Konšpirátorom zablokovali stránky s dosahom 600-tisíc ľudí. Bola odkrytá ich najväčšia sieť webov

  • Konšpirátorské weby a dezinformačné stránky boli včera zablokované a nefungujú
  • Ich dosah na ľudí sa vyšplhal na 600-tisíc a svojimi informáciami manipulovali verejnosť
  • Zároveň sa podarilo zistiť meno majiteľa týchto webov a jeho firmu
 srcset
Sieť dezinformačných webov/Infosecurity.sk
  • Konšpirátorské weby a dezinformačné stránky boli včera zablokované a nefungujú
  • Ich dosah na ľudí sa vyšplhal na 600-tisíc a svojimi informáciami manipulovali verejnosť
  • Zároveň sa podarilo zistiť meno majiteľa týchto webov a jeho firmu

Majitelia konšpiračných médií včera prišli o stránky s dosahom približne 600-tisíc ľudí. Na svojich stránkach o tom informuje organizácia Infosecurity.sk, ktorej hlavnou úlohou je odkrývanie dezinformačných webov na internete.

Infosecurity.sk odkrylo doteraz najväčšiu sieť šarlatánskych a dezinformačných webov. Podľa ich zistení stojí za 15-timi facebookovými stránkami majiteľ firmy Báječná firma s.r.o. Marek Polacký.

„Propagandistom, dezinformátorom a iným bezohľadným prospechárom sa najlepšie darí, keď môžu operovať pod rúškom tmy. Ak sa dostanú na svetlo, roztopia sa ako minuloročný sneh,“ píše sa na stránkach Infosecurity.sk.

Rakovinu vyliečiš čarovnými nápojmi

Šesť z týchto pochybných webov sa nachádza aj na stránke Konšpirátori.sk, ktorá monitoruje dezinformácie na internete. Všetkých 15 stránok na Facebooku malo dosah až na 600-tisíc ľudí a všetky spravovala Polackého firma.

Jeden z najväčších webov jeho biznisu je báječnýlekár.sk. Web je momentálne odstavený a nefunguje. Stránka sa zameriavala hlavne na články o zdraví, ktoré boli založené na pseudovede a s overovaním faktov nemali nič spoločné.

Ponúkali rôzne tipy a triky na zázračné vyliečenie rakoviny na základe nápojov alebo prírodných potravín. Súčasne podsúvali neoverené informácie z prostredia medicíny, ktoré neboli založené na vede a reálnych výskumoch.

Čítaj viac >> Slovenská scéna konšpirácií má problém. Človek prepojený na dezinformačný portál bol obvinený z daňových podvodov

Viktor Breiner, šéf infosecurity.sk, odhalil majiteľov stránky na základe registračných údajov domény, ktoré Polacký spravuje. Súčasne sú tým istým človekom spravované ďalšie weby ako bajecnerecepty.sk, bajecnezdravie.sk, bajecnezeny.sk, bajecnenapady.sk a mnoho ďalších.

Polackého firma podľa Finstatu vykázala v roku 2017 stratu viac ako 10-tisíc eur a v roku 2018 viac ako 11-tisíc. Na druhej strane tržby firmy rastú. Za rok 2018 to bolo vyše 20-tisíc eur. Adresa firmy je v Dolných Vesteniciach.

Všetky stránky na Facebooku sú momentálne nedostupné a nefungujú ani ich hlavné weby. Polackého statusy na Facebooku sú taktiež nedostupné.

zdroj: Polackého príspevky na FB

Prepojenie na ĽSNS

Pod Polackého menom je registrovaný web slovenskéspravy.sk (už nefunkčný), ktorý preberal texty z webu magazin1.sk. Tento web spravuje Mário Vidák, ktorý na Facebooku šíri propagandu extrémistickej strany ĽSNS.

Vidáková stránka má na Facebooku takmer 19-tisíc fanúšikov. Na tejto stránke má uvedený ten istý email ako ten, ktorý spravuje web magazin1.sk.

Čítaj viac >> Konšpiračné weby zarábajú tisíce eur šírením hoaxov, niektoré sa skrývajú za občianske združenia

Daňové podvody a prepojenie na Smer

Problémovým kauzám sa nevyhli ani ostatné dezinformačné weby. Človek napojený na konšpiračný Badatel.net bol zatknutý a obvinený z daňových podvodov vo výške 75-miliónov eur. Ako informuje portál infosecurity.sk v spolupráci s aktuality.sk, Jozef Buzgo je obvinený hneď v troch konaniach. Podľa portálu ide o organizovaný zločin, ktorý mali kryť aj ľudia na najvyšších miestach.

O prepojeniach na najvyššie pozície písal aj zavraždený novinár Ján Kuciak. Jozef Buzgo je totiž spoločníkom s Viliamom Dohňanským vo firme s Vaxton Management, s.r.o. a Správca SK s. r. o.

Práve druhý spomínaný pán je synom sudcu Najvyššieho súdu Viliama Dohňanského. Podľa informácii Infosecurity mal mať Viliam Dohňanský blízky vzťah s Milanom Chovancom, ktorý mal v spolupráci s ďalšími ľuďmi obrať štát o 75-miliónov eur. Tieto podvody mali kryť najvyššie politické špičky strany SMER-SD.

Firma Správca SK bola ešte v roku 2015 podľa Finstatu zrušená. Jozef Budzgo figuruje aj vo firme Centrum alternatívnej medicíny s. r. o., ktorá je podľa Finstatu za rok 2018 v strate viac ako 18-tisíc eur pri tržbách takmer 32-tisíc.

Bádateľ je jeden z najväčších slovenských dezinformačných webov v oblasti zdravia, životného štýlu a liekov. Na Facebooku má vyše 60-tisíc fanúšikov. Na stránke sa môžeš dozvedieť, ako ti dá vesmír najavo, keď sa ocitneš na zlej ceste alebo ako upraviť svoju stravu tak, aby si nebol hladný.

Následná grafika od infosecurity.sk ukazuje prepojenia Mareka Polackého na rôzne stránky s pochybným a klamlivým obsahom.

zdroj: Sieť dezinformačných webov/Infosecurity.sk

Konšpirácie sú biznis

Konšpiračný časopis Zem a Vek je známy svojimi, prinajmenšom, kontroverznými článkami a názormi. Ako uvádza na svojej stránke SME, šéfredaktor najznámejšieho konšpiračného média na Slovensku dostal od súdu pokutu 4-tisíc eur za hanobenie národa, rasy a presvedčenia. Pred súd ho dostal článok s názvom Klin Židov medzi Slovanmi. 

Aj napriek svojej „alternatívnosti“ Zem a Vek číta a verí mu množstvo ľudí na celom Slovensku. To sa odráža aj na výnosoch jeho vydavateľstva. Podľa Finstatu si dokázalo vydavateľstvo Sofian, ktoré časopis publikuje, v minulom roku zarobiť viac ako 5 500 eur, jeho tržby dosiahli 430 906 eur a celkové výnosy sa vyšplhali na 432 375 eur.

„Ekonomické výsledky vydavateľstva Sofian je ťažké komentovať, pretože ani nevieme, aký podiel na výnosoch firmy má predaj mesačníka Zem a Vek. Samotný mesačník sa na rozdiel od serióznej tlače nenachádza v auditovaných databázach, akými sú AIMmoninor či ABC, takže existujú len údaje o náklade a remitende, ktoré zverejňuje sám Rostas. Rovnako nevieme, nakoľko boli úspešné Rostasove opakované pokusy získať podporu z Ruska – už kvôli tomu navštívil ruské veľvyslanectvo, Moskvu, a podľa jeho vlastných slov aj ‚slovanské zjazdy‘ v Prahe a Belehrade,“ vyjadril sa pre Startitup spoluzakadateľ webu Konšpirátori.sk Juraj Smatana.

zdroj: Tibor Rostas (TASR)

Slobodný vysielač

Medzi konšpiračné weby podľa Konšpirátorov.sk patrí aj Slobodný vysielač. Ten uvádza, že za ním stojí Združenie ľudí za lepšiu budúcnosť, na Finstate vedené ako združenie politickej strany, cirkvi.

Má ísť o neziskovú organizáciu, ktorá je poberateľom 2 % z daní. V roku 2017 hospodárila s príspevkami v hodnote viac ako 12-tisíc eur, v minulom roku to už bolo iba 67 eur, čo je zaujímavý prepad.

Vo všeobecnosti teda platí, že na Slovensku sa konšpiračným médiám darí a aj napriek takým projektom ako napríklad Konšpirátori.sk a tlaku verejnosti na to, aby si ľudia overovali pravdivosť informácií, sú pre svojich majiteľov výnosným biznisom. Celý zoznam konšpiračných stránok nájdeš na na webe Konšpirátorov, kde môžeš podozrivé stránky aj sám nahlásiť.


Najnovšie video