Knižný trh na Slovensku sa mení. Martinus kúpil svojho najväčšieho konkurenta

  • Všetkým dobre známy Martinus sa drží na top mieste knižného biznisu, Gorila sa ide radšej venovať gastru.
mesko
facebook.com/michal.mesko
  • Všetkým dobre známy Martinus sa drží na top mieste knižného biznisu, Gorila sa ide radšej venovať gastru.

Neboli by sme ďaleko od pravdy, ak by sme povedali, že Martinus je srdcovkou mnohých Slovákov. Za pár rokov sa tomuto kníhkupectvu podarilo urobiť z čítania kníh trend, ktorému podľahli starí aj mladí. Výrazne k tomu dopomohol aj prepracovaný, no nenútený marketing, ktorý oslovil aj tých, ktorí predtým videli knihu len na obrázku.

Kníhkupectvo, za ktorým stojí Michal Meško, aj v online dobe prinieslo knihy priamo medzi ľudí. Všetko odštartovalo otvorenie predajne na Obchodnej, kde sa nachádza aj ich kaviareň Foxford, v ktorej sa spája chuť kávy s vôňou kníh.

Druhým najväčším hráčom je zase Gorila.sk, ktorá tiež nie je čisto o knihách a pod sebou má aj kaviarňové prevádzky. Gorila.sk vznikla ako firma jedného človeka – fanúšika filmového umenia a zberateľa DVD, ako reakcia na vtedajšiu situáciu na slovenskom internetovom trhu s filmami na DVD. Postupne sa rozrástla o ďalších nadšencov, ktorí si priniesli aj silný vzťah ku knihám – a spustenie predaja kníh na Gorile bolo len otázkou času.

Zdá sa však, že Slovensko je primalé alebo jednoducho nepotrebuje dvoch silných knižných hráčov. Martinus sa rozhodol kúpiť online kníhkupectvá Gorila.sk a Arara.cz. Potvrdil to Michal Meško pre DennikN.

Aj keď sumy sa zrejme tak skoro nedozvieme, už teraz je jasné, že majiteľom Gorily je od 15. septembra Martinus. Gorilu zlákal gastro biznis a rozhodla sa venovať tomu, čo jej ide najlepšie.

„Vzájomne sa stretli predstavy toho, že majitelia Gorily sa chcú venovať najmä gastronómii a pre nás je zaujímavé rozšíriť portfólio titulov a tiež obsluhovať širšiu skupinu čitateľov,“ povedal Meško pre dennikn.sk

Podľa portalu Finstat mal Martinus minulý rok zisk vyše 115-tisíc eur. To je o takmer polovicu menej ako v roku 2015. Tržby spoločnosti naopak vlani rástli o sedem percent. Vlani mala spoločnosť tržby takmer 8,4 milióna eur. Od januára do konca marca tohto roku mal Martinus tržby 1,8 milióna eur a zisk takmer 8 500 eur.

Podľa šéfa Martinusu Michala Meška rastie kníhkupectvo už od svojho vzniku rastie skôr kontinuálne, ako nárazovo.

„Nikdy nám totiž nešlo o rast za každú cenu. Medziročný rast bol opäť okolo 20 percent. Súvisí to aj s čoraz väčším rozvojom našej českej divízie, kde nám internetový obchod pekne rastie. Darí sa nám aj na Slovensku, ale samozrejme to už nie sú stopercentné medziročné rasty ako kedysi. Pri našich číslach sa narobíme aj na desiatich percentách,“ povedal Meško v rozhovore pre Startitup

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá