„Miluj blížneho svojho“ sa cez Vianoce chápe inak, vysvetľuje odborník k reklame s bozkávajúcimi sa mužmi

  • Reakcie na vianočný spot spoločnosti H&M s názvom Spoločné chvíle, ktorý Rada pre reklamu vyhlásila za eticky korektnú, boli rôzne
  • Opýtali sme sa odborníka na reklamu, jedného z porotcov anticeny za reklamu Sexistický kix, ako je spoločnosť momentálne nastavená a čo považuje za vhodné a nevhodné
 srcset
H&M/unsplash.com
  • Reakcie na vianočný spot spoločnosti H&M s názvom Spoločné chvíle, ktorý Rada pre reklamu vyhlásila za eticky korektnú, boli rôzne
  • Opýtali sme sa odborníka na reklamu, jedného z porotcov anticeny za reklamu Sexistický kix, ako je spoločnosť momentálne nastavená a čo považuje za vhodné a nevhodné

Na prvý pohľad nevhodné reklamy, ktoré ľudí pohoršujú, sa v prípade vyhrotených emócií posúvajú na Radu pre reklamu. Tak sa stalo aj s vianočným spotom spoločnosti H&M. Keď ho pred zverejnením prehodnotilo a schválilo vedenie televízie, kde sa následne reklama počas uplynulých sviatkov vysielala.

Rozhnevala dvoch ľudí a bolo potrebné predebatovať jej vhodnosť špeciálnou Komisiou. Tá napokon reklamu vyhodnotila ako vhodnú a etický nezávadná.

Celý príbeh nájdeš TU >> Slováci sa sťažujú na spot, v ktorom sa bozkávajú dvaja muži. Jeho etiku riešila Rada pre reklamu

Citliví na lásku na Valentína

Ako a kedy sa v rámci reklamy prekračujú zaužívané stereotypy? Je nutné rozmýšľať nad tým, kedy, čo a ako má byť publikované?

Podľa mňa neexistuje vhodný a nevhodný čas na prekračovanie stereotypov. Samozrejme v istých obdobiach sú ľudia citlivejší na niektoré témy. Vianoce sú vnímané ako tradičný kresťanský sviatok, asi preto to ľudia, ktorí počas nich intenzívnejšie hlásajú motto “ miluj blížneho svojho“ reagujú citlivejšie,“ vysvetľuje pre StartitUp Róbert Slovák, reklamný tvorca a producent, ktorý v Arbitrážnej komisii Rady pre reklamu pôsobí. Okrem iného pôsobí aj v porote anticeny za reklamu Sexistický kix. Rovnako citlivo však odberateľ pristupuje k sviatkom ako Valentín, kedy sa osamotení ľudia cítia zraniteľnejší a na rôzne láskavé prejavy môžu byť podráždenejší.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Samozrejme, že tento konkrétny spot sa nevenuje len tomu, a v podstate ide len o veľmi krátky moment, ktorý je však paradoxne kritizovaný najviac. Otázkou naďalej ostáva, či takéto reklamné spoty vyvracajúce stereotypy priamo, môžu na druhej strane ľudí takýmto explicitným spôsobom vzdelávať.

Nemyslím si, že tento spot vzdeláva, skôr ukazuje realitu naozaj takú, aká je. Ukazuje, čo je bežné, nemoralizuje ani k ničomu nenabáda, netlačí na nikoho, nepodsúva názory či postoje. A to je úplne v poriadku,“ hovorí Slovák.

Odsudzovanie pramení z nevedomosti

Pohoršenie a istá dávka prudérnosti v krajine môže byť dôsledkom dlhodobej uzavretosti pred demokratickou časťou sveta v minulosti.

Podľa Róberta Slováka určite existuje skupina ľudí, ktorí sa nikdy nestretli so živým černochom či človekom s inou sexuálnou orientáciou. „Ako sa hovorieva pri rasizme, najlepší liek naňho je cestovanie po svete. To by určite pomohlo aj pri iných témach, ktoré sú pre niektorých ťažko akceptovateľné najmä preto, že s nimi nemajú žiadnu živú skúsenosť,“ dodáva pre StartitUp.

Spoločnosť sa však neustále posúva a chápavé prejavy rovnako ako tie negatívne a odsudzujúce sú prejavom demokratického názoru. Hoci niekedy uzavretej a vedomostne ohraničenej mysle.

Čitatelia sa k článkom v súvislosti s LGBTI komunitou vyjadrujú omnoho zmierlivejšie ako tomu bolo napríklad len pred rokom.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Aj Róbert Slovák si myslí, že vnímanie našej spoločnosti a okolia sa jednoznačne mení. „Ide to pomaly, áno – a je to normálne, nedá sa to zmeniť zo dňa na deň. A nemyslím si, že tento proces sa niekedy ukončí, scitlivovanie spoločnosti je večná téma a bude ju riešiť každá generácia. Navždy,“ uzatvára tému, ktorá akiste stále polarizuje spoločnosť.

Čítaj aj >> Opatruje deti homosexuálnemu páru: Je to ako v každej inej rodine až na to, že namiesto ženy a muža sú dvaja muži

Spoločnosti sa neboja ukazovať realitu

Pripomeňme si kampane, ktoré vizuálne bojovali práve proti stereotypom prevládajúcim v spoločnosti. Pred pol rokom spustila Kofola kampaň s názvom Veľa lásky pre všetkých. Na balení šiestich 2-litrových fliaš sa nachádzali dve bozkávajúce sa ženy. Vtedy boli Slováci absolútne pohoršení. Kofola však uviedla veci na správnu mieru a vysvetlila, že na plastovom obale sa síce nachádzali 2 osoby s dlhými vlasmi, no jedna bola žena a druhá muž.

Ako to celé bolo, čítaj TU.

Róbert Slovák si spomína na katalóg švédskej nábytkárskej firmy IKEA, kde dve ženy v spoločnej domácnosti vychovávali deti.

Zobrazili ich medzi všetkými ostatnými rodinami, ako normálnu vec. Poisťovňa NN mala tiež v koláži z rôznych situácii v živote ľudí záber na svadbu dvoch mužov. Páči sa mi – a je to aj funkčnejšie – ak reklamy nie sú robené vyslovene na túto tému, ale objaví sa homosexuálny pár v úplne normálnych situáciách tak, ako to je bežné aj v živote,“ dodáva na záver Róbert Slovák.

 


Najnovšie video