Na východ prichádza zmena. Železnice nasadzujú nové vozne hodné 21. storočia

  • Slovenské vlaky doplnia moderné vozne
  • Železnice evidujú najviac platiacich cestujúcich od roku 2014
Nové vozne slovenských železníc s klimatizáciou a pripojením pre telefóny
Facebook/ZSSK
  • Slovenské vlaky doplnia moderné vozne
  • Železnice evidujú najviac platiacich cestujúcich od roku 2014

Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) si Slováci často nepochvaľujú, no to sa môže postupne zmeniť. Slovenské vlaky sa vynovujú a ako informuje minister dopravy Andrej Doležal na Facebooku, železnice dostávajú nové moderné vagóny.

Podľa ministrových slov pribudli na Slovensko tri nové vozne Bdteer. „Všetky sú vybavené klimatizáciou, 230 V zásuvkami či USB portmi. Jazdiť budú z Košíc do Liptovského Mikuláša, Čiernej nad Tisou či do Plavča,“ napísal minister.

„Celkovo na východe pribudne 52 moderných vozňov,“ dodal.

ZSSK OBNOVUJE VOZOVÝ PARKNa východné Slovensko pribudli 3 nové vozne Bdteer. Všetky sú vybavené klimatizáciou, 230 V…

Posted by Andrej Doležal – minister dopravy a výstavby SR on Friday, July 29, 2022

Vlaky majú v horúčavách problémy

Extrémne teploty sa prejavujú aj na technických zariadeniach vo vlakoch, pri ktorých dochádza k poruchám z dôvodu tepelných ochrán. Pre TASR to uviedli zo Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Príkladom je aj prehrievanie klimatizačných jednotiek, pretože teplota v koľajisku je o niečo vyššia ako reálna teplota prostredia.

„Klimatizačné jednotky pracujú takmer nepretržite. Ak dôjde k prehriatiu, tepelné ochrany nedovolia spustiť chladiaci agregát. Ak dôjde k poklesu teploty, agregát opäť pracuje,“ spresnil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Jednou z príčin, ktoré majú vplyv na správnu a nepretržitú funkciu klimatizácie vo vlakoch v osobných vozňoch, je podľa hovorcu aj časté sťahovanie zberača HKV pri výlukách a opravách trate. 

„Náhle kolísanie napätia má vplyv aj na fungovanie klimatizácie, ktorá na opätovný nábeh potrebuje čas. Navyše na každej zastávke sa otvárajú viaceré dvere a prichádza znovu k zohriatiu vnútorného prostredia,“ uviedol Kováč.

ZSSK zároveň upozorňuje, že v záujme zdravia cestujúcich musí vo svojich vlakoch zohľadňovať rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou, ktorý by mal byť maximálne sedem stupňov.

„To môžu cestujúci pri vyšších vonkajších teplotách počas horúčav vnímať ako nedostatočné, respektíve ako nekomfort,“ poznamenal hovorca ZSSK.

Klimatizácia pre stredné klimatické pásmo

Vlakový dopravca upozornil, že klimatizácia v jeho modernizovaných osobných vozňoch spĺňa podmienky pre stredné klimatické pásmo Európy. V tejto klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35 stupňov Celzia.

ZSSK má v momentálne platnom grafikone vlakovej dopravy naplánované nasadenie 619 železničných koľajových vozidiel. Z toho klimatizovaných je zhruba 80 percent (498 vozňov) a neklimatizovaných približne 20 percent (121 vozňov).

V diaľkovej doprave je podľa plánu nasadených 288 železničných koľajových vozidiel, z toho 268 je klimatizovaných (93,1 percenta) a 20 neklimatizovaných (6,9 percenta).

V regionálnej a prímestskej doprave je nasadených celkom 331 vozidiel, z čoho je 234 (70,7 percenta) klimatizovaných a 97 (29,3 percenta) neklimatizovaných. Všetky osobné vozne, ktoré prejdú modernizáciou či rekonštrukciou, sú podľa ZSSK klimatizované.

ZSSK deklaruje, že dbá na starostlivosť o svojich zamestnancov počas horúčav. Napríklad pre rušňovodičov či vlakvedúcich poskytuje dopravca príspevok na občerstvenie. V prípade, že v období od 15. mája do 15. septembra vystúpi teplota nad 30 stupňov Celzia, majú nárok aj na ďalšiu občerstvovaciu poukážku za zmenu.

Najviac platiacich cestujúcich za 8 rokov

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v júni tohto roku prepravila najviac platiacich cestujúcich od zavedenia bezplatnej prepravy detí, mládeže a dôchodcov v roku 2014. Informoval o tom Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK.

Rekordným hodnotám podľa Kováča pomohli návrat ZSSK na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, výrazné obmedzenia pre automobilovú dopravu v Hlohovci či zľavy Interrail v medzinárodnej preprave.

Nárast platiacich cestujúcich zaznamenala ZSSK aj na traťovom úseku Štrbské Pleso – Štrba. Komerčne vedené IC vlaky ZSSK minulý mesiac dosiahli 82,5 % z objemu prepravených cestujúcich z júna 2019.

„Cestujúci sa nám do vlakov viditeľne vracajú, hoci napríklad pri starších cestujúcich v bezplatnej preprave ešte vidíme veľkú opatrnosť súvisiacu zrejme s (po)pandemickými obavami,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň.

„Hoci nám posledné dva roky uštedrili nesmiernu ranu a inflácia spolu s nedostatkom výrobných či opravárenských kapacít extrémne sťažujú čerpanie eurofondov a modernizáciu vozového parku, úspešne bojujeme. V rámci posledných dvoch rokov sa nám podarilo dodať v pôvodných cenách a harmonograme 25 nových elektrických jednotiek, ktoré sú nasadzované v Žilinskom, Trenčianskom a Prešovskom kraji,“ uviedol.

Taktiež začiatkom roka 2022 sa ZSSK podľa jeho slov podarilo úspešne ukončiť dodávku 5 kusov nových ozubnicových elektrických jednotiek pre potreby prevádzky na tratiach ozubnicovej železnice a tatranských elektrických železníc v regióne Vysokých Tatier.

„Aktuálne nám beží päť modernizačných projektov týkajúcich sa nášho vozového parku,“ doplnil Koreň.

ZSSK sa podľa neho zároveň pripravuje na nový grafikon 2022/2023, ktorý by mal priniesť približne 5-percentný nárast počtu vypravených vlakov a vlakokilometrov v porovnaní s dneškom.

„Na niektorých tratiach príde k podstatným zmenám. Samozrejme, ako každý grafikon, ani tento nebude vyhovovať úplne každému cestujúcemu či samospráve, no na budúci rok opäť plánujeme, ak koronavírus a stav infraštruktúry dovolia, ďalší nárast cestujúcich a tržieb,“ dodal generálny riaditeľ ZSSK.

Zdroje: Facebook, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá