KVÍZ: Je toto logo pravé, alebo fake? Otestuj sa, či dokážeš rozoznať skutočnosť od podvodu

  • Logá či slogany známych firiem poznáme nielen vďaka šikovnému marketingu, ale tiež právnej ochrane
  • Ochranné známky dávajú firmám príležitosť budovať svoj marketing bez toho, aby sa museli obávať vzniku falzifikátov
  • Otestuj sa v kvíze, či poznáš najznámejšie logá a dokážeš v nich odhaliť malé úpravy
fpt8
  • Logá či slogany známych firiem poznáme nielen vďaka šikovnému marketingu, ale tiež právnej ochrane
  • Ochranné známky dávajú firmám príležitosť budovať svoj marketing bez toho, aby sa museli obávať vzniku falzifikátov
  • Otestuj sa v kvíze, či poznáš najznámejšie logá a dokážeš v nich odhaliť malé úpravy

Logá známych firiem máme v živote neustále okolo seba a mnohé z nich znalosť svojich ochranných známok následne využívajú pre ďalšie posilnenie predaja. Ochranné známky sú dôležitou súčasťou spoločností. Tie si ich preto pozorne chránia.

Firmy dokázali dosiahnuť mimoriadnu rozpoznateľnosť svojho loga nielen vďaka marketingu, ale tiež registrácii, ktorá bráni vzniku napodobnenín a falzifikátov, ktoré by sa priživovali na cudzom úspechu. Dokážeš v kvíze nižšie identifikovať, či ide o pravé logo, alebo falzifikát?

Ktoré logo je správne?

2
Správne! Nesprávne!

TESCO má modrých symbolov pod nápisom päť, nie štyri.

Ktoré logo je správne?

1
Správne! Nesprávne!

Ktoré logo je správne?

3
Správne! Nesprávne!

Namiesto fialovej využíva BMW tmavomodrú farbu, ktorá je známa aj ako bavorská modrá.

Ktoré logo je správne?

9
Správne! Nesprávne!

V rôznych variáciách loga je červená vždy vľavo alebo hore.

Ktoré logo je správne?

4
Správne! Nesprávne!

Adidas je fantastický príklad toho, ako sa logo vynikajúco hodí do marketingu produktov. Značka si posledné roky buduje image ako Brand With Three Stripes, teda Značka s tromi prúžkami – a v tomto duchu vydali aj niekoľko kúskov oblečenia.

Ktoré logo je správne?

5
Správne! Nesprávne!

Aj na maličkostiach záleží. Písmeno A v pravom logu Samsungu nie je prepojené strednou priečkou, časti písmena sa spájajú len na vrchole.

Ktoré logo je správne?

8
Správne! Nesprávne!

FedEx má v logu skrytú aj nenápadnú šípku – medzi písmenami E a X.

Ktoré logo je správne?

6
Správne! Nesprávne!

Ktoré logo je správne?

10
Správne! Nesprávne!

Biela medzera, ktorá zreteľne oddeľuje písmená V a W.

Ktoré logo je správne?

7
Správne! Nesprávne!

Amazon logo je mimoriadne šikovne navrhnuté – v realite totiž šípka začína pri písmene A a vedie k písmenu Z, čím symbolizuje Od A po Z, metaforu pre šírku sortimentu – cez Amazon je možné kúpiť naozaj všetko.

Z kvízu je jasné, že vytvoriť napodobeninu loga známej značky je nesmierne jednoduché. Pre akúkoľvek firmu je preto mimoriadne dôležité chrániť si svoje ochranné známky – napríklad logo či názov produktu.

Registrácia ochranných známok je však pomerne náročnou byrokratickou záležitosťou, kde sa posudzuje viacero kritérií – napríklad odlišnosť alebo všeobecnosť známky.

Slovenským biznisom pomáha registrovať ochranné známky lokálny startup Trama, ktorý vznikol len pred rokom, no už zaregistroval vyše tisíc ochranných známok. Medzi ich klientov patrí aj známa firma GymBeam s tržbami takmer 35 miliónov eur.

Slováci z Tramy patria medzi top 10 poskytovateľov ochranných známok v Európe a svoju spoločnosť stavajú najmä na ústretovosti a jednoduchosti – nepríjemné byrokratické papierovačky či posudzovacie procesy vyriešia za teba. „Naším cieľom je uľahčiť tento, veľakrát komplikovaný proces natoľko, aby mohli všetky firmy efektívne chrániť svoju značku a duševné vlastníctvo,“ hovorí zakladateľ Igor Demčák.

EÚ podporuje firmy sumou 1 500 eur. Ochrana značky je priam kľúčová, teraz je ideálna príležitosť

V Trame majú k dispozícii aj unikátny nástroj na báze umelej inteligencie: „Vyvinuli sme špeciálny AI nástroj, ktorý našim právnym expertom pomáha presnejšie overovať jedinečnosť ochranných známok,“ vysvetľuje Demčák. Jedinečnosť známky je totiž ďalšie z mnohých prísnych kritérií, ktoré sa pri registrácii posudzujú – uchádzač o ochrannú známku musí byť dostatočne odlišný od ostatných firiem.

Ochranné známky pritom nie sú vec, ktorú je možné odkladať – podľa dostupných dát sa s falšovaním stretlo až 85 % veľkých firiem, a mnohé až vtedy, keď už videli prvý falzifikát. Registrované známky však problémy s falzifikátmi riešia – pravým majiteľom dávajú možnosť riešiť falzifikáty a napodobeniny súdnou cestou, čo samé o sebe budí rešpekt a od tvorby falzifikátov významne odrádza.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech