bike desk
BIKEMI
bike mobile
BIKEMI

Mladý Popradčan ručne vyrába unikátne drevené bicykle. Obetoval im život a prebdené noci

  • Michal Iždinský sa už viac ako 10 rokov zaoberá vývojom drevených bicyklov, ktoré sú na trhu plne konkurencieschopné
  • Ide o svetové unikáty, ktoré mladý Slovák ručne vyrába pod značkou Bikemi vo svojej dielni v Poprade
  • Michal Iždinský sa už viac ako 10 rokov zaoberá vývojom drevených bicyklov, ktoré sú na trhu plne konkurencieschopné
  • Ide o svetové unikáty, ktoré mladý Slovák ručne vyrába pod značkou Bikemi vo svojej dielni v Poprade

Všetko to začalo zmenou strednej školy, keď musel Michal absolvovať prestupové skúšky, ktoré ho nadchli novými vedomosťami a donútili ho premýšľať o vlastnom vynáleze. 

Prišiel som z tréningu domov a začal som premýšľať, či by bolo možné vyrobiť bicyklový rám z dreva, no nie hocijaký, ale dutý, aby bol ľahký a konkurencieschopný, opisuje zrod nápadu Michal pre Startitup.

S prvotným nápadom sa podelil s otcom. „Povedal som mu že taký rám raz vyrobím. On mi veril od prvého momentu a stále to tak aj je. Otec je môj najväčší fanúšik, podporovateľ, spolupracovník a spoluzakladateľ. Moja mama zase stále hovorila, že si stružlikám drevečko, ale nikdy ma od toho neodrádzala, vysvetľuje.

Neverili mu, že to dokáže

Michal sa na svojej ceste za vlastným biznisom stretol aj s ľuďmi, ktorí považovali jeho nápad za šialený a neverili, že to dokáže. Práve takéto názory však mladého remeselníka nakopávajú a o to väčšiu chuť má ľuďom dokázať, že keď sa chce, všetko sa dá.

Našťastie, našli sa aj takí, ktorí mi pomohli a podporili ma a tým sa chcem srdečne poďakovať, hovorí.

zdroj: BIKEMI

Michal prezrádza, že výroba jeho prvého bicykla z dreva trvala najmenej jeden rok. Know-how nemal od koho čerpať, keďže v tej dobe na trhu žiaden horský drevený rám nebol. Michal tak študoval všetko, od geometrie rámu až po výrobu.

Priznáva, že sám mal množstvo otázok, na ktoré mu nik nedokázal odpovedať. Práve preto neustále vymýšľal a skúšal nové postupy. Nemám rád to, čo sa robí dnes, že sa všetko len kopíruje a kradne. K tomu by som sa nikdy neznížil, ja si rád tvorím vlastnú cestu, vlastné nápady. Často sa vytrápim, ale sa aj veľa naučím.

Obzvlášť hrdý je napríklad na neobvyklé umiestnenie vnútorných laniek v ráme, ktoré zároveň chránia rám pred odrením od reťaze. Za zmienku však stojí aj bezskrutkové uchytenie zadných úchytov na ráme. Sú to detaily, ale premyslieť detaily do dokonalosti dá veľa práce a rozmýšľania.“

Každý bicykel je vyrobený na mieru 

Niet pochýb, že slovenská značka Bikemi je v určitých smeroch vo svete unikátom. Je to najmä tým, že Michal tvorí vlastnú cestu, vlastné nápady, čistý dizajn ako aj technológiu výroby. Predovšetkým dbá na kvalitu, životnosť, detaily, no v neposlednom rade aj na  jedinečnosť, aby mal zákazník presne to, čo si praje. 

zdroj: BIKEMI

Michal vyrába každý bicykel na mieru, ty ako zákazník si tak môžeš vybrať napríklad farbu, metalízu, komponenty či výbavu. Dokonca si do rámu môžeš vyfrézovať trvácny text či obrázok, ktorý sa dá vyplniť akoukoľvek živicou, či už farebnou, metalickou, ba dokonca aj fosforeskujúcou.

Drevo z východného Slovenska

Pri výrobe bicyklov Michal využíva jaseňové drevo, nakoľko ide o najpružnejšie drevo, ktoré je zároveň húževnaté a dobre sa opracováva. Za zmienku stojí aj to, že drevo pochádza priamo z východného Slovenska. Z jedného stromu sa dá pritom vyrobiť v priemere 10 až 30 kusov rámov.

Výroba bicyklov Bikemi samozrejme nie je hodinová záležitosť. Ide o pomerne zdĺhavý a náročný proces, pri ktorom je potrebná veľká odbornosť, zručnosť a skúsenosť. Jeden kus zručný Popradčan vyrába aj mesiac. 

zdroj: Zakladateľ značky Bikemi/ Michal Iždinský

Kúsok za takmer 5 000 eur

Aj keď donedávna sa musel mladý remeselník kvôli financiám venovať aj výrobe nábytkov, dnes ho už uživí jeho vlastná značka bicyklov.

Najlacnejší bicykel, ktorý nájdeš v ponuke značky nesie cenovku 1 990 eur, ten najdrahší Michal predal za 4 700 eur. 

Prioritou je životnosť a exkluzivita

Pravdou je, že na trhu je celý rad hliníkových či karbónových rámov a možnosť výberu je priam nekonečná. Prečo by mal teda človek uvažovať nad kúpou bicykla z dreva? Michal v tom má jasno:

Moje rámy/ bicykle nevnímajte len ako stroj, ale skôr ako bytosť či spriaznenú dušu na ceste životom človeka. Na životného partnera, na ktorého sa môžete spoľahnúť či sa mu vyrozprávať. Budete spolu zdieľať radosti aj starosti a stále pri vás bude stáť. Ja svoju spriaznenú dušu (bicykel) neodkladám do pivnice, garáže, ale do izby, lebo ho chcem mať stále pri sebe a obdivovať unikátny dar prírody ako šperk. Drevo je živý materiál a preto sú aj moje rámy/ bicykle živé.

zdroj: BIKEMI

Nároční zákazníci určite ocenia unikátnosť a exkluzivita bicyklov Bikemi. Vzhľadom na neopakovateľnú kresbu dreva je každý rám jedinečný. Z kresby dreva vyčítate informácie o jeho raste a živote. V akých podmienkach rástol, či bola tuhá alebo mierna zima, suché alebo daždivé leto, prípadne či mal nejaké poranenie. Drevo v sebe skrýva veľa tajomstiev.

Čo sa týka technických parametrov drevených bicyklov, vyzdvihnúť treba ich odolnosť, životnosť a pružnosť. Drevo má super vlastnosti čo sa týka cyklického namáhania. Pri správnom návrhu si bude zachovávať svoje vlastnosti nekonečne dlhý čas, oproti iným materiálom. Drevo má vo svojom vnútri vzduchové kanáliky, takže pomerom objem ku hmotnosti je relatívne ľahké, preto má radovo hrubšiu stenu ako iné materiály, ktoré sa používajú na výrobu rámov a tým má aj vyššiu odolnosť, objasňuje.

zdroj: BIKEMI

Nespochybniteľnou výhodou je aj pružnosť dreva, ktorú Michal dokonale využil. Bicykel je tak pohodlný a dokáže pohlcovať vibrácie. Treba mať tiež na pamäti, že rám je síce pružný, ale určite nie mäkký.

Presvedčiť Slovákov nie je jednoduché

Michal priznáva, že presvedčiť Slovákov o kvalitách dreveného bicykla a o tom, že môže byť dokonca lepší ako hliníková či karbónová klasika, je náročné. 

Aj preto má značka Bikemi svojho jazdca „Joggyho“, ktorý jazdí na rôznych pretekoch,  kde sa umiestňuje na popredných priečkach, práve na drevenom bicykli z Michalovej dielne. Je živým dôkazom toho, že bicykel naozaj veľa znesie a je odolný aj v ťažkých terénoch.

Všetky rámy Bikemi momentálne podliehajú certifikácii ISO EN 4210. Zvládnuť tak museli 120 kilogramového jazdca či simuláciu 10-ročného používania bicykla. Rámy prešli všetkými skúškami úspešne a to je nespochybniteľný dôkaz o tom, že drevené rámy slovenskej značky sú bezpečné a plne použiteľné.

zdroj: BIKEMI

Drevo je prírodný materiál, ktorý dokáže pri dobrom návrhu odolávať nekonečne dlho namáhaniu bez straty vlastnosti. To je nepochybne veľká výhoda oproti iným materiálom. Dokonca na jednom z testovaných rámov jazdí môj jazdec, ktorý na bicykli najazdil už viac ako 4 000 kilometrov a absolvoval 8 pretekov, pričom dosiahol aj stupeň víťazov.

Michal taktiež upozorňuje na fenomén, ktorého je v cyklistike celkom škoda. Na cyklistických pretekoch sa pravidelne vyhlasujú alebo oceňujú výlučne jazdci, avšak o bicykloch, vďaka ktorým by výhra nebola možná, nepadne ani slovo. „Samozrejme vydrie a vybojuje si to jazdec, ale bez vývojárov a výrobcov by nemal na čom.“ Michal by preto rád apeloval na kompetentných. Pripomína, že vývojári a výrobcovia majú v tomto kruhu veľmi dôležité miesto.

zdroj: BIKEMI

Niet divu, že ľudia chcú bicykle Bikemi častokrát vidieť na vlastné oči a si ich ochytať. Môžu tak urobiť v partnerskej predajni Unijunior šport v Poprade. Možná je aj dohoda testovacej jazdy. 

Na chyby v dielni nie je priestor

Čo sa týka Michalovho bežného pracovného dňa, ten býva naozaj pestrý. Keď mladého rezbára čaká práca v dielni, už od rána si v nej tvorí vlastný svet.

Je to čas, kedy sa musím plne sústrediť na to, čo robím, stačí jeden zlý pohyb a mohol by som začať odznova, alebo by som prišiel o prsty. V dielni končím vo večerných hodinách,“ objasňuje Michal a dodáva, že následne ho čaká administratíva. 

Celkom iné sú zase dni vývoja, kedy je potrebné sedieť za počítačom, vymýšľať a skúšať nové veci. Je to také rôznorodé a to ma na tom baví ale niekedy aj unavuje, hlavne keď sa nedarí.

zdroj: Spoluzakladateľ značky Bikemi/ Ivan Iždinský st.

Neobišlo ho ani vyhorenie

Michal priznáva, že už aj on sa dostal aj do bodu, kedy sa mu absolútne nedarilo a chcel s celou výrobou skončiť. 

Je to ako na hojdačke, raz je človek hore a raz dole. Je ťažké niečo takéto financovať sám a zároveň študovať. Mne sa to podarilo tak, že popri štúdiu som s otcom navrhoval a vyrábal nábytok. Takže počas štúdia žiadna zábava po večeroch, ale pekne pri PC a navrhovať nábytok.

V ťažkých chvíľach ma podržal otcovskými slovami môj „šefík“ bez neho by som určite nebol tam, kde som. Keď som si zase nevedel dať s niečím rady, tak sme to spolu vymýšľali, zháňali až dovtedy, kým sa nám to nepodarilo. Keby ste vedeli, koľko mám prebdených nocí, čo som rozmýšľal nad tým, ako niečo urobiť, aby to bolo dobré. V skratke, dreveným rámom som obetoval život.

Samostatnou kategóriou sú aj neprajníci v biznise. Michal prezradil, že sa s nimi dodnes stretáva. Niektorí ľudia podľa jeho skúseností vidia iba výsledky a drinu nie a potom závidia. Poctivé podnikanie je podľa Michala o vášni a nie peniazoch. Keby som to robil kvôli peniazom, tak drevené rámy Bikemi určite neexistujú.

Najnovšie