Koniec obľúbenej funkcie v navigáciách? Európske krajiny zakazujú upozornenia na radary
- Pokuty až 20 000 eur za zdieľanie polohy radarov?
- Španielsko sprísňuje pravidlá pre navigácie
- Vo Francúzsku už zákaz platí
- Pokuty až 20 000 eur za zdieľanie polohy radarov?
- Španielsko sprísňuje pravidlá pre navigácie
- Vo Francúzsku už zákaz platí
Aplikácie Waze a Google Maps poskytujú používateľom možnosť hlásiť a zobraziť policajné kontroly a radary. To sa však nepáči niektorým autoritám. Hoci sa k tomu schyľovalo dlhšie, španielske úrady oficiálne chcú prevziať francúzske pravidlá a obmedziť túto funkciu.
Téma vyvoláva vášnivé diskusie. Zástancovia obmedzení tvrdia, že ide o zvýšenie bezpečnosti na cestách a efektívnejší boj proti porušovaniu pravidiel. Kritici však poukazujú na to, že skutočným motívom môže byť snaha o vyšší výber pokút.
Úrady medzitým tvrdia, že chcú hlásenia zakázať pre účely bezpečnosti a boja proti kriminálnym činom. Čo to znamená pre vodičov a je šanca, že podobné obmedzenia budú implementované na Slovensku?
Prečo je o tento zákaz záujem?
Španielske Generálne riaditeľstvo cestnej premávky (DGT) tvrdí, že funkcia hlásenia policajných kontrol v navigáciách môže pomáhať nesprávnym ľuďom. Podľa úradov, keď niekto označí na mape políciu, môže tým nevedomky pomôcť vodičom pod vplyvom alkoholu alebo dokonca hľadaným zločincom.
Toto je samozrejme vedené Francúzskom, ktoré už má podobné obmedzenia na mieste. Navigačné systémy v tejto krajine nemajú povolené zobrazovať konkrétne miesta, kde sú policajné kontroly. Na mape ti ukáže iba všeobecné „nebezpečné zóny“ bez kategorizácie o aký druh nebezpečenstva existuje.
Ako vyzerá upravený model?
Ak Španielsko prejde navrhovanými zákonmi, aplikácie ako Waze a Google Maps budú môcť dávať len zovšeobecnené upozornenia na „nebezpečnú zónu“. Vodiči potom nebudú mať jasno, či upozornenie signalizuje policajnú kontrolu, radar, nehodu alebo prekážku.
Ako uvádza portál TOPSPEED, na Slovensku zatiaľ podobné obmedzenia neplatia. Upozornenia na radary a policajné hliadky v navigáciách sú stále legálne a aktívne. Otázkou však zostáva, ako dlho to tak zostane.
Ak by sa podobné zákazy rozšírili v rámci Európskej únie, mohlo by sa to dotknúť aj slovenských používateľov. Navyše, Waze bol nedávno zaradený medzi veľké online platformy, čo znamená, že bude pod väčším regulačným dohľadom.
Svetovým lídrom dochádza trpezlivosť
Zatiaľ čo v Európe sa rieši obmedzovanie navigačných aplikácií, v USA sa chystá zrušenie inej kontroverznej automobilovej funkcie. Ako sme informovali, Lee Zeldin, šéf americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA), naznačil, že plánuje zrušiť technológiu štart-stop.
„Technológia štart-stop: keď vaše auto vypne na každom červenom svetle, aby spoločnosti dostali trofej za účasť v boji proti klimatickým zmenám,“ napísal Zeldin na sociálnej sieti X. „EPA to schválila a všetci to nenávidia, takže to napravíme.“
Systém štart-stop automaticky vypína motor vozidla pri zastavení a okamžite ho znovu naštartuje, keď vodič uvoľní brzdový pedál. Teoreticky má šetriť palivo a znižovať emisie, v praxi však často spôsobuje diskomfort a oneskorený rozbeh. Vodiči preto systém často deaktivujú, čo však treba opakovať po každom naštartovaní.
V Európe síce nikto priamo nenariadil používanie tejto technológie, ale jej vplyv na papierové emisie CO2 v kombinácii s prísnymi mechanizmami EÚ spôsobil, že prakticky neexistuje nové auto, ktoré by ju nemalo. Medzi rokmi 2012 a 2023 sa počet vozidiel s funkciou štart-stop zvýšil z 1 % na 65 % nových modelov.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: TOPSPEED, Euro Weekly News, Redakcia Startitup