Najhodnotnejší slovenský startup je v miliónových stratách, dostane sa z toho?

  • Spoločnosť Exponea je na Slovensku v červených číslach a každým rokom sa jej strata prehlbuje
  • Exponea v súčasnosti ohlásila ďalšiu veľkú investíciu v hodnote 15-miliónov
Tímová fotografia z roku 2016. Zdroj: Exponea.
  • Spoločnosť Exponea je na Slovensku v červených číslach a každým rokom sa jej strata prehlbuje
  • Exponea v súčasnosti ohlásila ďalšiu veľkú investíciu v hodnote 15-miliónov

Exponea je jeden z najväčších slovenských technologických startupov, za ktorou stojí podnikateľ Peter Irikovský. Ten je jedným zo zakladateľov investičného fondu LRJ Capital, v ktorom má podiel aj Ivan Chrenko z HB Reavis.

V súčasnosti Exponea hospodári s tržbami na úrovni viac ako 8 miliónov eur, ale strata sa každým rokom zvyšuje. Spoločnosť od svojho vzniku stále nebola v zisku. Za minulý rok vykázala Exponea stratu 9 miliónov eur.

Ako je to možné? Aká je udržateľnosť tohto trendu a dokedy budú firme investori dôverovať? Čísla však ešte nemusia byť presné, pretože slovenská Exponea s.r.o nie je celá holdingová entita.

Riešenie od Exponea je žiadané, podľa odborníka má firma stále rastový potenciál

Firma robí stále nábor ľudí, expanduje a pôsobí takmer po celom svete. Nárast tržieb a súčasne každoročne vyššia strata spoločnosti môže mať svoje vysvetlenia.

Odpoveď môžeme hľadať na rôznych miestach. Biznis plán model Exponea je založený na tzv. SaaS – čo v preklade znamená softvér ako služba. Ako si to vysvetliť?

V praxi to chápeme tak, že firma ponúkne softvér, ktorý využíva, teda prenajíma zákazník a nemusí si teda vytvárať svoj vlastný za tisíce eur.

V tomto prípade zákazník platí len za daný prenájom softvéru a týmto spôsobom Exponea zarába.

„Exponea má stále značný rastový potenciál, preto sa v tejto fáze prirodzene zameriava na získanie väčšieho trhového podielu. Exponea je SaaS (softvér ako služba, pozn. redakcie), zákazníci teda platia pravidelný, väčšinou mesačný poplatok. Náklad na získanie nového klienta je obvykle omnoho vyšší ako jeho jednorázový poplatok,“ povedal pre StartitUp investičný manažér Jaroslav Ľupták z Neulogy Ventures.

zdroj: Firemný summit v lete 2016. Zdroj: Exponea.

Exponea rastie extrémne rýchlo

Prečo je tento biznis model dôležitý v kontexte tržieb a zisku Exponea? V súčasnosti to vyzerá tak, že investori stále držia spoločnosť nad vodou a nemajú problém ísť každým rokom do väčšieho a väčšieho rizika.

Je potrebné povedať, že čísla hospodárskych výsledkov Exponea na Finstate nie sú obrazom celej spoločnosti Exponea, ale len jej slovenskej entity. Podľa CEO spoločnosti Petra Irikovského, by sa do čiernych čísel mali dostať v priebehu budúceho roka.

Spoločnosti, ktoré ponúkajú softvér ako službu sú známe svojou tendenciou byť v extrémnom raste. Môžno tu spomenúť firmy ako Meet Edgar, Sales Force alebo Zendesk.

Dôkazom toho, že zákazníci majú radi riešenia od Exponea, je enormný rast tržieb. Každým rokom sa zväčšujú o milióny. Strata je však každým rokom taktiež väčšia.

„Firma rast financuje hlavne ekvitou (investor), aj keď má aj kontokorent. Rastúca strata je daná tým, že firma investuje do vývoja produktu (nehmotný majetok) a akvízy nových zákazníkov. V zásade bežný jav u enormne rastúcich firiem,“ hovorí Ľupták.

Exponea tým, že každým rokom rapídne rastie, musí poskytovať viac nákladov aj na zbieranie a ukladanie dát. Môže tiež prevádzkovať technologickú podporu pre novozískaných zákazníkov. Softvér ako služba ponúka celý „backend“ pre zákazníka.

„Firme môže trvať niekoľko mesiacov, kým pre ňu bude klient takpovediac ziskový. Pointa tohto biznis modelu je o udržaní si zákazníkov na dlhšie obdobie tak aby sa splatil náklad na jeho akvízu a následne pokryli aj ďalšie náklady spoločnosti. Výhľadovo sa dá očakávať, že náklady na predaj a marketing ako aj R&D nebudú rásť rovnako rýchlo ako obrat spoločnosti a firma bude stratu znižovať,“ ozrejmuje situáciu pre StartitUp Ľupták.

Dôveryhodnosť v Exponea a prvé zisky

Otázkou teda zostáva, kedy nastane zlom a Exponea začne generovať prvé zisky a nebude odkázaná na financie od investorov? Taktiež sa môžeme pýtať, dokedy bude pre nich Exponea dôveryhodná?

V mnohých prípadoch však investori nemajú problém „páliť“ peniaze ak vidia extrémne tržby a solídny biznis plán. Dôveryhodnosť investorov v Exponea môžeme vysvetliť aj v prístupe takzvanom „Pravidle 40” (Rule of 40). Na základe tohto prístupu môžeme analyzovať zdravie softvérovej spoločnosti.

Tento prístup berie do úvahy dve z najdôležitejších metrík pre spoločnosť, ktorá využíva platené členstvo. Rast a profit.

Detailnejšie ide o pomer rastu a profitu. V praxi to znamená, že ak spoločnosť rastie o 20 percent, profit má byť taktiež 20 percent, ak spoločnosť rastie o 40 percent, profit nemusí byť žiadny. Ak teda spoločnosť rastie napríklad o 70 percent, môže byť v strate 30.

Jednoducho povedané, súčet rastu a profitu musí byť okolo hodnoty 40. Ak to softvérová firma spĺňa, je stále atraktívna aj napriek tomu, že je v hlbokej strate. Exponea zatiaľ podľa dostupnýc čisel spĺňa tieto nároky, ktorých môžu investori vychádzať.

Rast v tomto prípade môžeme definovať ako mesačný opakovaný príjem (MRR) za mesiac v pomere s predchádzajúcim rokom. Na rast sa môžeme pozrieť aj z pohľadu celkových tržieb spoločnosti.

Na základe tohto mala Exponea rast tržieb napríklad v minulom roku 160 percent a stratu 113 percent obratu, čo predstavuje stratu vyše milióna eur.

Ziskovosť nemusí rozhodovať

Podľa Jaroslava Ľuptáka nemusí byť vždy ziskovosť rozhodujúcim faktorom pri posudzovaní stavu firmy. Taktiež celková hodnota spoločnosti nemusí byť vždy vyjadrená len ziskom.

„Hodnotu majú aj vysoko stratové firmy, ktoré majú zaujímavý nehmotný majetok (technológiu), prípadne trhový podiel, ktorý je zaujímavý pre ďalších hráčov na trhu. Dobrým príkladom je nedávny exit Blue Vision Labs. Firma, ktorá zrejme negenerovala ani zásadné príjmy, nie to ešte zisk, sa predala za 9-cifernu sumu, pretože mala skvelý tím a technológiu,“ dodáva Ľupták.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá