Máš rád vianočné pesničky? Ak áno, nemilo ťa prekvapí, aký vplyv majú na naše duševné zdravie

  • Georege Michael spieva už takmer 35 rokov o svojich posledných Vianociach a Mariah Carey vás už skoro 25 rokov presviedča, že to jediné, čo chce na Vianoce, ste vy
  • Počuli sme ich už niekoľko tisíckrát, no napriek tomu k Vianociam neodmysliteľne patria a väčšina z nás ich aj tak miluje. Možno vás však (nepríjemne) prekvapí, aký neblahý vplyv môžu mať na naše duševné zdravie
zdroj: Youtube
  • Georege Michael spieva už takmer 35 rokov o svojich posledných Vianociach a Mariah Carey vás už skoro 25 rokov presviedča, že to jediné, čo chce na Vianoce, ste vy
  • Počuli sme ich už niekoľko tisíckrát, no napriek tomu k Vianociam neodmysliteľne patria a väčšina z nás ich aj tak miluje. Možno vás však (nepríjemne) prekvapí, aký neblahý vplyv môžu mať na naše duševné zdravie

Tisíckrát obohraté vianočné pesničky môžete buď milovať, alebo nenávidieť. Nič medzi tým jednoducho neexistuje. Rádiá ich budú hrať čoraz častejšie a znieť budú aj vo všetkých obchodoch. Klinická psychologička Linda Blair však upozorňuje na to, že vianočné melódie nás môžu psychicky poriadne vyčerpávať. 

Linda pritom upozorňuje predovšetkým na všetkých predavačov a predavačky, ktorí musia túto hudbu počúvať 8-12 hodín denne. Hovorí, že vianočné melódie v nás vedia vzbudiť pocit nostalgie a radosti, no ak je takejto hudby priveľa, príjemné pocity strieda nepohodlie, otrávenosť a podráždenosť. 

Na podobný vplyv upozorňuje aj psychologička Victoria Williamson, ktorá pripomína, že ak počujeme rovnakú skladbu už neznesiteľne veľakrát (ako napr. letné Despacito), náš mozog to vyhodnocuje doslova ako hrozbu.

Viacerí psychológovia sa zároveň zhodujú na tom, že zatiaľčo na niektorých môžu vianočné pesničky pôsobiť radostne, u iných ľudí môžu byť zdrojom úzkosti – napríklad v prípade, keď musia na Vianoce navštíviť príbuzných, ktorých nemajú práve v láske, alebo keď nemajú na prípravu Vianoc či nákup darčekov dostatok peňazí. 

Musíme sa však zmieriť s tým, že vianočná hudba z obchodov určite nevymizne. Niežeby na nás obchodníkom tak záležalo a chceli by, aby sme sa cítili príjemne, ide skôr o to, že viaceré štúdie potvrdili, že pri počúvaní vianočnej hudby sme jednoducho ochotní minúť viac peňazí (podobne, ako keď je obchod prevoňaný vôňami, ktoré nám pripomínajú Vianoce – napríklad škoricou či vôňou vianočných stromčekov).

Zdroj: www.businessinsider.com www.interez.sk