Keď v banke vidia učiteľský plat, zamietnu aj bežnú pôžičku. O hypotéke môžu snívať, hovorí učiteľ z Bratislavy

  • Život učiteľa nie je jednoduchý
  • Memorovanie nie je riešením
  • Žiaci by sa mali naučiť diskutovať a tolerovať názory iných
Deti sediace v školských laviciach
Vyučovanie žiakov v triede, Unsplash/ben-mullins, kenny-eliason
  • Život učiteľa nie je jednoduchý
  • Memorovanie nie je riešením
  • Žiaci by sa mali naučiť diskutovať a tolerovať názory iných

Vďaka plánu obnovy dostalo Slovensko možnosť posunúť školstvo o krok vpred. Pripravovaná kurikulárna reforma má zodpovedať výučbe, ktorá naplní potreby vzdelávania 21. storočia.

Jej hlavným cieľom je naučiť žiakov kriticky myslieť či prinášať vlastné riešenia a názory na dané problematiky.

Mnohí učitelia sa však už teraz sťažujú, že pripravovaným zmenám nerozumejú z dôvodu nedostatočného odkomunikovania samotnej reformy či nedovysvetľovania jej jednotlivých bodov.

Na mnoho otázok sme sa opýtali učiteľa pôsobiaceho na základnej škole v Bratislave, ktorý chcel zostať v anonymite. 

  • Majú pripravované zmeny potenciál pomôcť slovenskému školstvu napredovať?
  • Aká je životná úroveň učiteľa základnej školy v hlavnom meste?
  • Prečo je práve jeden z najdôležitejších verejných sektorov najviac zanedbávaný?

Na Slovensku je zaužívané tvrdenie, že väčšina nerozhodných mladých ľudí pri otázke zamestnania siahne práve po voľbe vyučovať. Bolo to tak aj vo vašom prípade?

Určite nie. Práve naopak. Už prvotný moment z pedagogickej praxe, ktorú som v rámci prípravy na kariéru absolvoval na vysokej škole, na mňa zapôsobil veľmi pozitívne.

Pedagogický kolektív, do ktorého som vtedy ako praktikant vstúpil, bol veľmi príjemný a motivujúci. Samotné reakcie detí, s ktorými sme spolupracovali, ma nakoniec presvedčili o tom, že by som to mal skúsiť, aby tých päť rokov venovaných pedagogickému štúdiu nevyšlo nazmar.

Ste absolventom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, kde ste vyštudovali učiteľstvo, konkrétne aprobáciu dejepisu a anglického jazyka. Darí sa univerzitám na Slovensku vychovávať kvalitných budúcich učiteľov? 

Myslím si, že je to veľmi individuálne. Ako do každej profesie, tak aj do školstva prichádzajú dva typy ľudí. Prvou skupinou sú tí, ktorí sú z práce nadšení, plní elánu, majú množstvo nápadov a hlavne veľa chuti. Potom je tu skupina, ktorá sa len potrebuje niekde odraziť a začleniť do pracovného života.

Situáciu nezlepšilo ani covidové obdobie, ktoré sa negatívne podpísalo na samotných univerzitách. Mnohí vysokoškoláci, s ktorými sa rozprávam, pociťujú, že im pri samotnej výučbe niečo chýba. Často to ani nevedia definovať, keďže iný štýl výučby nezažili a nemajú s čím porovnávať. Dva roky letargie a nestability im výrazne naštrbili motiváciu.

Aj toto môže ovplyvniť kvalitu výstupného pedagóga, no ako som spomenul, je to veľmi individuálne. Ja som napríklad až v praxi pochopil, čomu by sa počas prípravy mohlo venovať viac pozornosti. No žiadna teória ešte nikoho nenaučila to, čo bude v praxi nakoniec potrebovať. To si musí každý zažiť na vlastnej koži.

Školstvo je na Slovensku jedným z hlavných no dlhodobo zanedbávaných sektorov. Ovplyvňuje to nejakým spôsobom vašu motiváciu vyučovať?

Samozrejme, sú dni, kedy toho mám plné zuby a zvažujem zmenu profesie, ak nie celého odvetvia. Ale potom si spomeniem na všetky tie chvíle a zážitky, ktoré pôsobenie v školstve prináša.

Učiteľstvo pre mňa nie je ani zďaleka stereotypnou prácou. Každý deň je úplne iný a práve to ma na tom baví najviac. Pohľad na úprimné a autentické reakcie detí v situáciách, keď sa im niečo páči alebo ich zaujíma, sa nadajú nahradiť žiadnym finančným ohodnotením.

Samozrejme, z dobrého pocitu sa účty nezaplatia, ale niekedy človek potrebuje aj vnútorné naplnenie. Cítiť, že to, čo robí, nie je zbytočné. Ak môj prístup k žiakom, či už pri otázke riešenia ich hobby, záujmov alebo osobných problémov, ovplyvní ich budúce fungovanie či dokonca smerovanie ich života, je to pre mňa moment najväčšieho úspechu, zadosťučinenia, že som pomohol mladému človeku nájsť jeho cestu, ktorou bude kráčať.

Okrem dejepisu vyučujete na základnej škole aj cudzí jazyk – angličtinu. Kvalita vzdelávacieho systému je v zahraničí v mnohých aspektoch často lepšia. Nerozmýšľali ste niekedy nad odchodom zo Slovenska a uplatnením sa v inej krajine?

Keby v tomto prípade išlo len a len o kvalitnejšiu pracovnú príležitosť a lepšie finančné ohodnotenie, neváhal by som ani sekundu. Bohužiaľ, také jednoduché to nie je. K Slovensku ako k rodnej krajine cítim určitú zodpovednosť.

Žije tu moja rodina a aj ľudia, s ktorými mám vybudovaný veľmi silný vzťah. Práve z tohto titulu som zatiaľ nemal ambíciu odísť. Zahodiť celý osobný život len pre lepšie možnosti v zahraničí mi pripadá sebecké a nestotožňuje sa to s mojou povahou.

Aká je životná úroveň učiteľa v hlavnom meste?

Pre jednotlivca je to stokrát náročnejšie a myšlienka napríklad samostatného bývania je pre neho z finančných dôvodov nereálna. Mnohým mladým učiteľom pri pohľade na výšku ich platu nie sú banky ochotné poskytnúť ani pôžičku.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá