Multifunkčný kolos za 88 miliónov eur. Vyrástol nový symbol mesta, ktorý formuje jeho budúcnosť (FOTO)

  • Na jeseň 2025 sa zavŕši výstavba jedného z najambicióznejších architektonických projektov v stredoeurópskom regióne
  • Ide o Horácku multifunkčnú arénu, ktorá môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko
štadión
CHYBIK + KRISTOF
  • Na jeseň 2025 sa zavŕši výstavba jedného z najambicióznejších architektonických projektov v stredoeurópskom regióne
  • Ide o Horácku multifunkčnú arénu, ktorá môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko

Tento výrazný mestotvorný zásah si vyžiadal investíciu približne 88 miliónov eur a predstavuje odvážnu víziu, ako môže športová infraštruktúra fungovať v úzkom prepojení s kultúrou, verejným priestorom a každodenným životom obyvateľov.

Nový štadión sa stáva nielen moderným zázemím pre hokejový klub HC Dukla Jihlava, ale aj architektonickým manifestom, ktorý má potenciál transformovať centrum mesta a jeho spoločenský rytmus. Mnohé slovenské mestá, ktoré riešia obnovu svojich športových hál či verejných priestranstiev, by sa týmto projektom mohli inšpirovať – a to nielen mierkou, ale najmä premysleným zapojením do života mesta.

Za návrhom stojí renomované české architektonické štúdio CHYBIK + KRISTOF (CH+K), ktoré v roku 2019 zvíťazilo v otvorenej architektonickej súťaži. Ich prístup je založený na presvedčení, že architektúra môže – a má – aktívne vstupovať do života mesta.

Projekt preto nevznikol na periférii, ako býva zvykom pri veľkých športových stavbách, ale priamo v centre Jihlavy. Takéto rozhodnutie bolo vedomým krokom smerom k udržateľnému urbanizmu a podpore ekonomického a komunitného života v historickom jadre mesta.

Aréna je komponovaná z dvoch pôvodných a dvoch nových objemov, ktoré sú prepojené v podzemí. Tento dispozičný princíp zaručuje plynulý pohyb a otvorené prepojenie jednotlivých častí. Namiesto masívneho monobloku vznikol súbor budov, ktoré rešpektujú mierku okolitej zástavby a citlivo zapadajú do mestského kontextu.

„Veľké projekty, ako je Horácká aréna, nemôžu slúžiť iba jedinému účelu. Mali by obohacovať svoje okolie a podporovať jeho sociálnu aj ekonomickú vitalitu,“ hovorí architekt Ondřej Chybík. Aréna preto nie je len športoviskom, ale multifunkčným priestorom, ktorý bude hostiť koncerty, filmové festivaly, výstavy či spoločenské udalosti.

Otvorenosť, transparentnosť a prepojenie s mestom

Jedným z nosných architektonických prvkov je transparentnosť. Na rozdiel od klasických štadiónov, ktoré sú často uzavreté, nepriehľadné masívy, je Horácká aréna navrhnutá ako otvorená a vizuálne prepojená so svojím okolím.

V úrovni chodca sa nachádza rozsiahla presklená fasáda, ktorá umožňuje okoloidúcim nazrieť dovnútra – na tréningy, zápasy aj kultúrne podujatia. Toto riešenie podporuje interakciu medzi interiérom a exteriérom a prirodzene pozýva verejnosť dovnútra.

Aréna sa zároveň organicky napája na susedný park Smetanovy sady a fakultnú budovu. Medzi jednotlivými objemami vzniká veľkorysé stupňovité verejné priestranstvo, ktoré vytvára prechod medzi športovou infraštruktúrou a každodenným mestským životom. Ide o dôslednú prácu s verejným priestorom, ktorá v českom kontexte nie je samozrejmosťou.

Detailný pohľad na arénu za 88 miliónov eur, ktorá mení verejný priestor

Funkčné vrstvenie a silný výraz

Vnútorné usporiadanie budovy ide ďaleko za rámec klasického športoviska. V nárožnej budove sa nachádza obchod so športovým vybavením a fanshop, ubytovanie, pivnica, fitness centrum, a v najvyššom podlaží aj viacúčelová telocvičňa s výhľadom na mesto a prístupom na strešnú bežeckú dráhu. Toto vrstvenie funkcií posilňuje celodennú životaschopnosť arény a zaisťuje jej využitie mimo zápasových dní.

Surová materiálová paleta, založená na odkrytých betónových a oceľových konštrukciách, dodáva aréne drsne technický výraz. Červené tribúny z pigmentovaného prefabrikovaného betónu vytvárajú nielen silnú vizuálnu identitu, ale zároveň slúžia ako orientačný prvok, ktorý vedie divákov priamo k hracej ploche.

Spolupráca s umelcami a remeselnými značkami

CHYBIK + KRISTOF zapojili do projektu široké spektrum partnerov z oblasti dizajnu a umeleckých remesiel, čím vzniklo unikátne prepojenie architektúry a lokálnej tvorivosti. Sedadlá v aréne vznikli v spolupráci s firmou mmcité, svetelné prvky dodala česká značka BOMMA.

Práve svetlo je v aréne kľúčovým komunikačným prvkom – gastronomické zóny osvetľujú štyri veľkoformátové inštalácie, ktoré odkazujú na industriálnu a kultúrnu históriu regiónu. Interiéry dopĺňa nábytok od spoločnosti Profil Nábytek.

„Naším cieľom bolo vytvoriť niečo, čo prekračuje hranice funkčnosti. Aréna sa musí stať aj emocionálnym a kultúrnym zážitkom,“ vysvetľuje hlavný architekt projektu Jiří Richter.

Koloseum pre Vysočinu

S kapacitou 5 650 miest pri hokejových zápasoch a až 7 450 miest pri koncertoch sa Horácká aréna stane najväčším multifunkčným priestorom svojho druhu v kraji Vysočina.

Jej význam však nespočíva len v číslach. Ako zdôrazňuje radný David Beke, ide o projekt, ktorý Jihlave dodáva dôstojnosť zodpovedajúcu jej hokejovej tradícii, ale zároveň prináša platformu pre rozvoj kultúry, vzdelávania a spoločenského života.

Pre mesto a jeho obyvateľov tak nejde len o športovisko, ale o investíciu do verejného priestoru, ktorá má ambíciu stať sa trvalou súčasťou mestskej identity. V architektonickej reči – nový symbol mesta.

Čítajte viac z kategórie: Architektúra

Zdroj: CHYBIK + KRISTOF

Najnovšie videá

Trendové videá