„Hanba Slovenska“ dáva výpovede. Bratislavskú hlavnú stanicu čaká premena za 20 miliónov

  • Hlavná stanica v Bratislave sa konečne dočká výraznej premeny
  • Železnice Slovenskej republiky už dali výpovede prvým prevádzkam
hlavná stanica
  • Hlavná stanica v Bratislave sa konečne dočká výraznej premeny
  • Železnice Slovenskej republiky už dali výpovede prvým prevádzkam
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Železnice Slovenskej republiky začínajú s dlho sľubovanou premenou bratislavskej hlavnej stanice. Prvé prevádzky už dostali výpovede a ďalšie budú nasledovať. Cieľom je vytvoriť dôstojnejší priestor pre cestujúcich, informuje Denník N.

Bratislavská hlavná stanica, ktorú mnohí označujú za „hanbu Slovenska“, sa konečne dočká výraznej premeny. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už dali výpovede prvým prevádzkam v budove a ďalšie čoskoro nasledujú. Rekonštrukcia by mala začať už budúci rok a prinesie kultivovanejšie prostredie pre cestujúcich.

Koniec lacného alkoholu a nevyhovujúcich prevádzok

ŽSR už dali výpovede niektorým prevádzkam, napríklad jednej z krčiem. „Do dvoch až troch rokov budeme mať hlavnú stanicu síce nie ako výstavnú, ale aspoň ako dôstojnú,“ uviedol pre Denník N generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik, ktorý nastúpil do funkcie na jar tohto roka.

Bednárik sa netají ambíciou priblížiť úroveň stanice k tej košickej, ktorú prevádzkuje súkromný subjekt. Po rekonštrukcii sa majú v priestoroch stanice nachádzať slušné potraviny a slušné stánky s rýchlym občerstvením, naopak, stánky s lacným alkoholom už nebudú mať miesto. Priestory plánujú prenajímať prevádzkarom, ktorí predložia najlepšie ponuky.

Rozsah plánovanej rekonštrukcie

Podľa informácií, ktoré zverejnil portál bratislavak.sk, sa stavebné práce dotknú predovšetkým prístavby z konca 80. rokov, ktorá zakryla historickú budovu stanice. Zrekonštruovaná bude fasáda, interiér a technické zázemie – vrátane rozvodov, elektroinštalácie, vzduchotechniky a osvetlenia.

Projektová príprava má stáť 2,5 milióna eur, samotná rekonštrukcia si podľa plánov vyžiada minimálne 20 miliónov eur. Rekonštrukcia sa však nedotkne koľajiska ani podchodov, ktoré zostávajú jedným z dlhodobých problémov.

Bednárik po piatich mesiacoch vo funkcii, tvrdí, že plány s hlavnou stanicou sa začínajú uvádzať do praxe.

ŽSR zároveň tvrdia, že magistrát plánuje pri stanici spojazdniť nízkoprahové denné centrum pre ľudí bez domova. Magistrát však túto informáciu zatiaľ oficiálne nepotvrdil. Problém s ľuďmi bez domova na hlavnej stanici je dlhodobý a jeho riešenie je nevyhnutnou súčasťou celkovej revitalizácie priestoru.

Paralelná rekonštrukcia autobusovej stanice

Okrem hlavnej železničnej stanice prechádza výraznou premenou aj autobusová stanica na Mlynských Nivách. Ako uvádza bratislavak.sk, developer HB Reavis oznámil, že znižuje počet nástupíšť v prospech nových prevádzok.

Počet nástupíšť sa znížil z 36 na 19 a výstupištia klesli z ôsmich na dve. Parkovacie plochy pre autobusy sa zredukovali z 92 na 29 miest, pričom vodiči majú autobus pristaviť na nástupište len osem minút pred odchodom. Na mieste vzniknú nové prevádzky, vrátane Kauflandu.

Tieto zmeny už kritizuje bratislavský magistrát aj Bratislavský samosprávny kraj. Podľa mesta má majiteľ stanice finančné problémy, ktoré súvisia so zmenou dopravcu v regionálnej autobusovej doprave. „Hlavné mesto dostalo informáciu, že z tohto dôvodu pristúpil k úprave a inému využitiu časti priestorov,“ uviedol hovorca Bubla.

Magistrát sa domnieva, že výpadky sú spôsobené snahou ušetriť na poplatkoch za vstup autobusov do stanice, ktoré si účtuje prevádzkovateľ.

Čo to znamená pre cestujúcich

Ak pravidelne cestuješ vlakom alebo autobusom cez Bratislavu, v najbližších rokoch sa priprav na postupné zmeny. Rekonštrukcia hlavnej stanice by mala priniesť kvalitnejšie služby a príjemnejšie prostredie, no môže byť spojená aj s dočasnými obmedzeniami počas stavebných prác.

Na autobusovej stanici už teraz môžeš pociťovať zmeny v podobe redukovaného počtu nástupíšť a výstupíšť. Odporúčame ti vždy si vopred overiť, z ktorého nástupišťa tvoj autobus odchádza, keďže došlo k ich prečíslovaniu a reorganizácii.

Obidve rekonštrukcie by mali v konečnom dôsledku prispieť k tomu, aby sa Bratislava konečne mohla pochváliť modernými a dôstojnými dopravnými uzlami, ktoré budú zodpovedať statusu hlavného mesta.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Denník N, bratislavak.sk

Najnovšie videá

Trendové videá