Bratislava a Trnava spustia medzi sebou integrovaný systém verejnej dopravy

  • Integrovaná doprava by nás mala vymaniť z každodenných kolón
  • Už tento mesiac má byť podpísané memorandum
  • Následne sa začnú zbierať dáta potrebné na presné nastaveniu grafikonu
  • Postup má výrazne uľahčiť aj sledovanie našich smartfónov
zdroj: archív:Martin Ondruš- Startitup
  • Integrovaná doprava by nás mala vymaniť z každodenných kolón
  • Už tento mesiac má byť podpísané memorandum
  • Následne sa začnú zbierať dáta potrebné na presné nastaveniu grafikonu
  • Postup má výrazne uľahčiť aj sledovanie našich smartfónov

Niektorí to denne zažívajú na vlastnej koži, iní o tom počúvajú v dopravných správach. Povestný úsek Triblavina a vznikajúce kolóny vedia dať zabrať aj tým najtrpezlivejším vodičom. Integrovaná doprava medzi Bratislavským a Trnavským krajom uľahčí cestovanie, či už ľuďom z Trnavského kraja dochádzajúcim za prácou a školou do hlavného mesta a jeho okolia, alebo Bratislavčanom dochádzajúcim za oddychom do Trnavského kraja.

„Bez toho, aby sme zintegrovali BSK a TTSK, v rámci dopravnej agendy sa nepohneme ďalej. Cieľom je, aby sme z individuálnej dopravy dostali ľudí dobrovoľne do verejnej dopravy. Môj cieľ je, aby 10 % ľudí z individuálnej automobilovej dopravy presadlo do dobre nastavenej verejnej dopravy,“ skonštatoval Viskupič.

Predsedovia dvoch susediacich samosprávnych krajov sa preto dohodli, že v auguste podpíšu memorandum a zostavia expertný tím, ktorý sa touto agendou bude zaoberať. Kraje budú teraz zbierať potrebné dáta.

V pláne je napríklad sledovanie polohy mobilných telefónov. Vďaka týmto údajom budú mať samosprávy možnosť presne zistiť, kedy a koľko ľudí cestuje z Bratislavy do Trnavy a naopak. Práve od týchto dát sa bude odvíjať nastavenie grafikonu verejnej dopravy, ktorá ma odľahčiť dopravu na vyťažených úsekoch.

„Budeme mať k dispozícii dáta mobilných operátorov, s ktorými ideme ďalej pracovať. To znamená, že budeme celkom presne, na báze hodinových snímok vedieť, koľko SIM kariet sa presúva odkiaľ a kam. Sú to veľmi cenné dáta, ktoré plánujeme využiť pri plánovaní verejnej dopravy,“ vysvetľuje Droba.

„Plánujeme plnohodnotnú integráciu. Všetkým prácam však musí predchádzať analytická časť,“ uviedla Zuzana Horčíková zo spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava (BID), ktorá koordinuje Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji.

Predseda BSK Juraj Droba a predseda TTSK Jozef Viskupič veria, že už v novembri by malo byť jasné, kedy príde ku kompletnej integrácii verejnej dopravy a mali by sme vedieť aj to, ktorých spojov sa budú vylepšenia týkať. Droba a Viskupič hovorili aj o využití lodnej dopravy na Dunaji pre ľudí na juhu Slovenska. „Výzva smeruje k rezortu dopravy. Technické riešenia existujú, ale máme legislatívnu nedostatočnosť,“ dodáva Viskupič.

zdroj: BSK