Na otváračke stáli ľudia v radoch. Slováci vytvorili jedno z najobľúbenejších gastromiest celého regiónu
- Slovenská gastronómia je v poslednom období pripravená na kreatívne koncepty
- Takýmto spojením je Moment Liptov neďaleko centra Liptovského Mikuláša
- Slovenská gastronómia je v poslednom období pripravená na kreatívne koncepty
- Takýmto spojením je Moment Liptov neďaleko centra Liptovského Mikuláša
Unikátne spojenie naprieč gastronomickým svetom sľubuje výnimočné zážitky a posúva kvalitu služieb na nový level. Kvalitné potraviny postavené prevažne na lokálnych a farmárskych dodávateľoch, k tomu domáce kváskové pečivo a chlieb z vlastnej pekárne, píšu Kávičkári.sk.
No a čo padne lepšie, ako si pred nákupom dať skvelú kávičku a raňajky? To všetko a oveľa viac prináša Moment, pod ktorým je podpísaný charizmatický otec kávy na Liptove – Marek Benikovský.
Spolu so svojím tímom a s obchodným partnerom Andrejom Čatlochom vdýchli nový život prázdnemu priestoru v nákupnom centre a premenili ho na jedno z najobľúbenejších miest celého regiónu.
Jeden plus jeden je viac ako dva
Aby sme sa dostali k Momentu, musíme sa vrátiť trochu viac dozadu. Je to vlastne fúzia dvoch konceptov, ktoré existovali predtým, len na iných miestach.
Liptovskomikulášania si určite spomínajú na potraviny Sýpka a Marekovu druhú prevádzku Dvojka. V Dvojke oproti Aurelici ponúkali okrem kávy a koláča aj nejaké snacky a veľmi jednoduché raňajky postavené na pečive – ciabatty, panini, croissanty s rôznymi náplňami.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Bolo to niečo iné a ohlasy na toto mierne experimentovanie so sortimentom boli veľmi pozitívne. No a Sýpka predstavovala alternatívu k veľkým reťazcom a ku komerčným predajniam a snažila sa priniesť zákazníkom kvalitu, čerstvosť a poctivé potraviny.
Abrakadabra, tieto dva koncepty sa spojili v jeden a vznikol Moment. Priestor, ktorý je viac než kaviareň a zároveň presahuje pojem slova „potraviny“.
Samozrejme, s Momentom to nešlo tak jednoducho
„V tom čase nás a našu značku Aurelica na Liptove pomerne dobre poznali a dostávali sme rôzne ponuky na spolupráce a otváranie nových konceptov.“
Nie všetky ponuky však Marekovi dávali zmysel a práve v tomto období ich dostával niekoľko a všetky odmietal.
Podobne ako v Aurelice, najlepšie je byť pánom svojho konceptu a rôzne ponuky od investorov nepripadali do úvahy. Rozrastanie je náročnejšie aj z hľadiska manažmentu, personálu, všemožnej administratívy a zodpovednosti. V posledných rokoch to bolo naozaj náročné.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Napriek silnejúcej pozícii Michala Mačicu vo firme bolo zvažovanie nových projektov pre Mareka nielen hľadaním tých najlepších podnikateľských rozhodnutí, ale aj testovaním hraníc zdravotného stavu.
Predsa len, s diagnózou roztrúsenej sklerózy treba k veľkým rozhodnutiam pristupovať obzvlášť zodpovedne. Z mladého chalana bol už otec a do nových projektov sa nedalo vstupovať s takým rizikom ako do pražiarne. A tak Marek prvú ponuku na Moment odmietol.
Dvakrát meraj a raz strihaj
Ak by Moment nikdy nevznikol, bola by to veľká škoda. Je dobre, že Marek o tejto možnosti uvažoval dlhšie a nakoniec do toho išiel. Treba podotknúť, že tento výnimočný koncept je spojením dvoch firiem. A ako sa spoja dve firmy? No predsa cez spoločného účtovníka.
Tento príbeh však Marek rozpráva oveľa zábavnejšie. Marekova Aurelica a Andrejova Sýpka mali rovnakého účtovníka, ktorý ich spojil. Aj keď vzájomne vnímali prevádzky toho druhého, až toto chýbajúce spojivko bolo hýbateľom, ktorý vyústil do spoločného biznisu.
Isté obavy z projektu, ktorý je oveľa väčší a náročnejší než Aurelica, boli namieste. Dokázať personálne obsadiť a finančne, obsahovo aj marketingovo zvládnuť taký priestor je výzva.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Celý tím sa s ňou však popasoval na výbornú. „Čím ďalej som o tom uvažoval, aj v kontexte toho, že sme s raňajkami a pečivom koketovali vo svojom priestore, tým viac mi ten nápad dával zmysel.“
Slovo dalo slovo a počas jesene v roku 2019 sa začali rekonštrukčné práce v OC Jasná, na mieste, kde pred nimi sídlila banka. Ešte predtým Marek odstúpil svoju Dvojku, pretože Michal, ktorý ju mal na starosti, mal byť kľúčovou postavou nové konceptu Moment – teda jej kaviarenskej zložky.
Otváranie Momentu tesne pred covidom – nočná mora mnohých prevádzok
Realizácia projektu aj rekonštrukcie prebehla na slovenské pomery celkom rýchlo. Aj navzdory papierovačkám a byrokracii, ktorá číha na podnikateľov v gastronómii na každom rohu.
Od prvého stretnutia po finalizáciu to netrvalo ani pol roka. Problémom bolo v takom krátkom časovom okne napríklad nájsť firmu, ktorá by bola schopná vyrobiť nábytok a drevené komponenty na mieru.
Nakoniec sa im však podarilo nájsť miestnu firmu a dopadlo to dobre. Majiteľom centra sľúbili, že Moment otvoria vo februári, a tak ešte po nociach dorábali veci, aby v nejakom režime dokázali otvoriť v sľúbenom termíne.
Na otváračke stáli ľudia v radoch
„Povedal by som, že to prevýšilo naše očakávania.“ Na otváračke vo februári stáli pred prevádzkou rady ľudí v zime a chceli zažiť svoj Moment.
Koncept sa pre ľudí stal rozhodne zaujímavým a od začiatku boli tržby aj návštevnosť vynikajúce. „Pripisujem to aj tomu, že sme nevymýšľali nejaké šialené veci, ale spojili prevádzky a nápady, ktoré sme mali overené a fungovali.“ Len vo väčšom a v „krajšom“ priestore, ktorý dokáže zákazníka komplexne uspokojiť.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Predsa len, dať si dobrú kávu a raňajky a potom ísť nakupovať, to je úplne iná kvalita zážitku. Alebo naopak, „oddýchnuť“ si po únavnej chôdzi pomedzi regály a náročných voľbách medzi produktmi.
Koncept dobrej plnohodnotnej raňajkárne tu dlhšie chýbal a v spojení s kvalitnými potravinami a domácim pečivom bol o tento segment veľký záujem. Ľudia na Liptove poznali aj Aurelicu, aj Sýpku, a tak im celé toto spojenie dávalo zmysel a do Momentu sa zamilovali hneď od začiatku.
Čo je dobré, nie je lacné, a čo je lacné, nie je kvalitné
Žiaľ, to, čo je dobré, nie je lacné. Jednoducho, kto má o záujem kvalitu, dopraje si ju napriek vyššej cene. S dátami a klientskou základňou zo Sýpky nešli do úplne neznámeho segmentu. Navyše aj s podchyteným dodávateľským reťazcom a kontaktmi na začiatku netápali so skladbou portfólia.
Stačilo len posilniť niektoré kategórie, rozšíriť o nové produkty a nákupná časť bola hotová. Moment je predsa na skok od hlavného ťahu a Liptov je turistický región. Veľa ľudí tu má chaty a nehnuteľnosti, takže nedostatku kúpnej sily sa až tak neobávali. Navyše v tomto segmente nie je až toľko konkurencie v meste.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Investícia do kvalitnej stravy, potravín bez éčok či kozmetiky bez chémie je vlastne investícia do seba samého a zdravia. A na tom by sa nemalo šetriť.
„Dnes pri raste cien aj bežne dostupných základných potravín v reťazcoch sa ten rozdiel medzi nami zmenšuje a zákazník nemá pocit, že by sme boli drahí,“ prízvukuje Marek.
Moment, spojenie troch elementov
Majú to dokonca aj v logu. Tri kruhy v písmene O symbolizujú tri silné prvky – káva, potraviny, pekáreň. Rozdelíme to formálne na dve časti, aj keď sú úzko prepojené. Jedna časť sú potraviny a druhou časťou je raňajkovo-kaviarenská časť. A obe tieto časti prepája práve pekáreň, ktorá produkuje výrobky do predajne potravín, ale je aj základom raňajok.
Potraviny sú postavené na hodnotách, ako je čerstvosť, lokálnosť, poctivosť. Dodávateľov sa snažia starostlivo vyberať, ochutnať ich produkty a poznať aj ich filozofiu, aby zákazníkom priniesli a ponúkli len to najlepšie. Hovoríme o mäse, mliečnych výrobkoch, ovocí, zelenine, zaváraninách, cestovinách a množstve ďalších produktov.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Veď nakoniec, choď a presvedč sa na vlastné oči. Okrem potravín v Momente nájdeš aj slovenské víno či mikropivovary. Samozrejmosťou je prírodná kozmetika bez použitia zdraviu škodlivej chémie, ktorá je lákadlom pre množstvo zákazníkov.
A druhá časť je kaviarenská, ktorú ma na starosti Michal. Je postavená na výberovej káve z Marekovej pražiarne a v podstate ponúka rovnako kvalitný a chuťový zážitok ako Aurelica.
Raňajková časť je postavená na produktoch z vlastnej pekárne a kvalitných ingredienciách z potravín. V posledných mesiacoch Momentu s kreovaním a nastavovaním raňajkového konceptu pomáhal Dalibor Rákoczy, známejší ako Pán Tymián, ktorý je podporovateľom kvalitných slovenských projektov.
Ako hovorí Marek: „Ľuďom chutí, sú spokojní, a tak sme aj my spokojní. Po tých náročných rokoch určite pomaly máme dôvod na úsmev.“
Zo šialeného sna mladíka dospelácka prevádzka
Marek pred ôsmimi rokmi otváral Aurelicu – bezhlavo a riskantne. Zadlžil sa a riskoval všetko, aby sa mu podarilo splniť si svoj sen.
Zrejme ani nepredpokladal, že o pár rokov neskôr bude podpísaný pod projektom, ktorý sa za krátky čas stal ikonou Liptovského Mikuláša a poznajú ho aj ďaleko za hranicami regiónu.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Dnešný Marek je zrelý a ostrieľaný podnikateľ, ktorý si za jednu dekádu preskákal viac než niektorí ľudia za polstoročie. A taký je aj Moment.
Dospelý, do detailov premyslený a pripravený byť tu pre svojich zákazníkov dlhé roky. Hoci Marek sa z každodennej prevádzky trocha stiahol, stále cítiť jeho prítomnosť hlavne v šikovných kolegoch a zamestnancoch, ktorým vštepil svoju filozofiu.
Je to práve on, kto vnáša dušu nielen do Aurelicy, ale aj do Momentu a je „zodpovedný“ za jedinečné zážitky, ktoré tam prežiješ.
Čítaj viac z kategórie: Food biznis
Zdroj: kavickari.sk