Lietajúce auto zo Slovenska ospevujú svetové médiá. Získalo dôležitú licenciu, ktorá mu významne pomôže v napredovaní

  • Slovák Štefan Klein oslavuje so svojím projektom AirCar úspech
  • Podarilo sa mu získať osvedčenie o letovej spôsobilosti
  • To by mohlo naštartovať komerčnú výrobu lietajúceho auta
Aeromobil
AirCar, Flickr/Violaine Martin
  • Slovák Štefan Klein oslavuje so svojím projektom AirCar úspech
  • Podarilo sa mu získať osvedčenie o letovej spôsobilosti
  • To by mohlo naštartovať komerčnú výrobu lietajúceho auta

Sny o lietajúcich autách boli donedávna iba naivnou predstavou z románov. Dnes sa kategória lietajúcich áut dynamicky vyvíja.

Do tohto segmentu značne prispieva aj Slovák Štefan Klein, ktorého vízia je v skutku nezlomná a neústupčivá. Na lietajúcom aute pracuje už od 90. rokov. Roky pôsobil aj v spoločnosti AeroMobil, no dnes sa sústredí výlučne na svoj projekt AirCar.

Slovenský AeroMobil bol uvedený na trh ešte roku 2010, pričom dizajnérsku inšpiráciu čerpá z mýtického okrídleného koňa Pegasa. Počas prvých piatich rokov uskutočnila spoločnosť letové skúšky svojich dvoch prototypov.

„Vývoj letového prototypu, ktorý prebiehal, bol v posledných krokoch zameraný práve na to, aby sme uviedli na letovú dráhu prototyp, ktorý nebude len rýchlo vytvoreným produktom, ktorý sa vznesie do vzduchu. Má spĺňať potrebné kritériá na stabilitu, spoľahlivosť a bezpečnosť. Jeho pozemné a letové skúšky prebiehajú od augusta 2020,“ povedala pre Startitup ešte minulý rok Ľubica Borš zo spoločnosti AeroMobil.

Získať licenciu je náročné

To sa vývojárom podarilo a projekt získal oficiálne osvedčenie o letovej spôsobilosti od Dopravného úradu Slovenskej republiky. Úspech jedinečného AirCaru si všímajú už aj zahraničné média. CNN o slovenskom projekte píše, ako o „aute, ktoré sa dokáže premeniť na malé lietadlo“. 

Nemecký Deutsche Welle uviedol, že osvedčenie od dopravného úradu otvára firme cestu pre „sériovú výrobu veľmi efektívnych lietajúcich áut“. Osvedčenie firma získala po tom, čo AirCar odlietal 70 hodín letových testov a úspešne vzlietol a pristál 200-krát. 

zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Pod kapotou vozidla sa nachádza 1.6 litrový motor BMW, ktorý potrebuje na vzlietnutie dráhu dlhú iba 300 metrov. Na to, aby sa oficiálne mohol AirCar začať využívať, potrebuje získať certifikáciu lietadla na komerčné využitie od Agentúry pre bezpečnosť letectva Európske únie (EASA).

 „To je oficiálne potvrdenie našej schopnosti natrvalo zmeniť cestovanie na stredné vzdialenosti,“ uviedol Štefan Klein, zakladateľ a výrobca AirCar. 

Zahraničné média si všimli AirCar už v minulosti. Britské BBC o ňom písalo už v čase, keď vozidlo úspešne absolvovalo 35-minútový let medzi letiskami z Nitry do Bratislavy.

Podľa jeho tvorcu Štefana Kleina dokáže preletieť asi 1 000 km vo výške až 2 500 metrov. Premena z auta na lietadlo trvá 2 minúty a 15 sekúnd a na jej spustenie stačí stlačiť jediné tlačidlo. 

Konkurencia v Paríži aj v Londýne

Slovenský projekt to nebude mať také jednoduché. Francúzski predstavitelia v novembri oznámili, že Paríž začne testovať elektrické aerotaxíky na novom testovacom mieste neďaleko francúzskeho hlavného mesta.

Konečný cieľ je vytvoriť počas letných hier v roku 2024 aspoň dve trasy pre cestujúcich na olympijské hry.

V septembri tohto roku agentúra Bloomberg uviedla, že pre mestá, ako sú Londýn a Los Angeles, je plánovaných 65 lietajúcich taxi uzlov. Prvý je naplánovaný v Londýne už v roku 2022. 

V septembri začala NASA oficiálne letové testovanie lietadla eVTOL postaveného kalifornskou spoločnosťou Joby Aviation. Spoločnosť chce vytvoriť novú formu dopravy z mesta do mesta. Joby tiež testuje aerotaxi v Paríži na novom olympijskom testovacom mieste.

Vyzerá to však tak, že žiadny z vyššie zmienených projektov nebude hybridom medzi automobilom a malým lietadlom. V tejto kategórií by zatiaľ mohol slovenský projekt zvíťaziť. 

Zdroje: Startitup, Deutsche Welle, BBC, CNN, Startitup , Bloomberg

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá