Táto slovenská módna značka bojuje proti masovej výrobe

  • Tvorkyňa značky Alena Krivá pôvodne šila zástery a detské hračky
  • CILA uprednostňuje lokálnych výrobcov a zo zvyškových materiálov tvorí nové dizajnérske kúsky
  • Cieľom je minimalizovať šatník na pár kusov odevu, ktoré sú dobre kombinovateľné
cila-team-16-horz
CILA
  • Tvorkyňa značky Alena Krivá pôvodne šila zástery a detské hračky
  • CILA uprednostňuje lokálnych výrobcov a zo zvyškových materiálov tvorí nové dizajnérske kúsky
  • Cieľom je minimalizovať šatník na pár kusov odevu, ktoré sú dobre kombinovateľné

Značka CILA má v súčasnosti dve majiteľky. Kedy ste sa začali živiť šitím a ako ste sa dopracovali k spoločnej značke?

Ala Krivá: Myslím, že som sa celkom dlho hľadala. Vyskúšala som rôzne druhy práce. Po škole som pracovala v módnom priemysle, neskôr ako sanitárka v Baťovej nemocnici, napokon sme s manželom odišli do Anglicka, kde som šila a opatrovala starých ľudí. Keď sme sa vrátili na Slovensko, pod značkou Alala som začala šiť hračky a úžitkový textil. Časom som prirodzene prešla k výrobe oblečenia pre deti a mamičky pod názvom Cila.

Lenka Krivá: Vyštudovala som modelárstvo a návrhárstvo odevov na priemyselnej škole v Trenčíne. Svoju diplomovú prácu z textilného dizajnu na Vysokej škole výtvarného umenia som tvorila už z Londýna, kde som potom pôsobila sedem rokov. Posledné štyri roky som pod vlastnou značkou vyrábala odevy a doplnky.

Zároveň som spolupracovala s austrálskou módnou návrhárkou na malosériových kolekciách dámskej módy. Návrat na Slovensko sa spájal so založením rodiny. Pri svojich troch deťoch som vlastne nikdy neprestala pracovať. Pokračovala som v šití na objednávku a z času na čas som pomáhala Ale so strihovými úpravami pre jej značku. Jej koncept sa mi vždy veľmi páčil a bola som rada, že môžem pomôcť a ponúknuť svoje riešenia. Minulý rok sme sa rozhodli spoločne pracovať na novej koncepcii Cily.

Značku Cila ste založili na myšlienke trvalo udržateľnej módy. Ako a kedy ste ju začali budovať? Prečo ste sa zamerali práve na alternatívnu módu?

Ala: Ekologický prístup k životu bol vždy mojou súčasťou a udržateľná móda je pre mňa istým spôsobom osudová. V podstate ma sprevádza od útleho detstva, keď nás rodičia učili vážiť si oblečenie, prácu a prírodu.

Cila vznikla v roku 2015 v dedinke Jasenica pri Považskej Bystrici. Vytvorili sme tu malú dielničku a začali šiť jednoduché a pohodlné modely pre deti a ich mamy. Vtedy som začala  viac premýšľať nad módou ako takou a nad problémami s ňou spojenými. Veľa som rozmýšlala nad cenotvorbou. Chcela som poctivo zaplatiť krajčírku, látky, môj čas na trhoch, fotenia… Zároveň som potrebovala, aby konečná cena produktu bola pre cieľového zákazníka dostupná.

Keď sa začnete zaujímať o módny biznis a uvedomíte si, aké katastrofálne dôsledky jeho nadprodukcia prináša, prirodzene hľadáte iné cesty. O našej značke hovoríme, že „sme alternatíva k obchodným reťazcom“, čo ju krásne vystihuje. Sme malá firma a ponúkame kvalitné oblečenie, ktoré je navrhnuté a ušité na Slovensku.

Vaša značka reprezentuje koncept tzv. „pomalej módy”. Čím všetkým prispievate k šíreniu tejto filozofie? S akými materiálmi pracujete?

Ala: Každoročne organizujeme Fashion Revolution Day, kde vysvetľujeme veľa princípov pomalej módy. Organizovali sme premietania filmov o fast fashion na školách, usporiadali sme Eco recy days – letný tábor pre mládež, kde sme pretvárali staré oblečenie na nové, „upcyklovali“ sme. Na našej facebookovej stránke zdieľame zaujímavé články súvisiace s témou pomalej módy.

Lenka: Certifikované, ekologicky nezávadné materiály nakupujeme online z Nemecka a Holandska. Pre vlnené materiály uprednostňujeme lokálneho výrobcu. Od lokálnych výrobcov máme aj zvyškové materiály. Minulý rok sa nám podarilo získať veľa materiálov z produkcie londýnskej pánskej módnej značky. Takto „upcyklujeme“ nepotrebný materiál na nové dizajnérske kúsky, čím nevytvárame nový odpad.

Ala, vám v začiatkoch pomáhal najmä váš manžel. Kto v súčasnosti tvorí váš tím?

Ala: V súčasnosti sme v tíme piati nadšenci udržateľnej módy. Naša značka práve prechádza veľkými zmenami – konceptuálnymi, vizuálnymi, ale aj zmenou vnútornej organizácie, čo je pre nás momentálne dosť náročné, keďže na plný úväzok sa firme venujeme len ja a Lenka.
Lenka sa do Cily pridala minulý rok. Ako vyštudovaná textilná dizajnérka pomohla Cile urobiť veľký posun od jednoduchej módy k prepracovaným, nadčasovým modelom. Pri svojich troch deťoch neustáva v práci a dáva firme nový dych. Navzájom sa dopĺňame a spoločne pracujeme na novom koncepte Cily.

Môj manžel Tomáš je výtvarník a všestranne remeselne zručný človek. Je náš dvorný fotograf, konzultant a spoločník na predajných akciách.
Je to náš veľký kreatívec. S mojím manželom často pracuje na grafike, príležitostne fotí. Stará sa nám o sociálne siete, kreatívne komunikuje náš príbeh smerom k zákazníkom.
Katka píše projekty, hľadá možnosti rastu a posúva nám informácie o sociálnom podnikaní. Aj vďaka nej robíme svoju prácu férovo a čestne.
Okrem toho máme externé konštruktérky strihov a tri pani krajčírky.

Vaše oblečenie je unikátne aj tým, že pasuje až na tri konfekčné veľkosti. Ako tento princíp funguje? Ktoré kusy oblečenia dokážete takto „zostrojiť”?

Ala: Takzvané „rastúce oblečenie“ sme šili v predchádzajúcom koncepte Cily. S Lenkou oblečenie navrhujeme podľa konfekčných veľkostí. Pracujeme na kapsulovom šatníku, v ktorom sa objavia aj „zero waste“ modely. Sú navrhnuté tak, aby pri nich nevznikal takmer žiaden odpad. V kolekcii máme aj „oversize“ modely, tie sú veľmi voľné a jednej veľkosti.

Ako už bolo načrtnuté, s touto značkou sa spájajú aj pojmy ako „upcyklácia” či „kapsulový šatník”. Ako by ste nám ich objasnili ešte bližšie?

Lenka: V kapsulovom šatníku ide o kolekciu základných kusov oblečenia, ktoré sú vzájomne dobre kombinovateľné, sú nadčasové, a teda nevyjdú skoro z módy. Cieľom je minimalizovať šatník na potrebné odevy, ktoré naozaj budete nosiť. Zároveň je možné ich kombináciou vytvoriť maximálny počet outfitov na akúkoľvek príležitosť – do práce, na voľný čas či do spoločnosti.

V Cile máme z plánovaného 30-kusového kapsulového šatníka zatiaľ košeľu, dvojo šiat, sukňu, „oversize“ tričko, tričko, tri kabáty, tuniku, nohavice a rozpracované máme rifle a úpletovú časť kolekcie. Tento šatník však nemá byť uniformou. Ponúka čas na zamyslenie, či naozaj vo svojich šatníkoch potrebujeme veľké množstvo oblečenia. Vyskladať si ho však môžete podľa vlastného uváženia a vkusu.

„Upcycling“ je forma recyklácie. Z nepotrebného vzniká niečo s vyššou, pridanou hodnotou. My získavame zvyškové materiály z inej textilnej výrob. Je to predovšetkým z lokálnych slovenských firiem, šijeme z nich naše modely. Pri „upcyklácii“ ide o to, aby sme nevytvárali nový odpad, ale využívali to, čo už bolo vyrobené.

S akými reakciami ste sa počas vášho pôsobenia stretávali? Sú Slováci ochotní investovať do malých lokálnych výrobcov?

Ala: Naše zákazníčky chcú poznať príbeh svojho oblečenia. U nás ho majú možnosť spoznať, a to sa im páči. Majú rady naše strihy, oblečenie im dobre sedí. Sú spokojné s tým, že oblečenie je dobre kombinovateľné a kvalitné. Bavlna s GOTS certifikátom je na dotyk veľmi jemná, to zákazníkov často milo prekvapí. Naše zákazníčky sú hrdé na to, že môžu investovať do slovenskej značky.

Je zložité vybudovať si na Slovensku silnú módnu značku? Ktoré marketingové stratégie považujete za efektívne?

Ala: Myslím, že vybudovať silnú módnu značku bol vždy problém. Sme malá krajina a cítime obmedzenie množstvom ľudí, ktorí nakupujú lokálne značky. Cena výrobku je pre väčšinu zákazníkov veľmi podstatná, nevieme konkurovať veľkým korporáciám. Pre Cilu bol vždy najsilnejšou marketingovou stratégiou osobný prístup k zákazníkovi a dobrá referencia.

Mnohí by mohli tvrdiť, že obliekať sa v štýle „slow fashion” je finančne náročné. Ako môžu aj bežní ľudia prispieť k tomu, aby móda bola viac ekologickejšia?

Ala: Je pravda, že cena odevu oproti fast fashion býva vyššia, no z dlhodobého hľadiska môže kus dobre navrhnutého a kvalitne vyrobeného oblečenia vydržať oveľa dlhšie a nahradiť tak niekoľko kusov lacného odevu. Ak my ako jednotlivci budeme vytvárať dopyt na udržateľné odevy, tak budú čoraz dostupnejšie. Udržateľné materiály sa čoraz častejšie objavujú aj vo fast fashion. Je to marketingová stratégia, ale aj to berieme ako posun k lepšiemu.

Problém je v informovanosti zákazníka. Veď pocit, že moje oblečenie vyrobili ľudia, častokrát deti, v mizerných podmienkach a takmer zadarmo, nemôže byť akceptovateľný.
Z ekologického hľadiska je rýchla móda jednou z najväčších záťaží pre životné prostredie, to by nás malo tiež presvedčiť.

Čomu sa aktuálne venujete? Neuvažujete nad rozšírením predaja za hranice Slovenska?

Lenka: Už pol roka pracujeme na vytvorení kapsulového šatníka. Je to časovo náročná práca, pretože sú to odevy na rôzne príležitosti, z rôznych materiálov. Veľmi nám záleží na funkčnosti, kvalite a udržateľnosti. Ale baví nás to, to je podstatné.

Keďže náš ateliér – showroom máme na Považí, radi by sme sa s časťou kolekcie dostali do dizajnérskej kamennej predajne v Bratislave alebo v Prahe, postupom času aj do zahraničia.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech