešlo pol sveta a má obrovskú uhlíkovú stopu,“ povedal pre TREND zakladateľ Jaroslav Hric.

foto: FB/Farmička.sk

Ľudia majú o čerstvé lokálne potraviny stále záujem. V konkurencii ľahko dostupných supermarketov ale predaj na lokálnych trhoch upadá. Farmička sa rozhodla namiesto vyplakávania nad neférovosťou trhu tento problém vyriešiť. A päť rokov po jej založení to vyzerá, že to bol dobrý nápad.

foto: FB/Farmička.sk

Pridať komentár (0)