Dve tváre H&M. Spolupracovali s Madonnou, o pár rokov neskôr v ich továrňach makali deti 12 hodín denne

  • H&M vznikla v roku 1947
  • Módna spoločnosť má za sebou spolupráce s mnohými známymi menami ako Kylie Minogue alebo Balmain
  • Hnutie Greenpeace upozornilo na chemikálie, ktoré sú použité pri tvorbe oblečenia
oblečenie
Getty Images/Tim Boyle, Unsplash/ Lauren Fleischmann
  • H&M vznikla v roku 1947
  • Módna spoločnosť má za sebou spolupráce s mnohými známymi menami ako Kylie Minogue alebo Balmain
  • Hnutie Greenpeace upozornilo na chemikálie, ktoré sú použité pri tvorbe oblečenia

H&M určite dobre poznáš. Sieť módnych obchodov nájdeš už v takmer každom meste a nie je snáď nikto, kto by tam niečo nekúpil.

Hennes & Mauritz. Ako sa môžeš dovtípiť, z týchto mien vznikla skratka H&M. Ide o  švédsku odevnú spoločnosť, známa je najmä pre jej cenovo dostupné a štýlové produkty.

Spolupráca s Madonnou či Versace

Spoločnosť bola založená vo Västerås. Bolo to už  v roku 1947 a to Erlingom Perssonom, no nešlo o okamžitý predaj oblečenia, ako ho poznáš dnes. Vtedy predávali iba ženské oblečenie a spoločnosť sa volala Hennes, čo po švédsky znamená jej.

V roku 1968 získal Persson priestory na prevádzkovanie a zásoby štokholmského obchodu s loveckým vybavením Mauritz Widforss. Toto zásobovanie zahŕňalo pánske oblečenie, čo dodalo Perssonovi odvahu, aby obchod rozšíril aj o mužské oblečenie. Následne premenoval obchod na Hennes & Mauritz, no keďže sa do pamäte skôr vryjú kratšie názvy, neskôr bol obchod premenovaný na dnes už známu skratku H&M.

H&M má viac než 1 300 obchodov v 29 krajinách a viac ako 60 000 zamestnancov. Stefan Persson, Erlingov syn, sa stal v roku 1999 výkonným riaditeľom, tiež predsedom. Za sebou majú mnohé spolupráce s osobnosťami z celebritného sveta: v novembri 2005 sieť H&M uviedla na trh kolekciu od Stelly McCartey a v novembri 2006 kolekciu od avantgardných holandských dizajnérov Viktor & Rolf.

H&M zahájila spoluprácu s Madonnou v marci 2007 a tiež v roku 2007 s Kylie Minogue v Šanghaji v Číne. V roku 2013 podpísala H&M zmluvu aj s americkým rapovým zoskupením ASAP Mob.

Cesta do Chorvátska sa komplikuje, krajina zavádza niekoľko zmien. Matovič sa obáva uzavretia hraníc

Neskôr prišlo aj spojenie s inými módnymi dizajnérmi ako Givenchy, Balmain či Versace.

Ako to však pri značkách a fast fashion módnych obchodoch býva, aj tento populárny módny dom sprevádza kontroverzia.

Detská práca

Začneme tým, čo nebolo tak dávno. V roku 2016 informoval The Guardian,  že švédska módna sieť H&M pracovala s továrňami na odevy v Mjanmarsku, kde deti vo veku 14 rokov ťažko pracovali viac ako 12 hodín denne.

Zamestnávali kohokoľvek, kto chcel pracovať,“ povedala pre The Guardian Zu Zu, jedna z dievčat, ktoré začali pracovať vo veku 14 rokov. Všetko bolo publikované v knihe, ktorá v tom roku vyšla. Autori, spisovatelia Moa Kärnstrand a Tobias Andersson Akerblom, sa stretli s 15-ročnými dievčatami, ktoré pracovali do 22:00 v rozpore s mjanmarskými zákonmi a medzinárodným dohovorom o práci.

zdroj: TASR

Dievčatá pracovali v dvoch továrňach, v Myanmar Century Liaoyuan Knitted Wear a Myanmar Garment Wedge, ktoré obidva boli v blízkosti hlavného mesta Yangon. Spoločnosť  H&M vtedy uviedla, že podnikla kroky v oboch továrňach v súvislosti s preukazmi totožnosti a nadčasmi, keď bola informovaná, že skupina 14 až 17-ročných osôb pracuje od roku 2013 do neskorých a úmorných hodín.

Vydali vtedy aj vyhlásenie: „Podľa medzinárodných pracovných zákonov nejde o prípady detskej práce, keď pracujú 14 až 18-ročné osoby. Namiesto toho sa v krajine zdôrazňuje význam nevylúčenia tejto vekovej skupiny z pracovania v Mjanmarsku. H&M, samozrejme, netoleruje detskú prácu v žiadnej forme.

Už vtedy toto odhalenie vzbudilo obavy o podmienkach v továrňach, najmä od módneho domu, ktorý neraz vyjadril svoj postoj k detskej práci či sa snaží pôsobiť inak, ako iné fast fashion značky.

Na čiernej listine Greenpeace

Ďalej ide aj o vplyv na naše životné prostredie. Určite vieš, že dnes už nie je pojem slow fashion žiadnou novinkou. Ide o ekologickú módu, kedy sa prihliada na životné prostredie či životné podmienky. Áno, aj to všetko ovplyvňujú nohavice či tričko, čo máš na vešiaku.

H&M patrí podľa klocher.sk medzi 80 módnych značiek, ktoré chcú vyradiť nebezpečné chemikálie z odevnej výroby. Aj keď by malo ísť o samozrejmosť, o túto snahu sa postarala kampaň Greenpeace Detox. Tá začala v roku 2011.

zdroj: Greenpeace

V nej vyzývali viaceré značky, aby sa zaviazali, že nebudú používať žiadne chemikálie v biznise. Je viac než jasné, že módny biznis a priemysel nie je ekologický, zväčša ide o marketing.

Pod tlakom aktivistov

V roku 2018 dala organizácia Greenpeace spoločnosť H&M na svoju čiernu listinu. Nadprodukcia je v módnom priemysle veľkým problémom. V roku 2018 H&M prehlásila, že nepredané šatstvo má hodnotu 3,9 miliárd eur. Spoločnosť Wohlgemuth vyzvala H&M, aby sa naďalej pokúšala znižovať svoj vplyv na životné prostredie.

Ako píše ABC News, s pribúdajúcim tlakom aktivistov v rámci klimatickej krízy H&M mení niektoré zo svojich postupov, čím ešte zachraňuje svoju reputáciu, čo napríklad iné značky už nestihli.

 H&M má plány do roku 2040, v ktorých chcú dosiahnuť nulové emisie uhlíka. Spoločnosť H&M informovala ABC News, že 57 % materiálov vo svojich výrobkoch je recyklovateľných alebo trvalo udržateľných.

Takisto uviedla, že chce zvýšiť tento počet na 100 % a do roku 2040 sa stať spoločnosťou s pozitívnym vplyvom na klímu prostredníctvom energetickej efektívnosti, investícií do obnoviteľnej energie a odolnosti proti zmene klímy.

Indulona je na Slovensku legenda. Vyprážali sme s ňou, zázračný krém bol pôvodne určený pre robotníkov

Už je len otázkou času, či sa to spoločnosti podarí, alebo nie. Je však skvelou zásluhou ekologických aktivistov, že im nie je planéta ľahostajná a berú si fast fashion značky pod svoj drobnohľad.

Zdroje: hmgroup.com, abcnews.com, klocher.sk, theguardian.com

Najnovšie video