Jozef Šovčík: Robte veci s vášňou a nie iba pre peniaze

  • Úspešný podnikateľ, ktorého môžeš vídať aj na rôznych startupových akciách a jeden zo zakladateľov slovenskej spoločnosti Visicom, ktorú neskôr odkúpila americká spoločnosť AFS Technologies. To je Jozef Šovčík, ktorý si našiel čas odpovedať na naše otázky a prezradil nám aj to, ako on vníma slovenskú startupovú scénu.
image_1436771387.jpeg
  • Úspešný podnikateľ, ktorého môžeš vídať aj na rôznych startupových akciách a jeden zo zakladateľov slovenskej spoločnosti Visicom, ktorú neskôr odkúpila americká spoločnosť AFS Technologies. To je Jozef Šovčík, ktorý si našiel čas odpovedať na naše otázky a prezradil nám aj to, ako on vníma slovenskú startupovú scénu.

Ahoj Jozef, často ťa vidno na startupových akciách, prezraď nám teda čomu sa momentálne venuješ?

Startupové akcie navštevujem z dvoch dôvodov – jeden je sebecký a druhý menej sebecký. :) Ten sebecký je, že hľadám zaujímavé projekty na investovanie. A ten menej sebecký je, že mám pocit, že sú projekty, v ktorých má zmysel pro-bono pomôcť, aj keď do nich asi investovať nebudem. Sám by som to pri mojich začiatkoch veľmi ocenil…

 

Vráťme sa ale o pár rokov späť. Na Slovensku si sa stal známym vďaka tomu, že ste vybudovali spoločnosť Visicom. Predstav nám v krátkosti, čo to je/bolo za spoločnosť a prečo bola taká úspešná?

No, neviem či by som povedal, že sme sa stali známi na Slovensku – naše aktivity boli v drvivej väčšine zahraničné – iba v posledných možno dvoch-troch rokoch som začal vídať meno Visicom na zoznamoch slovenských startupov.

Čo sa týka samotnej spoločnosti, tak vznikla v roku 2000 a od úplného začiatku sa venovala mobilným aplikáciám – zjednodušene by som povedal, že to čo robila bolo mobilné CRM pre obchodné firmy. No a vďaka tomu ako sa vyvíjal mobilný svet, tak sme rástli aj my a potom je to „jednoduché“ – „stačí iba pár dobrých rozhodnutí a využiť pár šancí“.

Čo sa týka úspešnosti, tak si myslím, že to bolo veľa o dobrom tíme, troške dravosti, akej-takej odvahe a hlavne chuti robiť zaujímavé veci a robiť ich dobre. „Nedá sa,“ sa neakceptovalo. :) Dovolím si poznamenať, že v čase, keď Visicom vznikol jedna pražská firma ovládala mobilný trh v ČR a SR a druhá práve uvádzala na trh produkt, aký sme iba plánovali urobiť. :)

 

Neskôr ste Visicom predali americkej firme AFS Technologies. Keby si mal zhodnotiť predchádzajúci „neúspešný“ pokus so Sybase-om a porovnať ho so vstupom AFS do Visicomu, ako by toto porovnanie vyznelo?

Rozdiel bol v očakávaniach – záujem Sybase bol, aby sme distribuovali ich produkty a boli kompetenčným centrom pre ich mobilné technológie. Náš záujem bol robiť produkt. AFS bola produktovo orientovaná.

 

 

Za koľko ste predali Visicom? :)

Za férovú trhovú cenu. :)

Fotka z prvého výročia Visicomu.

 

Aké ťažké je na Slovensku vybudovať úspešnú firmu? Stretol si sa v tvojom podnikaní niekedy so situáciou, kedy si si povedal „tak toto nedáme“? Čo ti pomohlo ju prekonať?

S takouto situáciou sme sa stretli „asi milión krát“. Pamätám si ako po roku vývoja prišli programátori za nami s tým, že sme narazili na technické obmedzenie a „už žiadnu ďalšiu tabuľku nám z pamäťových dôvodov Sybase Ultralite neumožní pridať“.

