Jednorožcov tu môže byť veľa, stačí sa vybičovať k výkonom, hovorí Jan Řežáb

Americký sen na českej pôde. Alebo skôr americké pracovné nasadenie v európskom priestore. Tak by sa dalo opísať pôsobenie Jana Řežába, ktorý stojí za vybudovaním Socialbakers či Time is Ltd. Aktuálne sa jeho meno spája s projektom Ravineo, dlho utajovaným startupom, ktorý prudko vyštartoval z nuly až k rekordnému miliónu eur v tržbách.
Jan Řežáb v rozhovore prezrádza:
- prečo jeho startup Ravineo nemohol vzniknúť v Palo Alto,
- čo brzdí českých tech špecialistov aj zakladateľov firiem,
- v čom je Česko alebo Poľsko popredu oproti Nemecku,
- ako by mal štát podporiť rast technológií v Česku.
Ravineo ste vyvíjali potajomky. Nikto nevedel, čo presne chystáte. Aký je to pocit, keď ste konečne startup predstavili?
Sme nadšení! Po takmer roku intenzívnej práce je to veľký krok a zároveň veľká satisfakcia. V Ravineo máme naozaj neuveriteľný technologický tím – najlepší, s akým som kedy pracoval. Sú nesmierne talentovaní a zároveň oddaní práci.
Čím bola príprava Ravineo špecifická?
Denne sme mu venovali 12 až 18 hodín. Ako keby ste stlačili dva a pol pracovného týždňa do jedného. Takmer mesiac bežného pracovného nasadenia v jednom týždni! Ravineo nám minulý rok pohltilo väčšinu víkendov a je to veľká investícia do budúcnosti – a to sme len začali.
A investícia sa vám už vracia. Z nuly ste narástli na milión eur za 9 mesiacov.
A v prvom kvartáli smerujeme k dvom miliónom. V čase konania konferencie WebExpo (pozn. red. 28. až 30. mája 2025) pravdepodobne dosiahneme hodnotu 3–4 milióny eur. Už teraz je to určite český B2B rekord a možno sa ocitneme v TOP 10 najrýchlejšie organicky rastúcich firiem v Európe.
Čo podľa vás chýba ľuďom, ktorí chcú v Česku založiť firmu?
Skôr prevláda strach niečo odštartovať. V Česku o založení firmy uvažuje veľa ľudí, ale často sa brzdia rôznymi obavami.
Je to otázka bojazlivosti, alebo je startupové prostredie naozaj také desivé?
Často vidím, že zakladatelia sa nechcú naplno venovať svojmu projektu. Myslia si, že byť founder znamená mať „životný štýl“ foundera. Že môžu ísť na pol plynu a budovať biznis – ale tým nikdy nedosiahnu globálnu úroveň. Často sa stane, že keď firmu dotiahnu do istej fázy, povedia si – stačí, je to dosť veľké.
Pretrváva podľa vás názor, že Európa nie je taká inovatívna ako USA?
Amerika je stále atraktívnym pracovným prostredím, najmä vďaka svojmu kultúrnemu mindsetu. Ale Palo Alto nie je najlepším miestom na budovanie firmy. Áno, lepšie tam fungujú partnerstvá a biznis po ekonomickej stránke, ale technicky je to hrôza. Je tam koncentrácia veľkého množstva chytrých ľudí – ale tých si musíte draho zaplatiť. Preto by sme Ravineo nemohli budovať v Palo Alto alebo Silicon Valley. Jednoducho by sme si to nemohli dovoliť, rovnako ako naši ľudia, ktorí by tam mali obrovské životné náklady.
Európa je často nespravodlivo kritizovaná kvôli reguláciám, ale väčšinou nejde o „európske“, ale skôr národné regulácie. V Česku založím firmu za 24 hodín, mám dátovú schránku na komunikáciu s úradmi – a to mi úplne stačí. Všetko ostatné už funguje online.
