Koľko by si ročne ušetril, ak by si dnes predal svoje auto a vymenil ho za elektromobil? Suma ťa prekvapí

  • Kúpou elektromobil šetríš životné prostredie a, ako dokazuje naše porovnanie, aj svoju peňaženku
  • Ak by si oddnes presedlal z dieselového mestského auta na elektroauto do mesta, ročne vieš ušetriť vyše 100 eur
  • Elektromobily majú veľa výhod, vďaka čomu sa ti ich kúpa v budúcnosti jednoznačne vyplatí
elektromobil
Unsplash/Martin Katler/Chiara Daneluzzi
  • Kúpou elektromobil šetríš životné prostredie a, ako dokazuje naše porovnanie, aj svoju peňaženku
  • Ak by si oddnes presedlal z dieselového mestského auta na elektroauto do mesta, ročne vieš ušetriť vyše 100 eur
  • Elektromobily majú veľa výhod, vďaka čomu sa ti ich kúpa v budúcnosti jednoznačne vyplatí

V súčasnosti je čoraz väčším trendom vlastniť elektromobil. Nemýľ si to s hipsterskou záležitosťou, od tej to má totiž ďaleko. Elektromobily nielenže šetria životné prostredie, ale aj peňaženku. Dôkazom je porovnanie elektromobilu Volkswagen e-Golf s dieselovým modelom Volkswagen Golf 1.6 TDI

Konkrétny typ elektromobilu ťa vyjde od 32 990 eur. Existuje, samozrejme, aj akciová cena v hodnote 27 990 eur. Výhodou kúpy elektromobilu je možnosť štátnej dotácie, ktorú ponúka Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Hlavným cieľom tohto kroku je motivovať Slovákov, aby kupovali viac elektromobilov. Dotácia sa pohybujú vo výške od 5 000 do 8 000 eur v závislosti od typu vozidla.

Študenti na STU vyvíjajú elektromobil. Nechcú konkurovať Tesle, ale využiť potenciál slovenského priemyslu

Na druhej strane, vybraný typ dieselového modelu Golfu kúpiš od 20 250 v základnej výbave. I keď ide o pomerne priepastný cenový rozdiel, výhoda či nevýhoda oboch modelov sa prejaví napríklad v spotrebe.

Diesel postupne dostáva stopku

Cena nafty je v súčasnosti priemerne 1,034 eur. Objem dieselového auta je 50 litrov, pričom priemerná spotreba je 4,15 litrov na sto kilometrov. Na základe jednoduchej matematiky je jasné, že natankovaním jednej plnej nádrže prejdeš skoro 1 204 kilometrov.

Elektromobil je na tom podstatne horšie. Priemerná spotreba je 13,7 kWh na 100 kilometrov s kapacitou batérie 35,8 kWh. Na jedno plné nabitie tak môžeš precestovať 260 kilometrov. Zanedbateľná nie je predovšetkým cena pohonných látok. Elektromobil je však jednoznačne lepší do mestských častí, pretože tak nezaťažíš ovzdušie.

Okrem toho existujú mestá, obzvlášť v Nemecku, ktoré sa proti dieselu búria. Oslo v Nórsku už zakázalo dieselové motory a také Švédsko sa na tento krok ešte chystá. Elektromobily majú v tomto aspekte jednoznačný náskok.

elektromobil
zdroj: Unsplash/Jan Kaluza; ilustračné foto

Vyše 20 tisíc gramov emisií končí vo vzduchu

Kým za naftu do dieselovej varianty zaplatíš necelých 52 eur, do elektromobilu nemusíš vrážať také peniaze. Najlacnejšie nabitie ponúka ZSE Drive a to za 0,19 centov/kWh. Batériu tak máš nabitú za 6 eur a 80 centov.  

Nevýhodou áut, ktoré nejazdia na elektrický pohon, je aj množstvo emisií. Je zrejmé, že v tomto porovnaní skončí s lepším výsledok e-Golf, ktorý neprodukuje nijaké emisie. Golf 1.6 priemerne vypustí 110 gramov emisií na jeden kilometer. Keby si teda precestoval celú nádrž, do vzduchu by si vypustil až 22 770 gramov emisií.

Čerpacie stanice sú všade, elektrostanice už nie

Napriek „víťazstvu“ elektromobilu je potrebné spomenúť čas jeho nabitia. To závisí predovšetkým od typu elektrostanice. Čísla však hovoria, že e-Golf sa dokáže nabiť za vyše 5 hodín, ale niekedy to môže potrvať až 17 hodín. Ďalším mínusom je počet elektrostaníc na Slovensku, ktorých stále nie je dostatok.

Spoločnosť ZSE Drive na svojej webovej stránke uvádza, že na západnom Slovensku poskytuje 79 staníc, v strede 13 a na východe iba 11 staníc. Ďalšia spoločnosť, Greenway, rovnako ponúka svoje stanice naprieč celou krajinou. Rimavská Sobota, Lučenec či Brezno však majú smolu a rovnako aj väčšina východu. Elektrostanicu by si v niektorých východných mestách hľadal márne.

Rozdiel nastáva v prípade čerpacích staníc, ktorých je na Slovensku dostatok. Natankovať môžeš takmer kdekoľvek a nemusíš čakať niekoľko hodín. Nevýhodou je však cena, ktorá je v prípade dieslu vyššia.

elektromobil
zdroj: Unsplash/Jan Kaluza; ilustračné foto

Ušetrené peniaze ti môžu spríjemniť budúcnosť

Dostávame sa tak ku výsledku. Zober si do úvahy, že si priemerne zarábajúci človek, ktorý denne cestuje 15 kilometrov do práce a späť domov. Každú sobotu sa vyberieš za priateľmi do susedného mesta vzdialeného 20 kilometrov a späť domov. Nedele tráviš v prírode, pričom sa odvezieš ďalších 30 kilometrov tam a späť.

Za týždeň tak spravíš 175 kilometrov, pričom nerátame s nijakými neplánovanými udalosťami. V prípade dieselu týždenne za pohonné hmoty zaplatíš približne 7,50 eur. Ak by si mal elektromobil, zaplatil by si len 4,50 eur, čo je trojeurový rozdiel. Mesačne by si používaním elektromobilu ušetril 12 eur a ročne až 144 eur.  

Elektromobily sa postupne dostávajú na výslnie

Trh s elektroautomobilmi sa neustále rozrastá. Každá automobilka sa snaží prerobiť svoj populárny model na elektroauto. Mnoho značiek predávalo klasické vozidlá, no dnes sa snažia nasledovať trend v ponúkaní ekologických variant. Elektroautomobily sú obzvlášť dobrou voľbou do mesta, kde šetria tvoje pľúca od škodlivých emisií.

Okrem toho je táto alternatíva áut mimoriadne tichá, neruší tak obyvateľov v tvojej blízkosti. V ponuke je mnoho cenovo dostupných modelov, ktoré vyzerajú skutočne štýlovo. Kúpou elektromobilu v neposlednom rade aspoň trochu odbremeníš prírodu a naplníš svoju peňaženku.

Zdroje: Volkswagen , Volkswagen, Forbes, Greenway, ZSE Drive

Najnovšie video