Čo sa týka prekonávania „nedá sa“, tak to je celkom jednoduché – cítili sme zodpovednosť – voči zákazníkom, voči zamestnancom, voči našim rodinám. Pud sebazáchovy je silnejší ako „nedá sa“. Územie zázrakov začína tam, kde končí vaša komfortná zóna. :)

 

Ako ste financovali rozvoj vašej firmy? Vstúpili do vás investori alebo ste si to pekne odreli sami?

Oddreli sme si to… Na začiatku sme mali vlastné peniaze a peniaze od rodiny. A ako som spomínal pred chvíľkou – je to úžasne silná motivácia pri riešení problémov. Je ale pravda, že pre rýchlu expanziu je externý kapitál nevyhnutný, takže dnes by som to asi kombinoval.

 

Odbočme teraz ešte naspäť k startupom. :) Predpokladám, že sleduješ aktívne slovenskú scénu. Čo si myslíš o slovenských startupoch?

Ach jaj. Som trošku skeptický. Je tu veľa šikovných ľudí a aj nápady by boli, ale mám pocit, že málo z nich uvažuje realisticky a ešte menej chce do toho ísť „fakt naplno“. Príliš často sa stretávam s tým, že nápad má hneď hodnotu milión eúr a bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností sa bez problémov uchytí všade na svete.

 

Myslíš si, že má Slovesnko dobre vykročené, čo sa týka podpory startupov a inovacií štátom? Alebo by sa štát nemal vôbec montovať do tejto témy?

Hmmm, toto je náročná téma. Krátka odpoveď: myslím si, že priama podpora startupov cez rôzne „kvázi investičné fondy“ a európske fondy je skôr na škodu.

A dlhá odpoveď: Mal som na túto tému veľa diskusií a s Martinom Drobným z PC Revue/Digital Visions (vydal príručku pre startupy „Startup 4 Dummies“) sme sa pokúšali aj nejakým projektom v oblasti štátnej podpory inovácií cez naše občianske združenie pomôcť.

Moje presvedčenie síce je, že štát by mal skôr vytvárať dobré prostredie pre podnikanie a výskum a samotné startupy nechať na investorov a trh, ale chápem, že pre štát je dôležité, aby štruktúra priemyslu a služieb bola konkurencie schopná aj v budúcnosti a preto má záujem to ovplyvňovať. Stretol som sa so zaujímavou formou podpory startupov v UK, ale aj v Českej republike, kde pre výskumné pracovné pozície v startupoch štát poskytoval dotácie. Ale priama podpora konkrétnych startupov zo strany štátu asi radšej nie… Mám pocit, že každý takýto pokus je vo výsledku skôr o tom, že sa peniaze dostanú inam ako by sa mali dostať.

 

Aký je podľa teba rozdiel medzi našimi startupmi a tými zo Sillicon Valley?

Asi žiadny. Rozdiel je skôr v komunite. Tá ich je neporovnateľne väčšia. A zvyšok je štatistika. Keď sa hovorí o Sillicon Valley, tak je to v súvislosti s nejakým úspešným startupom, čo môže vytvárať dojem, že „tam to ide podstatne lepšie a jednoduchšie“, čo je nezmysel. To v čom majú výhodu je koncentrácia vplyvných ľudí a trh v USA, ktorý je super-konkurenčný, ale obrovský. Visicomu trvalo 2 roky, kým sme v USA získali väčšieho zákazníka, ale väčší zákazník v USA je obrovský na slovenské pomery.

 

A čo vlastný startup? Máš nejakú Billion Dollar Idea? :)

Hohóó. Mám ich asi 20… a postupne z nich vyškrtávam nezmysly… snáď nevyškrtám všetky. :)

 

Na záver, prezraď nám niečo, čo si sa počas svojej kariéry naučil a čo by si odporučil slovenským startupistom.

Možno sa to bude zdať ako cliché, ale moje odporúčanie je: „Robte s vášňou niečo zmysluplné a keď to budete robiť dobre, tak sa nájde niekto, kto to kúpi a potom prídu aj peniaze. Ľudia cítia, keď niečo robíte s vášňou a nie iba pre peniaze.“

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech