Rýchle nabíjanie ti potichu ničí elektromobil. Nová štúdia ukazuje, ako jednoducho môžeš prísť o batériu
- Nová štúdia varuje, že rýchle nabíjanie môže znížiť životnosť batérie až o 40 %
- Každá nabíjačka nad 120 kW zvyšuje degradáciu akumulátora

- Nová štúdia varuje, že rýchle nabíjanie môže znížiť životnosť batérie až o 40 %
- Každá nabíjačka nad 120 kW zvyšuje degradáciu akumulátora
Životnosť batérie je pri kupovaní nového elektromobilu podstatný faktor. Rýchle nabíjanie v skutočnosti nie je také rýchle a vodiči pri ňom strávia niekoľko minúť, čo je, v porovnaní s tankovaním spaľovacích áut, oveľa dlhší proces.
Nová štúdia odhalila, že rýchle nabíjanie dokonca škodí autu a skracuje životnosť batérie. Robí to údajne každá nabíjačka nad 120 kW.
Nevýhody elektromobilu
Akumulátory podliehajú postupnej degradácii, ktorú prirodzene nejde zastaviť, ale rozhodne ide spomaliť. Najmä tým, že batériu nenecháš úplne vybiť a nenabíjaš ju na plných 100 %. Výrobcovia odporúčajú nevybíjať batériu pod 20 % a nenabíjať ju nad 80 %.
Dojazd elektromobilu je v porovnaní so spaľovacím motorom veľmi nízky, uvádza portál Autoforum.cz. Väčšina automobilov súčasnosti má dojazd približne 350 až 400 kilometrov, aj to len pri najideálnejších podmienkach. V realite môžeš dosiahnuť dojazd cca 240 kilometrov, čo je pre niektoré cesty naozaj málo.
Rýchle nabíjanie preto znie ako riešenie. Avšak ako sme už hovorili, ani to nie je také rýchle, ako by mohlo byť. Ide o pomalý proces, ak ho porovnáme s tankovaním auta na naftu či benzín. Koniec koncov zo štúdie vyplýva, že si rýchlym nabíjaním elektromobilu svoje auto dokonca ničíš.
Tieto typy nabíjačky skracujú životnosť batérie
Vedecká štúdia dostupná na portáli Science Direct hovorí o tom, že každá nabíjačka s výkonom nad 120 kW skracuje životnosť batérie až o 40 %. Aj napriek tomu je to približne 75-krát pomalšie ako klasické tankovanie. Pri extrémne vysokých cenách akumulátorov sa takéto rýchle nabíjanie môže ešte predražiť.
Politici zvažujú sprísnenie legislatívy, ktorá by zvýšila továrenské záruky. Automobilky si totiž nechcú brať zodpovednosť za zníženie kapacity batérie pod záručnú hranicu v prípadoch, keď sa často používalo spomínané rýchle nabíjanie.
Výrobcovia by teda v budúcnosti mali garantovať, že batérie neklesnú po určitom čase pod 80 % pôvodnej kapacity. Dnes je toto číslo nižšie – ide o 70 %. Takéto opatrenie, ktoré je reálne možné, však len zvýši ceny elektromobilov, ktoré sú pre peňaženku bežného Slováka aj tak obrovské.
Spaľovacie auto vs. elektromobil
V januári tohto roka si mal možnosť čítať jedinečný rozhovor s Rastislavom Chválom, automobilovým novinárom. Ten nám odpovedal na otázky ohľadne rozhodovanie sa medzi elektrickým a spaľovacím autom, čo nebolo nikdy také náročné ako dnes. Obe kategórie ponúkajú špičkové technológie, vysoký komfort a množstvo výhod.
Spaľovacie autá ponúkajú overenú technológiu, väčší dojazd a rýchle tankovanie, pričom elektromobily majú nižšie prevádzkové náklady, tichšiu jazdu a nulovú lokálnu emisiu. „Elektromobilita obracia naruby kalkulácie, na ktoré sme boli zvyknutí. Učí nás každú situáciu prehodnotiť zvlášť. Je to úplne iný prístup ku kalkulácii mobility,“ vysvetlil automobilový novinár Chvála.
Tiež potvrdil, že pri elektromobiloch záleží na nabíjaní – kde a koľko svoje auto nabíjaš: „Na rýchlonabíjačke môžete platiť aj 60 centov za kilowatthodinu, doma z wallboxu aj 15 – 20 centov. Čiže to je trojnásobok, a teda v závislosti od toho, kde nabijem, môžem prejsť 100 kilometrov s takými nákladmi, ako má bežné benzínové auto, alebo budem trojnásobne lacnejší a dám 100 km aj za 2 či 3 eurá.“
Na Slovensku je slušné pokrytie rýchlonabíjacími stanicami na hlavných ťahoch, napriek tomu existujú tzv. „hluché miesta“. O aké ide, sa dočítaš v článku.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autoforum.cz, Science Direct, Archív Startitup