Koľko minút pohybu denne potrebuješ pri sedavom zamestnaní? Vedci prezradili odpoveď, ktorá ti môže predĺžiť život

  • Koľko denného pohybu potrebuješ pri sedavom zamestnaní?
  • Štúdia prináša odporúčania, ktoré ti zaručia zdravý životný štýl i dlhovekosť
sedenie, šport
Unsplash/ Gursimrat Ganda, Unsplash/Mathilde Langevin
  • Koľko denného pohybu potrebuješ pri sedavom zamestnaní?
  • Štúdia prináša odporúčania, ktoré ti zaručia zdravý životný štýl i dlhovekosť

Pracovníkom, ktorí majú sedavé zamestnanie, hrozia v budúcnosti vážne zdravotné problémy. Nové výskumné zistenie odporúča cvičiť najmenej 30 minút denne alebo 150 minút týždenne, aby sme zostali zdraví.

Výskum ukazuje, že sedenie môže byť pre naše zdravie rizikové v mnohých ohľadoch, niektoré štúdie dokonca naznačujú, že je pre nás rovnako zlé ako fajčenie.

Najnovšia štúdia tiež odhalila, že 30 minút denného cvičenia nestačí na prekonanie zdravotných rizík častého sedenia. Vedci spojili údaje zo šiestich rôznych štúdií z Veľkej Británie, USA a Švédska, ktoré sledovali celkovo viac ako 130 000 dospelých. Každá zo štúdií používala na meranie pohybu a času sedenia počas celého dňa monitor fyzickej aktivity.

Pohyb a cvičenie sú ešte zdravšie, ako sme si mysleli. Majú moc zastaviť aj zákernú rakovinu

Ani 30 minút cvičenia niekedy nestačí

Účastníkov štúdie vedci sledovali priemerne 4 až 14 rokov. Sience Alert uvádza, že 30 minút denného cvičenia znížilo riziko predčasného úmrtia až o 80 % u tých, ktorí tiež sedeli menej ako sedem hodín denne. Nemalo to však rovnaký efekt pre ľudí, ktorí trávili sedením 11 až 12 hodín denne.

Zdravý životný štýl si podľa vedcov vyžaduje viac ako 30 minút pohybu. Pre tých, ktorí veľa sedia, by 30 minút denného cvičenia znížilo riziko predčasného úmrtia „iba“ o 30 %.

Napriek tomu, že budete cvičiť denne po dobu 30 minút a pohybovať sa po celý deň asi šesť hodín vykonávaním činností, ako sú domáce práce alebo cesta do práce, ale zhruba desať hodín denne sedieť, tak máte rovnaké riziko predčasného úmrtia ako niekto, kto by cvičil 55 minút denne, ale pohyboval sa celý deň len asi štyri hodiny a sedel asi 11 hodín. Cvičiť viac sa teda akokoľvek „oplatí“. 

Zistenia štúdie ale poskytujú nový pohľad na to, čo predstavuje zdravý a aktívny životný štýl. Vedci po celé desaťročia skúmali zdravotné výhody cvičenia, no tento výskum do veľkej miery ignoroval skutočnosť, že záleží aj na tom, ako človek trávi zvyšok dňa.

Akej často sa venuješ fyzickej aktivite či športu?

Výhradou je, že štúdia poukazuje na fakt, že šesť minút ľahkej aktivity sa rovná len jednej minúte mierneho až intenzívneho cvičenia. Museli by ste teda urobiť tri hodiny ľahkej aktivity, aby ste dosiahli rovnaký úžitok, ako z 30 minút cvičenia.

Štúdia sa však usiluje poukázať na to, že zdravý a aktívny životný štýl nepredstavuje len cvičenie po dobu 30 minút. Existuje veľa rôznych spôsobov, ako dosiahnuť lepšie zdravie a dlhovekosť.

Zdroje: Science Alert, ajph.aphapublications.org

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech