Ľuboš Fellner a príbeh jeho cestovnej kancelárie BUBO, ktorá je klenotom na trhu

  • Ak na Slovensku hľadáš cestovnú kanceláriu, ktorá ti dokonale splní aj tie najšialenejšie cestovateľské sny, BUBO je tou správnou voľbou
  • Za jej zrodom stojí vyštudovaný lekár Ľuboš Fellner
  • Inšpiruj sa príbehom zrodu úspešného slovenského biznisu
Unsplash/bubo.sk
  • Ak na Slovensku hľadáš cestovnú kanceláriu, ktorá ti dokonale splní aj tie najšialenejšie cestovateľské sny, BUBO je tou správnou voľbou
  • Za jej zrodom stojí vyštudovaný lekár Ľuboš Fellner
  • Inšpiruj sa príbehom zrodu úspešného slovenského biznisu

Ľuboš Fellner, zakladateľ cestovnej kancelárie BUBO, je vyštudovaným lekárom. V jednom z našich rozhovorov pred časom prezradil: „Byť le­ká­rom je veľmi fajn a zmys­lu­plné po­vo­la­nie, no toto, čo ro­bím ja, má tak­tiež hl­boký zmy­sel. Všetko, čo ro­bím, sa sna­žím ro­biť tak, aby som sa mo­hol spätne vždy ob­zrieť. Firma sa­moz­rejme musí byť zis­ková, no ja nech­cem zo­mrieť ako chu­dák, ktorý iba za­ro­bil kopu pe­ňazí.“

V rozhovore pre podnikajte.sk sa priznal, že jeho prvým podnikateľským počinom bol začiatkom 90. rokov predaj kníh. A nešlo len o cestovateľskú literatúru. V tých časoch bol najväčším predajcom kníh na Slovensku a spomína si na najväčšie tržby z obdobia spred Vianoc.

Keď si v roku 1993 prví cestovatelia vychutnávali svoje cesty vďaka BUBU, mladý lekár Ľuboš Fellner mal len 24 rokov. Inšpiráciou v plnení svojho sna mu bol príbeh vlastného pradeda, ktorý ešte v 19. storočí oboplával svet. Prvé kroky odvážnych Slovákov vďaka otvoreným hraniciam viedli na Peloponéz, Balkán, do Grécka a aj do Španielska, Portugalska, či dokonca do Afriky.

Názov cestovnej kancelárie pochádza z latinského mena výra skalného a sovy – Bubo Bubo. Podľa slov zakladateľa tohto úspešného biznisu je tiež symbolom poznania a filozofie. Vďaka jasným cieľom biznisu si tento projekt drží pevné miesto na trhu už takmer tri dekády. Zážitkové cestovanie si Slováci okamžite zamilovali.

V roku 2001 síce domáci internet ešte nebol samozrejmosťou, no BUBO si už vtedy za svoju webovú stránku vyslúžilo ocenenie Modrý glóbus (celú históriu podniku nájdeš TU). Inovatívne nápady a moderné technológie spravili z na pohľad obyčajnej cestovky tzv. touroperátora, ktorý už v prvých rokoch po zmene režimu ponúkal svojim klientom jedinečné destinácie (KĽDR, Vietnam, Afrika). Až takmer 90 % z ponúkaných zájazdov prešiel zakladateľ Buba najprv sám.

V roku 2002 BUBO ponúkol svoju historicky prvú cestu okolo sveta a dostáva sa prvýkrát aj na Kubu. O dva roky neskôr, keď Slovensko vstupovalo do Európskej únie, sa medzi destináciami objavuje aj Japonsko a BUBO sa o niečo viac začína orientovať na tzv. incentívnu turistiku – modernú formu odmeňovania a motivovania zamestnancov zaujímavými teambuildingmi. Chce sa o niečo viac profilovať ako trendsetter než ako klasická cestovná kancelária.

„Cestovná kancelária BUBO venuje množstvo energie do prieskumu nových destinácií a vzdelávania sprievodcov v BCA (BUBO cestovateľskej akadémii). Práve prieskum a neustále vzdelávanie považuje za dôležitý faktor, ktorým sa odlišuje od ostatných cestovných kancelárií,“ píše sa na webe bubo.sk.

Odvaha podnikateľa sa v cestovnej kancelárii prejavila v roku 2005, kedy s ňou prvá skupina turistov prichádza do tsunami zničeného prostredia v južnom Thajsku. A práve tu sa prejavila aj humanitná stránka projektu. BUBO pravidelne a systematicky podporuje školy v rôznych kútoch sveta a nebojí sa ani charitatívnej pomoci vo forme potravín alebo oblečenia.

Exkluzivita tejto zážitkovej cestovnej kancelárie spočíva v množstve zájazdov, o ktoré sa na Slovensku postarali vôbec po prvýkrát. Konkurovať chcú aj premysleným webom a pôsobivým katalógom ciest, ktorého tvorbu rozhodne nenechávajú na náhodu. V roku 2016 prešiel podnik veľkou zmenou (napr. logo), ktorou sa snaží svoje pôsobenie na trhu ešte o niečo viac oživiť.

„Rovná cesta, na kto­rej sa ne­spo­títe, nemá vý­znam. Najv­zác­nej­šie veci vzni­kajú iba pod veľ­kým tla­kom, po­dobne ako dia­mant.“

V súčasnosti je zakladateľ projektu Ľuboš Fellner vo svojom biznise zodpovedný za kvalitu zájazdov a nové programy, predovšetkým v stati EXPEDITION. Venuje sa cestovateľskej medicíne a zrealizoval cesty s názvom Ebola tour a Zika tour. Má na starosti bezpečnosť klientov. Od roku 2012 do roku 2016 sa ročné tržby tejto modernej cestovky pohybovali na približne rovnakých hodnotách. Podľa informácií Finstatu je to približne 18 miliónov eur.

A ešte pár zaujímavostí: Ľuboš Fellner pred založením BUBA pracoval ako kardiochirurg na Kramároch, v roku 2012 sa stal Podnikateľom roka, neskôr bol v Monte Carle zapísaný ako World Entrepreneur of the Year Hall of Fame a v apríli prebral cenu primátora mesta Bratislava za vytvorenie výnimočného konceptu cestovania a úspešnú podnikateľskú činnosť. Vystavoval vlastné fotografie, premietal film, v roku 2014 kandidoval na europoslanca.

Najnovšie video