Nadpriemerne vysoké platy a kariérny rast: 5 dôvodov, prečo je Lidl najlepší zamestnávateľ

  • Reťazec Lidl je neustále oceňovaný za svoj prístup k zamestnancom. Pozreli sme sa na to, čo robí reťazec dobre
  • Slováci pri hľadaní práce sledujú nielen výšku mzdy, ale aj rôzne benefity, ktoré spoločnosť ponúka
  • Agilná firma, dynamický a mladý tím. Tieto výhody navyše dnes sľubuje každá firma. Čo robí Lidl inak?
lidlth
Lidl Slovensko / AP Photo/Steve Helber
  • Reťazec Lidl je neustále oceňovaný za svoj prístup k zamestnancom. Pozreli sme sa na to, čo robí reťazec dobre
  • Slováci pri hľadaní práce sledujú nielen výšku mzdy, ale aj rôzne benefity, ktoré spoločnosť ponúka
  • Agilná firma, dynamický a mladý tím. Tieto výhody navyše dnes sľubuje každá firma. Čo robí Lidl inak?

Lidl je už niekoľko rokov považovaný za jedného z najlepších zamestnávateľov. Zamestnanci reťazca sú známi celkovou spokojnosťou i nadpriemernými platmi a o voľných pracovných ponukách reťazca pravidelne píšu aj médiá.

A nie sú to len názory ľudí – atraktívnosť Lidlu ako zamestnávateľa neustále potvrdzujú aj pribúdajúce ocenenia. Lidl napríklad 5x po sebe zvíťazil v ankete Top Employer a po úspešnom roku 2019 už tretíkrát obhájil aj ocenenie Najzamestnávateľ roka 2020.

Lidl tak dokázal nevídané – pozíciu predavačov a iných zamestnancov v retaile premenil na atraktívne zamestnania. Poďme sa preto pozrieť na to, ako je možné, že je Lidl jedným z najlepších a najatraktívnejších zamestnávateľov na Slovensku.


Aké pracovné pozície aktuálne ponúka Lidl?
  • manažéri predajne a regionálni manažéri
  • predavači a pokladníci 
  • skladníci v logistickom centre
  • vodiči vysokozdvižného vozidla
  • a množstvo ďalších, ktoré sú dostupné na kariera.lidl.sk

zdroj: Lidl – Lidl na Slovensku patrí medzi najobľúbenejšie reťazce, aj vďaka dobre známemu prístupu k zamestnancom.

1. Nadpriemerný plat, a to v každom regióne

„Pre nás je najdôležitejšie, aby kvalita našich služieb, ale aj zamestnancov bola stopercentná. Ľudia, ktorí u nás pracujú, musia byť najlepší na trhu. My ich preto tiež platíme najlepšie na trhu, je to win-win situácia,“ prezradila stratégiu reťazca regionálna manažérka predajne Lenka Vranková, ktorá sa stará o chod niekoľkých predajní na južnom Slovensku.

Predavačky v Lidli na plný úväzok zarobia mesačne okolo 910 €, manažéri predajní, ktorí majú na starosti celkový chod priradených prevádzok a tímov, zasa 1 715 €. Regionálni manažéri, ktorí zodpovedajú za viacero prevádzok, si zarobia 3 000 €.

„Každý deň kontrolujem, či prevádzky spĺňajú všetky štandardy,“ hovorí o svojej práci regionálna manažérka Lenka Vranková. „Navštevujem pridelené obchody a riešim všetky problémy, ktoré sa vyskytnú. Kontrolujem, či bude mať zákazník príjemný zážitok, alebo či sú zamestnanci spokojní a vedia zvládať svoj nápor práce.“

Lidl zamestnancov nielenže platí nadpriemerne, no dokonca na väčšine pozícií majú zamestnanci rovnakú mzdu, bez rozdielov v regióne alebo pohlaví. Reťazec tak búra platové nerovnosti a nerobí rozdiely.

Manažérka Lidlu: Prvý týždeň v práci som zachraňovala pečivo za 20 000 eur (Rozhovor)

2. Prémiové pracovné benefity

Benefity sú častokrát rozhodujúcim faktorom. Slováci sú už unavení z prázdnych fráz ako „agilná firma“ či „mladý a dynamický kolektív“, ktoré si dnes do pracovných ponúk hádže takmer každá firma.

Lidl sa vôbec netají tým, že je práca náročná, kompenzuje to však zaujímavou mzdou a atraktívnym systémom benefitov. Lidl v roku 2020 prerozdelil benefity za viac ako 2 milióny eur, ktoré si zamestnanci môžu objednávať cez šikovnú aplikáciu.

Aké benefity Lidl ponúka:

  • bezplatné jazykové kurzy a iné vzdelávanie
  • darčekové karty do Lidlu a zľavy do iných obchodov (e-shopy s knihami, lieky, kultúra či zážitky)
  • zdravé raňajky a cafeteria
  • nadštandardná zdravotná prehliadka
  • vitamínové balíčky, dezinfekcie a rúška
  • športové benefity
  • benefity pre rodiny s deťmi
  • exkluzívny interný Lidl merch, narodeninový a vianočný darček
  • penzijné pripoistenie po odpracovaní 1 roka

Manažérske pozície navyše prichádzajú aj so služobným BMW, ktoré je pokojne možné využívať aj na súkromné účely. Zamestnanci Lidlu si tiež pochvaľujú flexibilný pracovný čas – teda že si zmeny môžu naplánovať tak, ako im to vyhovuje.

3. Všetci vedia, čo sa v Lidli deje

Takmer nikto nemá dobrý prehľad o tom, čo sa deje vo veľkých korporátnych firmách. Lidl je však výnimkou a vďaka výnimočnej zamestnaneckej kultúre máme možnosť nahliadnuť do každodenného života zamestnancov.

Na LinkedIn profile Lidlu totiž neustále prebieha firemná komunikácia o inšpiratívnych príbehoch z prevádzok, o zamestnancoch alebo o plánovaných benefitoch. Je vidieť, že všetci ťahajú za jeden koniec a v Lidli vládne transparentnosť.

K otvorenej komunikácii prispieva aj interná sociálna sieť pre zamestnancov – We are Lidl. Zamestnanci na nej môžu nájsť zaujímavý obsah, ako napríklad novinky z predajní, rozhovory či personálne zmeny. 

„Aplikácia zároveň slúži na bližšie spoznanie kolegov, s ktorými sa niektorí zamestnanci do priameho kontaktu často nedostanú. No vďaka chatu a možnosti komentovania príspevkov si môžu navzájom vymeniť svoje skúsenosti alebo nadviazať nové priateľstvá,“ teší sa HR manažérka Zuzana Baloghová.

zdroj: TASR/Jakub Kotian – Za veľké nasadenie zamestnancov počas pandémie medzi nich Lidl rozdelil takmer milión eur v bonusoch.

4. Kariérny rast a školenie zamestnancov

„Aktívne podporujeme kariérny rast, šikovným ľuďom sami a proaktívne ponúkame posty na vyššej kariérnej úrovni,“ vysvetľuje regionálna manažérka Vranková. Zdôrazňuje, že problém nebýva ani so zaškolením – keďže zamestnanec už nejakú dobu v Lidli pravdepodobne pracuje, pozná takmer všetky dôležité procesy.

Potvrdzuje to aj Marika z bratislavskej predajne, ktorú sme v rámci rozhovoru navštívili ešte v júni. „Zamestnanci sa môžu vypracovať v podstate na akúkoľvek pozíciu, napríklad na manažéra predajne alebo regionálneho manažéra, všetko záleží od šikovnosti a ochoty sa učiť.“

Nájsť si prácu v odbore, ktorý študenti študujú, je dnes veľmi náročné. Lidl preto vytvoril platenú stáž Insiders, kde študenti reálne prepoja svoje vedomosti s prácou v centrále. Insiders získavajú reálne skúsenosti z retailu a obchodu a aj keď ide o stáž, sú platení mzdou 5 €/hod., čo je pre stáž mimoriadne nadštandardné.

„Máme množstvo programov pre študentov základných, stredných ale aj vysokých škôl či ich absolventov. Výhodou je, že po skončení programu alebo brigády sa môžu u nás zamestnať a postupne sa vypracovávať kariérne vyššie,“ vysvetľuje HR manažérka Lidlu Zuzana Baloghová.

Reťazec pritom sám často zdôrazňuje, že študenti sú ideálni stážisti – pretože sú ešte nepopísaný papier a neprichádzajú tak s návykmi z iných pracovných skúseností.

Absolventi vysokej školy sa zasa môžu prihlásiť na 12-mesačný trainee manažérsky program, kde sa musia popasovať so všetkými výzvami, ktorým musí čeliť manažér predajne. Samozrejme, aj trainee manažér má všetky výhody ako regulárny manažér predajne, vrátane napríklad služobného auta.

KVÍZ: Lidl takýmto testom kontroluje schopnosti uchádzačov. Ak ho u nich zvládneš, zavolajú ťa na pohovor na manažérsku pozíciu

5. Stabilita aj v kríze

Lidl je dokonalým príkladom firmy, ktorej sa dopadom pandémie podarilo nielenže vyhnúť, no dokonca počas krízy narástla.

Niet pochýb o tom, že aj zamestnanci obchodov sú medzi bojovníkmi v prvej línii. Uvedomuje si to aj Lidl, ktorý po prvej vlne koronavírusu medzi svojich zamestnancov prerozdelil takmer 1 milión eur ako poďakovanie. 

Lidl počas pandémie takisto vôbec neprepúšťal – práve naopak. Aj napriek kríze dokonca v roku 2020 otvorili 8 nových predajní a prijali do spoločnosti 300 zamestnancov.

Ďalším z príkladov stabilného zamestnávateľa je dlhodobá kampaň, v ktorej Lidl poukazuje na svojich zamestnancov ako na ľudí, ktorí majú dobrú rovnováhu medzi prácou a voľným časom. Súčasne v nej upozorňuje na aj fakt, že zmena práce nemusí byť sprevádzaná neistotou, ale naopak s dôverou v nového zamestnávateľa a istotou svojho zamestnania.

„Lidl je pre mňa stabilný zamestnávateľ a o budúcnosť sa nebojím. Viem, že aj napriek týmto ťažkým časom budem mať stabilné zamestnanie,“ uzatvára predavačka Marika. A to je výhoda, ktorou sa naozaj nemôže pochváliť každý.

zdroj: Startitup

Lidl tak má vzťah k zamestnancom na fantastickej úrovni. A prakticky ho ani nemôže zmeniť – ich model je nastavený tak, že od ľudí očakávajú viac – a preto aj zamestnanci majú právo na nadpriemerný plat, prístup či benefity. Tým sa vytvára akýsi kruh dôvery, kde obidve strany potrebujú toho druhého a fungovať môžu len spoločne.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech