Hendikepovaní Slováci vytvorili jedinečný remeselný projekt, ktorý podporil aj Google

  • HendiKup posúva hranice bežného internetového predaja na novú úroveň
  • Jeho cieľom je zviditeľnenie produktov a služieb, no nejde však o hocijaké produkty
  • Ide o výrobky vytvorené šikovnými a talentovanými ľuďmi so zdravotným postihnutím, ktorých spoločnosť stále úplne nerešpektuje
zdroj: HendiKup
  • HendiKup posúva hranice bežného internetového predaja na novú úroveň
  • Jeho cieľom je zviditeľnenie produktov a služieb, no nejde však o hocijaké produkty
  • Ide o výrobky vytvorené šikovnými a talentovanými ľuďmi so zdravotným postihnutím, ktorých spoločnosť stále úplne nerešpektuje

Projekt HendiKup spája ľudí a prináša platformu na podporu hendikepovaných umelcov a remeselníkov, ktorí chcú ponúkať svoje výrobky a služby. Nekupujete však len výrobok, ktorý vás poteší, ale aj príbeh výrobcu, ktorý je často veľmi motivujúci.

HendiKup bol založený Ivanom Páleníkom, Dianou Šilonovou a Marekom Paulovičom. Každý z nich troch je unikátny a ma rôznorodú paletu skúseností a znalostí, ktoré sa výborne dopĺňajú.

Ivan žije na Slovensku, Diana v Česku a Marek v Írsku. Napriek vzdialenosti vytvorili eshop, ktorý stojí za povšimnutie. Ivan sa takmer celý život venoval téme bezbariérovosti, má svoje meno v komunite ZŤP a v HendiKupe sa venuje hlavne dizajnu a marketingu.

Marek už od vysokej školy skúšal podnikanie na vlastné triko a v projekte zabezpečuje tok samotného obchodu. Diana má za sebou vyše 13 rokov strávených v podnikaní a nadnárodnej spoločnosti, v HendiKupe dohliada na stratégiu a manažovanie z každého rožku trošku.

“Už dlhšie sme sa s Ivanom točili okolo ZŤP tém, možno tak prirodzene, keďže každý z nás má svoje zdravotné postihnutie. Ja som sa tieto témy snažila integrovať do korporácie, búrať predsudky a poukázať tak na šikovnosť komunity. Ivan zase pomáhal cez projekty občianskeho združenia go-ok. Až neskôr, keď prišiel Marek, vznikla reálna myšlienka e-shopu,” hovorí Diana pre Startitup, o prvotnom impulze na vznik projektu.

 

„Veľa ťažko zdravotne postihnutých ľudí je šikovných, no nemajú o tom ako dať vedieť. Práve preto ich chceme spojiť. Kúpou toho, čo ponúkajú, ich každý zákazník môže podporiť. Ľudia majú často pocit, že pomáhať musia, ale to je zásadný omyl. Ľudia so zdravotným postihnutím nepotrebujú ľútosť a vôbec nevyžadujú mimoriadny prístup. Úplne stačí štandardný rešpekt. Budem rád, ak kohokoľvek zaujmú príbehy našich predajcov a rovnako tovar, ktorý vyrábajú a ponúkajú. Je naozaj zaujímavý a už teraz rôznorodý,“ hovorí Marek.

HendiKupu sa podarilo dosiahnuť aj významný úspech v podobe získania grantu od spoločnosti Google. Podľa Diany to však bolo pomerne náročné, nakoľko celý proces schvaľovania trval oveľa dlhšie ako sa očakávalo. Ich prvú žiadosť im zamietli s odôvodnením, že platforma e-shopu, na ktorej prezentujú ich výrobcov (a až potom ich výrobky), sa nezhodovala s ich podmienkami udeľovania grantu pre neziskové organizácie.

HendiKup však nie je klasický e-shop, ide tu najmä o prezentáciu ľudí a komunity so zdravotným znevýhodnením. Celý tím na druhej strane rozumie, že táto špecifickosť ich projektu mohla byť pre schvalovací tím v Googli ťažšie uchopiteľná.

“Okrem toho nám bolo navrhnuté vytvoriť výročnú správu, kde by bolo transparentne vidieť využitie všetkých financií projektu. Tak sme sa do toho pustili, vložili sme do toho veľa síl, až sa nakoniec ocitla finálna verzia správy na stránke. Ešte sme doladili web a po 4 mesiacoch od prvotnej žiadosti o zaregistrovanie sa do GoogleAd Grantu pre neziskové organizácie sme mohli požiadať o schválenie znova,” hovorí o zložitom procese získavania grantu Diana.

Tentoraz im to prešlo a sú za to vďační. Zároveň si uvedomujú, že v skutočnosti sa ocitli len na štartovacej čiare a čaká ich ešte dlhá cesta vedieť ovládať celé prostredie tak, aby im prinieslo užitočné ovocie, aj keď už môžeme pomaličky vidieť prvé výsledky.

Podľa Diany by aj napriek drobným chybám pri rozbiehaní projektu neurobili nič inak. Každý krok, ktorý nevypálil podľa ich predstáv, im priniesol iné dvere a iné myšlienky. Do projektu sa nepustili bezhlavo, najskôr si spravili analýzu, či by o projekt bol záujem a keďže dostali pozitívny ohlas, vedeli, že sú na dobrej ceste.

“Veľa sme však aj objavovali a upravovali podľa situácie a takpovediac „za pochodu“, veď človek nikdy nebude na všetko stopercentne pripravený. Dokonca aj samotná stratégia sa pretransformovala a je trošku iná, ako bola úplne na začiatku,” hovorí Diana.

Hen

A v čom je podľa Diany sociálne podnikanie naozaj náročné? “Zhrnula by som to do troch bodov: prežiť, pokračovať v rozvíjaní a byť v pozitívnych číslach,” konštatuje Diana.

Celý tím HendiKupu už dnes má byť právom na čo hrdý. Ich stránku otvorili takzvanou agile metodológiou, každomesačne pribúdajú noví výrobcovia s unikátnymi produktami. „Za úspech považujeme aj to, že nás komunita začína vnímať. A pridávať sa k nám. Sme len na začiatku a pred sebou mám ešte dlhú cestu plnú cieľov,“ dodáva Diana.

Najnovšie video