GexPay: Strav­ným lís­tkom daj zbo­hom, sta­čí ti mobil!

Ráchel Matušková / 28. októbra 2015 / Business

GexPay, mobil­ná app­ka, kto­rá uľah­ču­je spô­sob pla­te­nia v reštau­rá­ciá­ch a jej cie­ľom je odstrá­niť zasta­ra­né strav­né lís­tky. Pro­ces, kto­rý den­ne absol­vu­je­te počas obed­nej pau­zy, GexPay zjed­no­du­šu­je pre všet­ky zúčast­ne­né stra­ny.

 

GexPay inovuje zastaraný  spôsob platenia za obedy stravnými lístkami.  Poznáte to, idete počas krátkej obednej pauzy na obed, ponáhľate sa aby ste sa vôbec stihli najesť, a z toho mála času vám úplne nezmyselne ukradne zdĺhavé platenie. Ak platíte stravnými lístkami je to o to horšie, že ceny za obed sa nezhodujú so sumami na stravných lístkoch, obyčajne treba doplatiť drobnými,  čo tiež zdržuje. V tíme GexPay si povedali, že už bolo dosť tohto zastaraného spôsobu platenia a prišli s riešením hodným dnešnej modernej doby.

 

 

Klasické papierové stravné lístky previedli do praktickej elektronickej podoby. Zdá sa, že mysleli na všetko, odstránili nutnosť internetového pripojenia, zaplatiť môžete na cent presne a bezpečnosť je dokonca vyššia ako pri papierových lístkoch. Čiernym bodom appky môže byť, že zatiaľ nie je využiteľná v úplne všetkých zariadeniach, tím GexPay však vyriešil aj toto. V aplikácii je mapa so zmluvnými zariadeniami a používateľa do nich vie dokonca navigovať. Zamestnávatelia stravné lístky rozpošlú komu treba jednoducho a rýchlo a reštaurácie tiež neobídu naprázdno.

Viac podrobností o aplikácii sa dozviete v rozhovore s Martinom Cibulkom, ktorý má v spoločnosti Global Exchange Payments, SE na starosti stratégie a vývoj.

 

Kedy vznikol prvý nápad na vytvorenie GexPay?

Ako ľudia z IT so skúsenosťami z platobných služieb sme za každou platbou videli aj to pozadie na strane prevádzkovateľov a bánk. Preto sme sa nebáli púšťať aj do zložitejších úvah a systémov. Zamýšľali sme sa preto nad tým, ako si zjednodušiť život, ako nenosiť hotovosť a zároveň nestratiť kontrolu nad tým čo, kde, kedy a koľko platíme. Vždy samozrejme po všetkých našich úvahách nasledovala klasická otázka z filmu Pelišky: „A komu tím prospejete, čo?“ Takto sme to postupne rozpracovávali až náš projekt začal nadobúdať reálne kontúry v podobe prvých prototypov v roku 2013. Intenzívne a naplno sme sa pustili do tohto projektu až o rok neskôr.

Na začiatku teda neboli gastrolístky ale chceli sme robiť reálne platby. Gastrolístky sa ukázali na štart ako úplne ideálne, pretože majú jasný obchodný model a väčšina si vie predstaviť čo elektronické gastrolístky sú. Nie som zástancom gastrolístkov, ale keď už sú tu, tak ich poďme robiť aspoň lacnejšie a efektívnejšie.

 

 

Ako prebiehala práca na projekte? Čo bolo najzložitejšie pri vývoji GexPay?

Snažili sme sa do procesu platby za obed zapojiť to, čo bežne ľudia majú pri sebe, aby zamestnanci nemuseli nosiť papieriky či karty a aby personál reštaurácie nemusel používať špeciálne čítacie zariadenie či zvláštnu priehradku na gastrolístky. V našich rozhovoroch sme stále spomínali bežne dostupný smartfón bez špeciálnych funkcií, ako napríklad telefón bez NFC. Technológia NFC je síce fajn, ale nie každý si môže dovoliť resp. potrebuje drahý telefón.

Chceli sme mobilné platby priniesť naozaj každému, aj tým, ktorí nemajú mobilný dátový paušál a nemôžu byť vždy a všade online a preto sme to vymysleli tak, že pri platení nie je potrebné mať internetové pripojenie a napriek tomu si sám platiaci určí výšku sumy ktorú ide platiť. Dokonca sme mysleli aj na tých čo vyžadujú vysoké zabezpečenie a môžu si platbu dodatočne zakódovať. Gastro biznis má oproti bežným platbám niektoré špecifiká ako napríklad to, že počas obeda musí všetko fungovať rýchlo a bez zmätku a často krát platia viacerý ľudia jeden účet naraz. Všetko toto sme museli skĺbiť a zrýchliť. Najťažšie bolo ale zohnať dobrých a kvalitných spolupracovníkov.

 

Ako dlho je reálne možné využívať GexPay?

GexPay je reálne na trhu od začiatku septembra 2015, samozrejme intenzívne pracujeme na rozširovaní našej siete partnerov a našim zákazníkom vychádzame plne v ústrety, ak je potrebné ušijeme im riešenie na mieru.

 

 

Je možné platiť aj iné sumy ako je obyčajne zadané na stravných lístkoch?

Áno samozrejme. Veľkou výhodou pre zamestnancov, ktorí používajú GexPay je to, že platia na cent presnú sumu za obed. Nemusia doplácať v hotovosti, alebo kupovať potraviny navyše aby hodnotu stravného lístka dorovnali. Zároveň si obed môžu v kľude vychutnať keďže platba cez mobil je rýchla a pohodlná.

 

Kde je možné s GexPay platiť? Je možné GexPay využiť aj pri nákupe potravín?

GexPay je inovatívny systém platieb za reštauračné služby a potraviny. GexPay stravným kreditom je možné platiť v zmluvných prevádzkach – reštauráciách a v budúcnosti sa bude dať použiť aj v predajniach potravín.

 

Pri stravných lístkoch sú obmedzenia na čo je možné ich využiť, platí to aj v prípade GexPay?

Áno, keďže sú to vlastne stravné poukážky v modernej elektronickej podobe , obmedzenia sú rovnaké a môžu sa využiť len na nákup stravy a nealkoholických nápojov.

 

V prípade klasických stravných lístkov nie je problém aby ich vlastník dal niekomu inému, tretej osobe, napríklad rodičia dávajú stravné lístky deťom. Je to možné aj s GexPay?

Podstatou stravnej poukážky je, aby ju zamestnanec používal počas pracovného dňa na každodenné teplé jedlo.  V porovnaní s papierovými stravnými poukážkami však používateľa nijako neobmedzujeme. Gastrokredit môže posielať blízkym a rodine, aby ho použili na stravovanie.

 

 

Niektorí ľudia sú nedôverčiví voči plateniu mobilom a celkovo sú citliví na svoje peniaze. Ako máte teda v GexPay vyriešenú bezpečnosť?

Ochrana hodnoty stravných poukážok v GexPay je oveľa vyššia ako pri papierových poukážkach.

Čo sa týka bezpečnosti, tak každý stravný účet je chránený heslom, ktoré si určí jeho majiteľ. Heslo nie je uložené v mobilnej aplikácii, takže pri strate alebo odcudzení smartfónu znižuje riziko zneužitia. V mobilnej aplikácii je možné nastavenie PIN kódu, ktorý je potrebné zadať pred každým spustením aplikácie.

Pri platení je možné zadať aj ochranný kód, ktorý zvyšuje bezpečnosť a príjemca platby musí tento ochranný kód pri platbe zadať. Každý vytvorený QR kód je jedinečný. Pri pokuse o opätovné preplatenie, systém skontroluje jeho platnosť a v prípade, že už bol preplatený platbu nezrealizuje.

 

Aké výhody prináša GexPay všetkým zúčastneným stranám, teda pre zamestnanca, zamestnávateľa a prevádzky?

Zamestnanci využívajú aplikáciu GexPay zadarmo a za obedy v reštauráciách platia jednoducho, rýchlo a na cent presnú sumu.

Veľkou výhodou pre zamestnávateľa je, že pri platobnom systéme GexPay neplatí žiadne poplatky a ani pri nákupe stravných kreditov. Registrácia je tiež samozrejme zdarma. Ďalšia výhoda je tá, že zamestnávateľovi stačí, aby jedným klikom rozoslal stravný kredit všetkým svojim zamestnancom, čím odstráni zbytočnú administratívu a manipuláciu s hotovosťou i lístkami.

Reštaurácie vďaka nášmu systému výrazne ušetria na poplatkoch stravovacím spoločnostiam, rýchlejšie sa dostanú k svojim peniazom za stravné kredity a  zrýchlia aj  zjednodušia zúčtovanie zákazníkov. Zlepší sa im prehľad o dianí vo vlastnej prevádzke a systém im ponúka aj také vymoženosti ako navigáciu zákazníkov do reštaurácie, či integrovaný vernostný program.

 

 

Existuje aj papierová forma poukážok GexPay pre tých, ktorý nevlastnia smartfón? Je možná aj kombinácia elektronických a papierových stravných lístkov u jednej osoby?

Pre tých, ktorí z nejakého dôvodu nemôžu využívať komfort Gastrokreditu, máme pripravenú formu papierových poukážok. Kombinácia elektronických a papierových stravných poukážok u jednej osoby je možná, rýchlosť obsluhy ostáva nezmenená.

 

Akým spôsobom prebieha platba cez GexPay?

Pri platení sumu zadáva platiteľ, čím následne vytvorí jedinečný QR kód zobrazený v jeho smartfóne. Tento QR kód dáva súhlas príjemcovi previesť si z účtu stravný kredit v zadanej hodnote. Po prevedení je tento jedinečný QR kód zneplatnený a nie je možné ho viac použiť.

Celá platba prebieha rýchlejšie ako platba kartou alebo hotovosťou. Aplikácia taktiež podporuje prijímanie viacerých platieb súčasne, čo znamená, že za jeden účet môžu platiť všetci obedujúci naraz.

 

 

Akú technológiu potrebujú reštaurácie na prijatie platby od zákazníka? Nebude problém v tejto oblasti?

Nevyžadujú sa žiadne špeciálne technológie, jediné čo potrebujete na prijatie platby od zákazníka je smartfón. Počas platby zákazník nepotrebuje dátové pripojenie, to je potrebné iba pre prijímateľa platby stravného kreditu a to iba v čase, keď overuje prijímanie platby.

Penetrácia inteligentnými zariadeniami na strane reštaurácii je vysoká, stretávame sa s pozitívnou odozvou. Napríklad prenájom a prevádzka kartových POS terminálov je pre reštaurácie oveľa vyšším nákladom.

 

Ako sa zákazník dozvie,  v ktorej prevádzke môže využiť GexPay?

Každá reštaurácia, ktorá sa zaregistruje sa automaticky zaradí do zoznamu prevádzok. Zoznam prevádzok si vie používateľ aplikácie GexPay kedykoľvek pozrieť a aplikácia ho vie do danej reštaurácie aj navigovať.

 

Koľko prevádzok aktuálne poskytuje možnosť platby cez GexPay?

Sieť reštaurácií, ktoré používajú GexPay sa neustále rozrastá a zamestnávatelia majú práve teraz jedinečnú príležitosť budovať spolu s reštauráciami vernostný systém šitý na mieru svojich zamestnancov. Každému zamestnávateľovi vychádzame v ústrety, zatiaľ sme boli schopní vyriešiť všetky požiadavky čo sa týka akceptačnej siete.

 

 

Ako vidíte budúcnosť GexPay o 1 rok alebo o 5 rokov?

Spoločenská klíma jasne deklaruje, že v tomto segmente sú nutné zmeny.  Prichádzame ako alternatíva, ktorá vnáša jasné a transparentné pravidlá, zvyšuje komfort všetkým stranám a radikálne šetrí prostriedky.

GexPay je riešením nespokojnosti so súčasným nastavením gastrobiznisu a preto sme presvedčení, že sa to odzrkadlí na výsledkoch spoločnosti a v strednodobom meradle dôjde k relevantnej zmene v tomto odvetví  s pozitívnym prínosom najmä pre používateľov, zamestnávateľov i reštaurácie.

 

Ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov!

Pridať komentár (0)