Mali by sa technologické startupy v Česku lepšie?
Máme tu skvelé predpoklady stať sa absolútnou špičkou v európskom tech priemysle. Sme centralizovaní v Prahe, kde žije obrovská komunita. Z toho môžeme ťažiť. Máme výhodu oproti Berlínu, Mníchovu, Frankfurtu… Nemci často nevedia vytvárať softvér, nemajú programátorov a všetko si outsourcujú.
Česko a české firmy musia teraz využiť príležitosť a pritiahnuť poľských aj ďalších programátorov. V porovnaní s inými európskymi digitálnymi prostrediami sme na míle vpred. Potrebujeme viac legálnej migrácie z iných krajín a pritiahnuť najlepších z celého sveta.
Ako môže štát tento trend podporiť?
Česká vláda by mala predstaviť jasnú stratégiu, ako vybudovať stovky mimoriadne kvalitných firiem, z ktorých vyrastie desať jednorožcov (startup s hodnotou nad miliardu dolárov) a jeden decacorn (nad 10 miliárd dolárov). To by mal byť cieľ.
Ak ročne pritiahneme 10-tisíc ľudí do stredného manažmentu a 100-tisíc vývojárov, čaká Česko ekonomický, technologický aj populačný rast. V inteligentnej legálnej migrácii vidím ideálne riešenie.
Ako ste riešili nedostatok ľudí vo vašich firmách?
V Socialbakers nás okolnosti donútili najímať odborníkov inde. Otvorili sme kancelárie v Londýne a New Yorku, aby sme dosiahli na talenty, ktoré v Česku neboli a stále nie sú. Často sme chceli pritiahnuť špičky z Brazílie alebo Ázie – ale trvalo to pol roka, a už by som to znova nerobil.
Česi nie sú dostatočne kvalifikovaní?
Sú, ale často im chýba potrebné nadšenie.
Takže hard skills nestačia?
Česi sú výborní v produkte a technológii, technická časť prevláda. Ale je ťažké nájsť a najať niekoho, kto mieri vysoko. Vidím desiatky firiem, ktoré sa rozbehli správnym smerom, ale zabrzdil ich nedostatok talentov. Najmä v oblasti predaja alebo startupového marketingu – to u nás prakticky neexistuje.
Čím to je?
Veľká časť ľudí si v jednej chvíli povie „Toto mi stačí.“ A to mi trhá srdce. Veď tí ľudia majú všetko – schopnosti, expertízu, príležitosti – a oni to zabalia.
Čo by ste im odkázali?
Vybičujte sa! Nevytvárajte hodnoty pre niekoho iného, budujte ich pre seba a pre ľudí okolo vás. To vás každé ráno vyženie z postele.
Odporúčame: Jan Řežáb naživo na konferencii WebExpo
Stretnite sa s vizionárskym zakladateľom osobne na konferencii WebExpo. Jan Řežáb vystúpi v stredu 28. mája o 10:00. Vo Veľkej sále pražskej Lucerny sa podelí o svoju cestu pri zakladaní firiem ako Socialbakers a Ravineo. Zameria sa na kľúčové stavebné kamene, z ktorých vyrastie firma od nuly po miliardové tržby. Medzi témami nebude chýbať ani umelá inteligencia a to, ako AI revolučne mení rast startupov a škálovanie.
Zúčastnite sa Řežábovej prednášky a zapojte sa do diskusie počas networkingu.
Konferencia WebExpo je od roku 2008 obľúbeným technologickým hubom, kde účastníci formujú budúcnosť svojho odvetvia v priamom prenose. Do Prahy mieria tech-profesionáli z firiem ako Amazon, Google, IBM či Zalando. Od 28. do 30. mája sa podelia o cenné know-how na prednáškach a špecializovaných workshopoch. Pozvaní sú odborníci z oblasti biznisu, marketingu, UX dizajnu a vývoja.