Lidl a Kaufland oznámili zásadnú zmenu. Ich rozhodnutie poteší každého z nás

  • Lidl a Kaufland si najnovšie stanovili ambiciózne ciele na ochranu klímy
  • Obe spoločnosti chcú znížiť produkciu prevádzkových emisií CO2 až o 80 %
Mika Baumeister (1)
Unsplash/Mika Baumeister, Lidl
  • Lidl a Kaufland si najnovšie stanovili ambiciózne ciele na ochranu klímy
  • Obe spoločnosti chcú znížiť produkciu prevádzkových emisií CO2 až o 80 %

Podľa štúdie, ktorá bola zverejnená vo vedeckom časopise The Lancet Planetary Health, by globálne otepľovanie mohlo do roku 2100 ovplyvniť asi dve tretiny európskej populácie, teda 351 miliónov ľudí ročne, čo by malo za následok 152 000 úmrtí za jediný rok.

Na klimatické zmeny a ich ignorovanie dlhodobo upozorňuje aj zakladateľ spoločnosti Microsoft Bill Gates. Vizionár konštatuje, že ide o problém, ktorý ľudstvo zasiahne ešte viac ako súčasná pandémia. Nie je v tom však sám, nepriaznivý dopad klimatických zmien začínajú pozorne vnímať už aj obchodné reťazce na Slovensku.

Už v auguste 2020 sa skupina Schwarz, pod ktorú patrí Lidl a Kaufland, pridala k iniciatíve Science Based Target. Zaviazala sa tak k sformulovaniu vedecky potvrdených klimatických cieľov.

Mala by sa podľa teba vláda zaoberať riešením klimatických otázok?

Lidl a Kaufland už majú na stole opatrenia, ktorými plynule znížia emisie CO₂ vytvárané svojou činnosťou. Ako záväzok si stanovili čo najskoršie zamedzenie tvorby emisií, potom ich redukciu a tam, kde to nie je inak možné, aspoň kompenzáciu.

Chcú ísť Slovensku príkladom

 „Rozhodli sme sa postaviť ochranu klímy do centra našej stratégie spoločensky zodpovedného a trvalo udržateľného podnikania. Naše procesy už dlhšie nastavujeme tak, aby boli čo najohľaduplnejšie k životnému prostrediu a darí sa nám šetriť desaťtisíce ton emisií ročne. Teraz ideme ešte ďalej a už čoskoro chceme dosiahnuť uhlíkovú neutralitu,“ uviedol pre Startitup Matúš Gála, generálny riaditeľ Lidl Slovenská republika.  

zdroj: Lidl

Najneskôr do roku 2030 plánuje Kaufland vo všetkých krajinách, kde pôsobí, zredukovať emisie z vlastnej prevádzkovej činnosti oproti roku 2019 o 80 %. Lidl plánuje dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v rámci svojej  prevádzkovej činnosti v roku 2022.

Okrem toho budú obe spoločnosti nabádať svojich dodávateľov k tomu, aby aj oni znižovali produkciu svojich emisií. Podľa analýz firiem až 78 % emisií je spôsobených práve výrobou produktov.  

Už teraz Lidl aj Kaufland odoberajú zelenú energiu vyrobenú zo stopercentne obnoviteľných zdrojov a využívajú kamióny s ekologickým LNG pohonom. V Lidli už po novom dokonca nájdeš aj klimaticky neutrálne produkty – dopady na životné prostredie sú počas ich výroby, prepravy a spotreby čo najnižšie. 

Za zmienky stojí aj skutočnosť, že štvrtina celosvetových emisií pochádza z potravín. Emisie z potravín sú vyššie ako tie, ktoré vyprodukujú jednotlivé krajiny, s výnimkou USA a Číny. Podľa údajov OSN vzrastie v nasledujúcich 30 rokoch svetová populácia o dve miliardy, z aktuálnych 7,7 miliardy na 9,7 miliardy v 2050. S rastom populácie porastie aj tlak na klímu a už obmedzené zdroje planéty.

zdroj: TESCO

Ak všetci nezmeníme svoje správanie, z potravín sa do roku 2030 stane najväčší zdroj globálnych emisií. Každý rok končí v odpadkových košoch domácností, supermarketov a iných potravinárskych prevádzok až 931 miliónov ton potravín. Potraviny, ktoré sa nikdy nedostanú na náš tanier, sú zodpovedné za 8 % globálnych emisií.

V tomto smere si môže pripísať plusové body Tesco, ktorému sa na Slovensku podarilo výrazne priblížiť k naplneniu cieľa, že žiadne potraviny vhodné na konzumáciu neskončia ako odpad, a ušetriť 20 574 ton emisií. Najnovšie dáta ukazujú, že Tesco pokračuje v prekračovaní cieľa OSN a do dnešného dátumu sa mu podarilo znížiť množstvo potravinového odpadu v strednej Európe už o 69 %.

Je to naozaj také potrebné?

Aby sa zabránilo úmrtiam, škodám a zničeniu, ktoré prídu s otepľujúcou sa planétou, je podľa Billa Gatesa potrebné inovovať. To sa stalo zreteľnejším než kedykoľvek predtým, pretože aj keď pandémia takmer zastavila cestovné a ekonomické aktivity, emisie skleníkových plynov sa stále neznížili natoľko, aby zabránili najhorším následkom.

zdroj: Facebook/Bill Gates

„Pozoruhodné nie je to, koľko emisií klesne kvôli pandémii, ale ako málo,” napísal na svojom blogu Gates .Relatívne malý pokles emisií v roku 2020 podľa neho ukázal zásadnú vec. K nulovým emisiám sa nedostaneme jednoducho, dokonca ani tým, že budeme menej lietať a jazdiť. Podľa Gatesa to neznamená, že zníženie spotreby paliva emitujúceho emisie uhlíkových plynov nie je dôstojným cieľom, jednoducho to ale nestačí.

Podľa Billa Gatesa musí ľudstvo znížiť svoje emisie skleníkových plynov zo súčasných 51 miliárd ton ročne na absolútnu nulu. Tvrdí však, že máme reálnu šancu emisie celkom okresať, ľahké to však nebude.

Aby sme to dosiahli, musíme podľa neho nájsť spôsoby, ako vyrábať a skladovať čistú elektrinu, pestovať plodiny, vyrábať veci, pohybovať sa, vykurovať a chladiť naše budovy bez uvoľňovania skleníkových plynov.

zdroj: Unsplash/Hello I'm Nik

„Bude to tvrdšie ako čokoľvek, čo ľudstvo kedy urobilo,“ tvrdí Gates. Vyžadovať si to podľa jeho slov bude neustálu prácu, a to nasledujúcich 30 rokov. Zdôrazňuje, že inovácie v boji proti zmene podnebia musia začať urgentne. Na rozdiel od nového koronavírusu, na ktorý sa nám už podarilo vyvinúť vakcínu, neexistuje spôsob, ako „opraviť“ podnebie za dva roky. Dôležité je, aby v ideálnom prípade priložil každý ruku k dielu, pričom v prípade firiem s veľkým vplyvom by to malo byť samozrejmosťou. 

Na príklade spomínaných reťazcov môžeme vidieť, že niektoré firmy si svoju úlohu v celom procese dobre uvedomujú. Neostáva nám nič, len dúfať a tlačiť na ďalšie spoločnosti, no najmä vládu, aby klimatickú krízu nebrali ako hoax, ale realitu, ktorá bude o to trpkejšia a viac devastujúca, o čo neskôr začneme konať.

Zdroje: Lidl, thelancet.com, gatesnotes.com, unep.org

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá