Korona rok 2020 bol kritický aj pre automobilky. Komu klesli predaje najviac a komu sa, naopak, darilo?

  • Všetky veľké automobilky zaznamenali vlani výrazný pokles predaja
  • Ktorý koncern, automobilová značka i konkrétny model boli v roku 2020 tými najpredávanejšími?
  • Aké prekvapenie priniesol záver roka? Nie pre všetky autá bol vlaňajšok až tak zlý
Chevrolet a Toyota
Chevrolet a Toyota
  • Všetky veľké automobilky zaznamenali vlani výrazný pokles predaja
  • Ktorý koncern, automobilová značka i konkrétny model boli v roku 2020 tými najpredávanejšími?
  • Aké prekvapenie priniesol záver roka? Nie pre všetky autá bol vlaňajšok až tak zlý

Mnohí boli zvedaví, aké čísla predaja áut ukážu štatistiky po minulom roku, ktorý sa takmer celý niesol v znamení korony. O koľko áut predali jednotlivé automobilky menej než rok predtým, kto klesol najviac, kto sa držal najlepšie a zmenila korona poradie najpredávanejších značiek a modelov sveta?

Pokles predaja podľa očakávaní skutočne nastal u každého koncernu a u každej veľkej značky, ktorá sa do top rebríčka známej spoločnosti Focus2Move dostala. Ak si zoberieme automobilové značky, tak najväčší medziročný prepad sa v korona roku ušiel americkému Chevroletu, ktorý vlani predal necelé 3 milióny vozidiel, čo je o 22,5 % áut menej než v 2019. To už je poriadny prepad.

Na druhom mieste v tejto nelichotivej tabuľke nájdeme ďalšieho amerického zástupcu – Ford, s poklesom predaja vyše 18 %. Ako tretí, s takmer 17 % prepadom, sa umiestnil Volkswagen.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa chevrolet (@chevrolet)

Naopak, najlepšie sa držala – inými slovami najmenší pokles zo všetkých zaznamenala Kia, ktorá predala len o 4,6%  áut menej než v 2019. Čísla sa teda pomenili všetkým veľkým hráčom, a všetkým smerom nadol. 

Najpredávanejšie automobily

Zosadiť Toyotu z prvého miesta najpredávanejších áut sveta sa zdá byť nemožné. Japonská automobilka opäť jednoznačne obsadila prvé miesto, hoci sama zaznamenala medziročný pokles vyše 12 %. Vlani s jasným náskokom predala vyše 8 miliónov vozidiel. Druhý Volkswagen ich predal 5 730 000. Tretia so 4 330 000 predanými autami skončila Honda.

zdroj: Toyota

Ak by sme brali do úvahy koncerny, tak tu sa s 9 310 000 predanými vozidlami na prvom mieste udržal koncern Volkswagen, pod ktorý okrem Volkswagenu patria aj značky Audi, Škoda, Seat, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania a iné. Ide o najväčšiu automobilovú rodinu vôbec, tentokrát však ani ona nestačila na prekročenie hranice 10 000 000 predaných vozidiel. Druhým najúspešnejším koncernom je Toyota, tretím Renault-Nissan.

zdroj: Volkswagen Group

Najpredávanejšie modely u nás i vo svete

Čo sa týka najpredávanejších modelov za rok 2020, prvú päťku takmer kompletne obsadili Japonci. Jedine Volkswagen Tiguan sa s vyše 600 000 predanými kusmi dokázal pomerne tesne predbehnúť pred Toyotu Camry a vytlačiť ju tak z 5. miesta.

Najpredávanejším modelom sveta ostáva Toyota Corolla, ktorá ako jediná prekonala 1 000 000 predaných vozidiel – presne 1 134 262 kusov. Oproti roku 2019 si tento model pohoršil o 8,8 %.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa TOYOTA (@toyota)

Druhým najpredávanejším vozidlom je taktiež Toyota – Toyota RAV4, ktorej sa predalo vyše 970 000 kusov. Tretie miesto s vyše 705 000 vozidlami obsadila Honda CR-V, štvrté s takmer 700 000 Honda Civic.

Slovensko má v tomto smere už tradičného víťaza. Zo 76 305 vozidiel, ktoré sa u nás vlani predali – čo je medziročný pokles zhruba o štvrtinu, až vyše 17 000 patrilo českej značke z Mladej Boleslavi. Inými slovami, zhruba každé piate predané auto na Slovensku bolo značky Škoda. Veľké zmeny sa neudiali ani medzi modelmi, kde prvé miesto obsadila Škoda Fabia, druhé Škoda Octavia.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa ŠKODA AUTO Slovensko (@skodaautosk)

Elektromobily sa predierajú vpred

Nie pre všetky automobily bol však korona rok 2020 až taký hrozný. Rekordné čísla hlásia elektromobily, ktorých sa nikdy nepredalo toľko ako vlani. Veľa sa písalo o úspechoch Tesly, ktorej sa darí najmä doma v USA – v Kalifornii je číslom jedna.

Už v decembri západná Európa hlásila, že za rok 2020 sa na európskom trhu predalo cez vyše polmilióna elektromobilov a do konca roka očakáva prekročenie hranice 600 000. Šlo o výrazný skok oproti rekordu z 2019, kedy sa ich v Európe predalo vyše 350 000, čo bol tiež výrazný 35%-ný skok v porovnaní s rokom predtým.

zdroj: Tesla zrovna nie je auto, po ktorom by ste v neprajnej situácii pozerali. Unsplash/ Jp Valery

Elektromobily jednoducho stúpajú a predierajú sa do popredia. Ak by sme mali vybrať nejakého automobilového víťaza roku 2020, mohli by to byť práve oni. O tom, že s nimi treba rátať čoraz viac, presvedčili aj v úplnom závere roka, kedy sa až dva elektromobily dostali medzi 3 najpredávanejšie autá Európy za mesiac december – Volkswagen ID3 a Tesla Model 3.

Mnohí však pri úspechoch elektromobilov zdôrazňujú jednotlivé kroky a zavedené pravidlá, ktoré vnímajú ako tlačenie ľudí do týchto áut. Automobilkám bol v Európe pod hrozbou obrovských pokút stanovený emisný priemer a aby ho dodržali, museli sa zamerať aj na elektromobily, ktoré sú v tomto prípade vnímané ako vozidlá, ktoré neprodukujú žiadne CO2.

Už teraz je jasné, že sa k výrobe elektromobilov budú musieť uchyľovať ešte viac. Pribúda krajín, ktoré si stanovili, že v určitom roku (niektorí už za pár rokov) úplne končia s predajom vozidiel so spaľovacími motormi. Napríklad Nemecko a Veľká Británia tak chcú spraviť v roku 2030. Zoznam týchto krajín stále rastie.

Dočkáme sa zákazu predaja spaľovacích áut na Slovensku? Toto sú krajiny, v ktorých si ich už čoskoro nekúpiš

Kto teda nechce vyrábať a predávať elektromobily, má spolu. Tieto zavedené pravidlá, vyhlášky, k tomu napríklad rekordné dotácie na elektromobily v jednotlivých krajinách, ako napríklad v Nemecku, ale aj drahší benzín a nafta, naopak lacnejšia elektrina, zavedenie nových daní… To všetko mnohí považujú za priam nátlak a preto ani niet divu, že hoci sa autá predávali menej, elektromobily dokázali rásť.

Je preto viac než pravdepodobné, že o ich rekordnom, rastúcom predaji budeme počúvať aj tento rok, aj ten ďalší, až kým neostanú na trhu len oni s hybridmi.

Zdroje: archív Startitup, Focus2Move

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech