V EÚ ju musia mať všetky nové autá. Trumpova administratíva chce zrušiť funkciu, ktorú šoféri nenávidia

  • Trump ide do boja
  • EPA chce zrušiť nenávidenú funkciu moderných áut
Trumpova admistratíva chce zrušiť start-stop
  • Trump ide do boja
  • EPA chce zrušiť nenávidenú funkciu moderných áut

Lee Zeldin, šéf americkej Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA), naznačil, že sa chystá zrušiť jednu automobilovú funkciu, ktorú podľa jeho slov „všetci nenávidia“. Hádaš správne, ide o technológiu štart-stop, ktorá automaticky vypína motor na semaforoch.

„Technológia štart-stop: keď vaše auto vypne na každom červenom svetle, aby spoločnosti dostali trofej za účasť v boji proti klimatickým zmenám,“ napísal Zeldin v pondelok na sociálnej sieti X (bývalý Twitter). „EPA to schválila a všetci to nenávidia, takže to napravíme,“ dodal.

Ako informuje New York Post, jeho príspevok odvtedy získal viac ako 8 miliónov zobrazení. Mnohí vodiči by za zrušenie tejto funkcie zrejme aj radi priplatili. V nových európskych autách je však povinnou súčasťou „palubovky“. 

Čo je to štart-stop?

Systém štart-stop automaticky vypína motor vozidla, keď sa zastaví (napríklad na semafore alebo v dopravnej zápche) a okamžite ho znovu naštartuje, keď vodič uvoľní brzdový pedál alebo stlačí spojku. Teoreticky má šetriť palivo a znižovať emisie počas státia.

V praxi však často spôsobuje diskomfort a oneskorený rozbeh z miesta. Systém býva neraz príliš „akčný“ a vypína motor aj vtedy, keď auto bude stáť len krátko, čo je kontraproduktívne. Vodiči preto často systém deaktivujú. Najbežnejší spôsob je stlačenie tlačidla, ktoré však treba opakovať po každom naštartovaní vozidla.

Podľa portálu Automagazín existujú aj ďalšie metódy, ako softvérové odstránenie, odpojenie kábla snímajúceho kapacitu akumulátora (čím sa oklame riadiaca jednotka, že batéria je slabá) alebo inštalácia emulátora. Tieto zásahy však môžu viesť k strate záruky.

„Symbol stupidity moderných áut“

Český portál Autoforum.cz označuje systém štart-stop za „symbol stupidity moderných áut“, ktorý je dnes už zatienený novšími a väčšími symbolmi, ako sú napríklad „poltonové batérie nahradzujúce 20-litrovú nádrž“. Napriek tomu, že nejde o žiadnu novinku, však dostatočne hnevá vodičov aj amerických politikov. 

Podľa portálu základná myšlienka nie je nutne zlá a nie je nová – Audi tento nápad vytiahlo už v roku 1981, ale zákazníci ho odmietli. Hoci pri dlhom státí na mieste môže ušetriť palivo, je používateľsky otravný a z dlhodobého hľadiska neefektívny.

Portál tiež upozorňuje, že systém vyžaduje väčšiu batériu, štartér a alternátor, čo zvyšuje cenu auta. Navyše podľa dlhodobých dát nezvratne poškodzuje motory, najmä keď pracuje necitlivo, teda vypína takmer studený alebo prehriaty motor.

V Európe síce nikto priamo nenariadil používanie tejto technológie, ale jej vplyv na papierové emisie CO2 v kombinácii s prísnymi mechanizmami EÚ spôsobil, že prakticky neexistuje nové auto, ktoré by ju nemalo. A čo je horšie, nedá sa trvalo vypnúť.

Ako informuje New York Post, medzi rokmi 2012 a 2021 sa počet vozidiel vyrobených s funkciou štart-stop zvýšil z 1 % na 45 % vďaka uhlíkovým kreditom. Do roku 2023 malo túto technológiu až 65 % nových modelov vozidiel.

Skutočné prínosy sú otázne

Podľa predchádzajúcich odhadov EPA môže inteligentná štartovacia technológia zlepšiť hospodárnosť paliva o 4 % až 5 %. Hovorca EPA však poznamenal, že v testoch emisií nepreukázala jasné zníženie. Ak zmenu finalizujú, výrobcovia automobilov by už nemohli dostávať žiadne kredity za zavádzanie technológie štart-stop v nových modeloch.

Zeldinova kritika je podľa všetkého súčasťou širšej deregulačnej agendy. Nedávno totiž kritizoval aj ďalšie daňové stimuly vyplývajúce z newyorského klimatického zákona a zelené granty z Bidenovej administratívy ako súčasť iniciatívy na podporu obnoviteľnej energie.

Prezident Trump poveril Zeldina, aby „uvoľnil prosperitu prostredníctvom deregulácie“ výkonným nariadením v januári. Tento dokument poveril EPA a ďalšie agentúry, aby eliminovali najmenej 10 predpisov za každý nový navrhnutý.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: X, New York Post, Autoforum.cz, Whitehouse.gov, Autogamazin.sk

Najnovšie videá

Trendové videá