Lídri sveta crowdfundingu – IndieGOGO vs Kickstarter

  • Počas svojej krátkej histórie sa podarilo crowdfundingovým platformám vyrásť na veľmi zaujímavý segment. Veľkému záujmu “backerov” (podporovateľov) a “creatorov” (tvorcov projektov) sa tešia vďaka tomu, že vedia jednoducho spojiť obe strany, aj keď sa nachádzajú na opačnej strane planéty. Dávajú kreatívnym ľuďom silu osloviť obrovské publikum a tak získať podporu pre svoje nápady. Nie nadarmo sa rok 2015 nazýva rokom crowdfundingu.
image_1447355405.jpeg
  • Počas svojej krátkej histórie sa podarilo crowdfundingovým platformám vyrásť na veľmi zaujímavý segment. Veľkému záujmu “backerov” (podporovateľov) a “creatorov” (tvorcov projektov) sa tešia vďaka tomu, že vedia jednoducho spojiť obe strany, aj keď sa nachádzajú na opačnej strane planéty. Dávajú kreatívnym ľuďom silu osloviť obrovské publikum a tak získať podporu pre svoje nápady. Nie nadarmo sa rok 2015 nazýva rokom crowdfundingu.

 

Dôležitou vlastnosťou obidvoch týchto platofiem je to, že sa pri nich nemení vlastníctvo fundovanej spoločnosti. Tento spôsob sa volá non-equity crowdfunding alebo reward based crowdfunding. Dôvod, prečo je tomu tak je predovšetkým ten, že ešte donedávna platila v USA regulácia, ktorá crowdfundingové equity financovanie zakazovala. Tá bola ale v septembri tohto roku uvoľnená. To v praxi znamená, že po novom môže investovať a na oplátku mať účasť v projektoch každý, kto má bankový účet. Na druhú stranu, spoločnosti budú môcť prijímať equity investície „zvonku“ bez nutnosti vstupu na akciový trh cez IPO.

 

 

Táto možnosť u nás už existuje, a to v podobe platformy Crowdberry. Bude zaujímavé sledovať, ako zareaguje svetový trh na uvoľnenie spomínaných regulácií. IndieGOGO uvádza, že pracuje na príprave equity verzie svojej služby. Uvidíme, ako k tomu pristúpi Kickstarter. Niektorí sú presvedčení, že ostane pri reward based systéme. Jednoducho preto, lebo tam je doma a tam je jeho sila. Veľmi blízka budúcnosť ukáže.

 

Na základe čoho si teda vybrať? Najdôležitejším faktorom je bezpochyby to, čo vám tieto platformy vedia ponúknuť. Základným rozdielom medzi nimi je spôsob, akým creatori vedia získať nazbierané prostriedky. Kickstarter vám ponúka target based funding, pri ktorom dostanete peniaze až vtedy, keď backeri prispejú predom vytýčenú sumu. V opačnom prípade kampaň zlyhala a peniaze poputujú naspať ku backerom. Kickstarter žije z 5% fee z nazbieranej sumy. Treba taktiež počítať s poplatkom za prevod vo výške 3 až 5%, ktorý si účtuje spoločnosť Stripe, spravujúca prevody pre Kickstarter.

 

 

IndieGOGO ponúka okrem target based fundingu (tu je fee 4%) aj spôsob, kedy si viete ponechať akúkoľvek sumu, ktorú ste nazbierali. V tom prípade je fee 9%. Backeri vám ale môžu aj naďalej prispievať a ak target dosiahnete neskôr, IndieGOGO vám refunduje 5% z pôvodných 9tich. 

 

Rozdielna je tiež sloboda v tvorbe kampaní na týchto platformách.  IndieGOGO je v tomto rozmere oveľa volnejšie, môže sa doň zapojiť takmer každý (pokiaľ nezbiera prostriedky na konopnú plantáž, obchod so zbraňami alebo iné nelegálne aktivity). Taktiež tu neexistujú geografické obmedzenia. Kickstarter je naopak oveľa prieberčivejší. Sami seba definujú ako plaformu, ktorá prináša kreatívne projekty k životu. V realite to znamená, že sa môžete prihlásiť iba vtedy, keď váš projekt smeruje k hmatateľnému outputu – knihe, gadgetu alebo umeleckému dielu. Fundraisingové projekty tu niesú povolené.

 

Ako sa teda obom darí? Len ťažko robiť priame porovnania. Jednak preto, lebo IndieGOGO nikdy nezverejnilo štatistiky tak, ako to robí Kickstarter. Taktiež je náročné robiť paralely medzi nimi kôli tomu, že každý používa mierne iný biznis model. Osobne si myslím, že spoľahlivým ukazovateľom ich úspechu sú projekty, ktoré z nich vzišli. 

 

Coolest Cooler 

 

Čo sa objemu vyzbieraných prostriedkov pre tieto projekty týka, Kickstarter IndieGOGO prevalcoval. Rekord tu stále držia Pebble Time, smart hodinky s e-paper displayom (túto technológiu využíva aj Amazon Kindle). Mojím favoritom je multifunkčná chladnička Coolest Cooler, ktorá vie okrem vychladenia pív aj drtiť ľad a vďaka vstavaným reproduktorom slúžiť ako boombox. Pomerne známa je kartová hra Exploding Kittens, za ktorou stojí okrem iných aj autor známeho komixu The Oatmeal. Tej sa na Kickstarteri podarilo vyzbierať od 220 tisíc backerov viac ako 8,7 milióna USD.

 

Hviezdy IndieGOGO dokázali nazbierať oveľa menšie sumy ako ich kolegovia, ktorí išli cez Kickstarter. Najviac sa podarilo vyzbierať wearable senzoru Misfit Shine. Veľmi pekný, využiteľný produkt – ideálny Vianočný darček. Vyzbieraná suma tu bola skoro 850 tisíc USD (pre porovnanie, Pebble Time vyzbieral cez 20 miliónov USD). Medzi najúspešnejšími na IndieGOGO nájdeme ale aj kampane iného, ako čisto biznisového zamerania. Cecilovi Williamsovi sa napríklad podarilo vyzbierať skoro 80 tisíc USD na to, aby si mohol ponechať svojho psa Orlanda. Takýto projekt by na Kickstarteri dostal červenú.

 

Misfit Shine

 

Aká je teda ta správna platforma pre tvoj projekt? Pokiaľ pracuješ na novej technológií a potrebuješ dodatočné prostriedky na vývoj a začatie výroby, Kickstarter je tvoj. Pokiaľ so svojou začínajúcou kapelou chcete nazbierať peniaze na prenájom hudobného štúdia, osobne by som išiel na IndieGOGO – zo začiaku sa hodí každé euro a tým, že IndieGOGO vám umožní nechať si peniaze aj keď nedosiahnete cieľ, máte väčšiu šancu si z kampane niečo odniesť. Kým sa rozhodneš spustiť svoju kampaň, odporúčam ti do hĺbky si naštudovať podmienky oboch platforiem ako aj vlastnosti komunít, ktoré sa na nich združujú. Neváhaj kontaktovať ich členov o pomoc alebo ich popros o feedback na tvoju kampaň, zvyknú byť nápomocní.

 

S úspechom crowdfundingu sa počet platforiem stále zvyšuje. Medzi top dvojkou a zvyškom je stále priepasť, ostatní sa preto snažia získať si ľudí na svoju stranu inováciami. Spomeniem napríklad Rockethub, ktorý ponúka systém založený na hodnoteniach projektov a získavaní odznakov, za ktoré potom užívatelia v systéme získavajú reputáciu. Pokiaľ sa chcete zamerať len a iba na biznis, pozrite si Fundable. Tá ponúka okrem reward based formy (do výšky 50 tisíc USD) aj equity formu, takže môže byť použitá na prijatie investora so záujmom o účasť vo vašom Startupe. Výhodou fundable je aj to, že si neberie percento z vyzbieraných prostriedkov (platí sa mesačný poplatok vo výške 179 USD).

 

Crowfunding je na vzostupe a vrece s takto financovanými projektmi sa ešte len roztrhne, keď sa naplno rozbehne nedávno umožnený equity based crowdfunding v globálnom merítku. Sám som zvedavý na to, ako široká verejnosť príjme možnosť investovať do vlastníctva malých projektov. 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK