Louis Vuitton, Gucci či Balenciaga strácajú milióny. Budúcnosť gigantov luxusnej módy je v ohrození
- Svet luxusných značiek zažíva najhoršie obdobie za posledné roky
- Ich zisky klesajú a budúcnosť nevyzerá ružovo
- Svet luxusných značiek zažíva najhoršie obdobie za posledné roky
- Ich zisky klesajú a budúcnosť nevyzerá ružovo
Výrobcovia luxusnej módy hlásia výrazný prepad dopytu. Podľa Forbes je hlavným dôvodom Čína a pomalší hospodársky rast. Týka sa to aj spoločnosti LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, ktorej riaditeľom je aktuálne 4. najbohatší človek na svete Bernard Arnault.
Nie je to však jediná spoločnosť, ktorá ďalej klesá na hodnote. Viac ako polovicu svojej hodnoty stratili za posledný rok aj Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent, francúzska spoločnosť Kering a aj nemecký Hugo Boss.
Kto je Bernard Arnault a prečo ho prezývajú terminátor?
Francúzsky podnikateľ, investor a milovník umenia je generálnym riaditeľom spoločnosti LVMH, najväčšej svetovej spoločnosti s luxusným tovarom, a zároveň je štvrtým najbohatším človekom na svete. Oproti vlaňajšku sa prepadol o 2 miesta. Spoločnosť LVMH totiž v júli oznámila prepad zisku o 14 percent a toto leto trend pokračoval.
K jeho životnej ceste ho inšpiroval otec, kedy zameranie jeho firmy Ferret-Savinel presunul na nehnuteľnosti. Práve to formovalo základy jeho kariéry v luxusnom sektore, informuje France 24.
Prezývku Terminátor dostal vďaka jeho agresívnym obchodným stratégiám. Keď prevzal spoločnosť LVMH, za 11 rokov vzrástol zisk až 5-násobne a trhová hodnota 15-násobne. To, prečo je značka Louis Vuitton taká úspešná, okomentoval jednoducho: „Je nadčasová a na najvyššej úrovni,“ cituje Forbes India.
Prečo svet luxusu trpí?
Ďalšie luxusné značky na tom oveľa lepšie nie sú. Podľa agentúry Bloomberg výrobcovia hodiniek Girard-Perregaux a Ulysse Nardin požiadali vládu o pomoc zo štátneho programu. Deje sa tak práve pre udržanie pracovných miest, pretože už viac ako 300 zamestnancov tam pracuje na skrátený úväzok a ďalších 15 percent musí čerpať dovolenku.
Analytici hovoria o viacerých dôvodoch, prečo svet luxusu trpí. Realitou podľa portálu Luxury Daily je však to, že mnohé luxusné značky podceňujú úsilie udržať klientov inšpirovaných. Tí sa potrebujú cítiť extra výrazne a neobyčajne. Podľa portálu bude 50 percent luxusných značiek do roku 2030 zaniknutých alebo stratia svoju hodnotu úplne.
Čína je pre luxusné značky kľúčová
Ľudia v Číne vďaka priaznivému hospodárskemu rastu ochotne míňali veľké sumy za prémiové tovary. Práve táto krajina bola pre európske luxusné značky dôležitá. Avšak tak ako viaceré krajiny, aj čínsku ekonomiku spomalila celosvetová pandémia a lockdown. Podľa analytikov nebude priaznivé ani najbližšie obdobie, no žiadnu väčšiu katastrofu neočakávajú.
Predpovede konzultačnej spoločnosti Bain sa tak možno stanú realitou. Tá totiž v júni 2024 hovorila o slabom roku pre luxusný trh od vrcholu pandémie. Kým niektorí analytici za tým vidia obrovský problém, iní hovoria o cyklickosti trhu, čo je prirodzený jav, keďže v roku 2020 a 2022 mali luxusné značky silný nárast.
Zdroje: Forbes, Luxury Daily, France 24, Bloomberg, Wikipedia, Forbes India