Na Slovensko v minulom roku zavítalo niekoľko svetových značiek. Ktorému odvetviu sa darilo najviac?
- Do strednej Európy expandovalo v minulom roku viac ako 80 značiek, pričom hneď 12 zavítalo na Slovensko
- Takmer polovica z prichádzajúcich medzinárodných značiek patrí do sveta módy
- Do strednej Európy expandovalo v minulom roku viac ako 80 značiek, pričom hneď 12 zavítalo na Slovensko
- Takmer polovica z prichádzajúcich medzinárodných značiek patrí do sveta módy
Spoločnosť Cushman & Wakefield dlhodobo monitoruje pohyb medzinárodných značiek v oblasti Európy a Ruska. Nedávno zverejnila výsledky roku 2017, kedy do regiónu strednej Európy zavítalo dokopy 82 významných spoločností, z toho 12 na Slovensko, 31 do susednej Českej republiky, 22 do Poľska a 17 do Maďarska.
Podiel jednotlivých segmentov sa v štátoch značne neodlišuje a už tradične si prvé miesto držia módne značky. Z celkového počtu noviniek na stredoeurópskom trhu tvoria až 46 %. Z nášho regiónu najluxusnejšie značky priťahuje Praha, ktorá na svojej známe Pařížskej ulici privítala nováčikov ako Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce či Breiling. A hoci táto ulica skutočne láka svetové značky, podľa Cushman & Wakefield až 80 % zo vstupujúcich na trh strednej Európy a Ruska skončí v nákupných centrách. To české, Chodov, z prichádzajúcich 31 značiek pritiahlo až 18 a dominantu atraktívnych nákupných ulíc si z roku 2016 udržalo z nášho okolia len Maďarsko.
Z finančného hľadiska je dôležité monitorovať aj ceny prenajímaných priestorov, do ktorých sa značky u nás sťahujú. Na spomínaných pražských uliciach nájomné vyšplhalo na 220 eur za m2 mesačne, tak v obchodných centrách je to o niečo nižšia suma, 160 eur za m2 mesačne. V Bratislave sa zvýšilo nájomné o 8 % v prípade obchodných centier a v nákupných uliciach to bolo o niečo menej, len o 2 %.
Pre zaujímavosť, spoločnosť na konci roka 2017 zverejnila aj rebríček najdrahších ulíc sveta (viac si prečítaš TU), pričom v prvej stovke nechýba ani naše maličké Slovensko. Obchodná ulica v Bratislave sa minulý rok umiestnila na 52. mieste s cenou 540 € za meter štvorcový.
Podľa štúdie sem značky prichádzajú kvôli trendu omnoho rýchlejšie rozvíjajúcej sa kúpnej sile než je to na západe Európy. Významne pomáha cestovný ruch aj bezpečnosť regiónu. Najviac sa u nás podľa dát z roku 2017 páči zahraničným značkám zo Spojených štátov, Talianska a mnohí prichádzajú aj z Nemecka. Katarína Paule, Associate a vedúca retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku hovorí, že síce je Slovensko poslednou z krajín spomedzi štátov CEE, do ktorých značky vstupujú, stále prichádzajú ďalšie. Zatiaľ čo nedávno odišla napríklad známa značka Marks & Spencer, na jej miesto okamžite zastúpil napríklad Galileo či Superdry.
Z prichádzajúcich značiek je tiež zjavné, že Slováci sa radi dobre najedia. Práve skupina Food & Beverage (jedlo a nápoje) medziročne v Európe narástla o 71 %. Jan Kotrbáček, partner a vedúci prenájmu maloobchodných plôch v strednej a východnej Európe hovorí o meniacich sa trendoch následovné: „Veľký nárast v F&B pozorujeme na nákupných uliciach, ako aj predovšetkým v nákupných centrách, ktoré veľakrát prechádzajú nákladnými rekonštrukciami, aby sa podiel gastronomických zón rozšíril a vyhovel tak meniacim sa preferenciám svojich zákazníkov.
Tí už tam zďaleka nechodia len nakupovať, ale predovšetkým tráviť voľný čas pri dobrom jedle a zábavných aktivitách. Preto v centrách vidíme stále častejšie fitness centrá, Imax multikiná a iné tzv. voľnočasové koncepty.“
Zdroj: cushmanwakefield.sk