Men­to­ri sú taj­nou zbra­ňou úspeš­ný­ch star­tu­pov

Michal Sorkovský / 29. marca 2015 / Startupy

Čo mys­lí­te, kto­rá akti­vi­ta je pre kaž­dý star­tup naj­dô­le­ži­tej­šia? Zrej­me sa zhod­ne­me na tom, že je ňou zís­ka­va­nie rizi­ko­vé­ho kapi­tá­lu či angel inves­to­rov. Tomu aj foun­de­ri venu­jú naj­viac času a tak sa čas­to zabú­da­jú obklo­po­vať men­tor­mi, čo je ale veľ­ká chy­ba.

 

Dobrý mentor je tajnou zbraňou, ktorá výrazne prispieva k úspechu startupu.

 

Potvrdzuje to aj Rhett Morris, ktorý vedie projekt Endeavor Insight so zameraním na podporu podnikateľov po celom svete. Jeho tím si totiž minulý rok posvietil na tech biznis, špeciálne na sektor v New Yorku, ktorý je dnes druhým najväčším tech centrom na svete. Cieľ tohto výskumu bol jednoduchý - zistiť, ako sa tamojšie spoločnosti stali úspešnými. Endeavor Insight komunikoval s viac ako 700 foundermi, pričom vytvoril najväčšiu databázu samostatnej komunity podnikateľov.

jobs_zuckerberg

 

To mu umožnilo urobiť niečo unikátne. Tím Rhetta Morrisa rozdelil spoločnosti do jednotlivých „peer groups“ tak, aby v každej skupine boli spoločnosti, ktoré začínali za rovnakých podmienok, v tom istom roku a pôsobia v tom istom meste a odvetví. Z každej skupiny potom vybral tzv. „top performers“, tie najúspešnejšie podľa kritérií, čo splnilo len 13% spoločností (vrátane Gilt Groupe, Huffington Post či Tumblr).

Výskum odhalil, že viacero z nich komunikovalo s mentorom, founderom inej úspešnej spoločnosti. Napríklad mentormi founderov Chada Dickersona a Nata Turnera zo spoločnosti Flatiron Health boli úspešní podnikatelia ako Brian O'Kelley z AppNexus a Caterina Fake z Flickr. Podobné vzťahy majú nepochybne veľký vplyv na úspech spoločnosti. Ako aj ukazuje graf nižšie, až 33% spoločností, ktorých founderi majú za mentora iného úspešného podnikateľa sa radia medzi top performers.

To, že sú takíto mentori pre startup dôležití dokazujú výsledky spoločností aj mimo New Yorku. Napríklad aj Mark Zuckerberg po smrti Steva Jobsa priznal, že zakladateľ spoločnosti Apple bol jeho mentorom. Mentormi founderov Dropboxu (Drew Houston a Arash Ferdowsi) sú zase iní úspešní podnikatelia zo Silicon Valley- Ali a Hadi Partovi.

Endeavor podporuje stovky podnikateľov po celom svete. Tých spája s investormi, ale im aj pomáha získať si za mentora iného úspešného podnikateľa. Tu sú rady vyplývajúce zo skúseností, ktoré pri tom nadobudli:

 

Záleží na kvalite

Nestačí vám len mať nejakých mentorov. Ak chcete, aby sa vaša spoločnosť dostala medzi tie najlepšie, potrebujete mentora, ktorý vám naozaj vie pomôcť dosiahnuť vaše ciele. Aj z minuloročného výskumu Endeavor Inisght jasne vyplýva, že mentori, ktorí už majú za sebou úspech sú tou najlepšou voľbou pre začínajúce startupy.

Potrebujete mať s mentorom trvalý vzťah

Teda ak chcete, aby vám naozaj pomohol. Výskum z prostredia tech spoločností v New Yorku tiež dokázal, že tí najúspešnejší founderi sa so svojim mentorom stretli aspoň tri krát.

Dobrý mentori sa sústredia na problémy

Je dobré, ak dokážete využiť talent svojho mentora naplno. Vo vzťahu medzi mentorom a founderom by malo dochádzať ku konzultácií tých najvážnejších problémov, ktorým spoločnosť čelí. Tiež je dobré, ak neplytváte časom, ktorý ma na vás mentor vyhradený a konzultujete s nim len tie naozaj dôležité záležitosti.

Caroline-Mentoring-Team-1024x729

Zdroj: techcrunch.com

Pridať komentár (0)