Najnovší trend: Ľudia cestujú bez toho, aby opustili gauč. Virtuálna realita doslova mení svet turizmu

  • Najnovšia online technológia neobišla ani sektor cestovného ruchu
  • Zanieteným turistom sa tak môžeš stať z pohodlia domova
Digitálny turizmus naberá na popularite
Digitálny turizmus naberá na popularite, Unsplash/Stephan Sorkin, Jyotirmoy Gupta
  • Najnovšia online technológia neobišla ani sektor cestovného ruchu
  • Zanieteným turistom sa tak môžeš stať z pohodlia domova

Svet sa neustále mení a prispôsobuje aktuálnym trendom. To isté platí aj o digitalizácii, s ktorou sa dnes môžeš stretnúť v odvetviach od výmyslu sveta. Novodobý fenomén zasiahol už aj oblesť cestovného ruchu.

BBC uvádza, že „digitalizácia neponechala žiadny segment cestovného ekosystému nedotknutý“. Niečo na tomto tvrdení bude. Vysvetlíme ti to na príklade. Ak by si si chcel kedysi zarezervovať letenku, manuálne spracovanie by trvalo približne 90 minút a vyšlo by ťa dvakrát drahšie.

Naopak, v dnešnom digitálnom veku dokážeš akékoľvek rezervácie potvrdiť či vybaviť za pár sekúnd a celý výlet sa dá naplánovať doslova niekoľkými klikmi. „Vďaka technológiám je v súčasnosti cestovanie dostupnejšie a pohodlnejšie ako kedykoľvek predtým,“ dodáva BBC.

Sektor turizmu za posledné roky najviac postihla koronakríza. Spoločnosť GlobalData však poukazuje na fakt, že medzinárodný cestovný ruch ukázal silné známky oživenia v roku 2022. V prvej polovici roka dosiahli medzinárodné príchody 60 % úrovne spred pandémie. Úplné oživenie tohto segmentu sa očakáva do roku 2025.

Slovné spojenie digitalizácia v turizme sa v plnej sile začalo skloňovať práve v čase pandémie koronavírusu, kedy odvetvie cestovného ruchu pôsobilo ako jedno z najviac zasiahnutých v dôsledku obmedzení a reštrikcií. S digitalizáciou sa však pokračuje aj po jej odznení. Portál Statista dokonca uvádza, že dopyt po digitálnych cestovných službách stále narastá.

Covidový „hype“ alebo budúcnosť cestovania?

Cestovný ruch bol jedným z prvých odvetví, ktoré digitalizovali obchodné procesy v globálnom meradle. Vďaka tomuto kroku sa online rezervácia letov a hotelov stala digitálnym priekopníkom.

„Keďže sa informačné a komunikačné technológie (IKT) stali odolným fenoménom, cestovný ruch bol dôsledným prvým prijímateľom nových technológií a platforiem,“ vysvetľuje Svetová organizácia cestovného ruchu.

Portál Rough Guides vo svojom článku definuje digitálny turizmus ako možnosť, ktorá cestovateľom umožní vytvárať si zážitky a pocity zo skutočného objavovania sveta. S malým rozdielom, samozrejme.

Každá z týchto ciest prebieha iba v digitálnom priestore. Vzrušenie, ktoré zažiješ, keď vystúpiš z lietadla, alebo šum objavovania úplne nového miesta už viac nie sú výhradnou požiadavkou dovolenkárov. Namiesto toho ponúka digitálny cestovný ruch prelomový a nový spôsob cestovania.

Expert Journal of Economics uvádza, že turisti či účastníci turizmu 21. storočia sú digitálne aktívni ľudia. Možno povedať, že ide o technologických cestovateľov, ktorí sa neustále spájajú so svetom prostredníctvom svojho mobilného telefónu či iných zariadení. 

Zabudni na kufre, poď cestovať z domu

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroje: BBC, GlobalData, Statista, Svetová organizácia cestovného ruchu, Rough Guides, Expert Journal of Economics, Forbes, Nextech, Revfine, National Geographic, Expedia, Smart Destination, Tourism Review

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá