„Národná tragédia,“ hovorí Drucker o testovaní žiakov. Tretina nevie ani poriadne čítať

  • Medzinárodné testovanie 15-ročných žiakov dopadlo tragicky
  • Slovenskí žiaci majú problémy s čítaním s porozumením
  • Minister školstva bije na poplach
Minister Školstva Tomáš Drucker
TASR/Jaroslav Novák
  • Medzinárodné testovanie 15-ročných žiakov dopadlo tragicky
  • Slovenskí žiaci majú problémy s čítaním s porozumením
  • Minister školstva bije na poplach

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) upozorňuje na rizika znížujucej sa schopnosti žiakov čítať s porozumením. Medzinárodné testovanie 15-ročných žiakov PISA 2022 pre Slovensko dopadlo podľa jeho slov tragicky.

V rizikovej skupine sa v oblasti čitateľskej gramotnosti ocitlo vyše 30 percent žiakov, ktorí nedisponujú základnými čitateľskými zručnosťami.

te väčší prepad zaznamenali v matematickej gramotnosti. Uviedol to minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) na utorkovej tlačovej konferencii. Apeloval aj na politikov, aby do diskusie o školstve nevnášali zástupné my a kulrno-etické vojny. 

„Za problém nemôže nikto iný, žiaden iný št, ani svetové sprisahanie, je to problém nás, Slovenskej republiky. Je to naša národná tragédia a dôvodom je dlhodobé zanedbávanie financií a priorít školstva,“ vyhlásil Drucker.

Zdôraznil, že práve čitateľská gramotnosť je potrebná, aby žiaci dokázali uspieť v ďalšom vzdelávaní a iných predmetoch. Vidí v tom vis aj so zhoršovaním sa v matematickej gramotnosti. Minister hovorí o výraznom zhoršení oproti predchádzajúcemu testovaniu.

Upozornil, že zmeny v školstve nie je vidno ihneď. Vo vedení Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR preto do budúcna nechce prinášať veľké reformy, ale dbať na pretavenie zmien do praxe. Teší ho spustenie kurikulárnej reformy. Netreba podľa neho veľmi meniť obsah vzdelávania, ale spôsob učenia. Zdôraznil, že deti musia chápať problematiku, ktorú preberajú.

PISA testovala žiakov v Európe

Výsledky matematickej a čitateľskej gramotnosti 15-ročných žiakov v Európe sa bezprecedentne zhoršili. Slovensko sa ocitlo pod priemerom krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v oboch ukazovateľoch, najlepšie výsledky má Ázia. Žiaci z krajín s lepšími výsledkami však nie sú nevyhnutne šťastnejší, vyplýva z výsledkov testovania PISA zverejnených v utorok. TASR o tom informuje na základe správ agentúr Reuters a AFP.

OECD uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala. V porovnaní s výsledkami z roku 2018 sa čitateľská gramotnosť žiakov v štátoch OECD zhoršila o desať bodov a matematická gramotnosť o 15 bodov.

„Napríklad priemerný 15-ročný žiak v Dánsku, Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Švédsku dosiahol v matematike v roku 2022 úroveň, aká sa v roku 2018 očakávala od 14-ročného žiaka,“ uviedla OECD vo vyhlásení.

V priemere každý štvrtý žiak mal v štátoch OECD slabé výsledky v matematike, čítaní aj v prírodovede, čo znamená, že nedokázal používať základné algoritmy či interpretovať jednoduché texty.

Celkovo dosiahol najlepšie výsledky Singapur, kde sú žiaci v priemere o tri až päť rokov popredu pred svojimi rovesníkmi z členských štátov OECD. Najlepší výsledok v Európe dosiahlo Estónsko. Mimoriadne zhoršenie matematickej gramotnosti žiakov zaznamenali na Islande a v Nórsku, potom tiež v Nemecku, Holandsku či Poľsku.

Na Slovensku bol prepad iba o málo menší než napríklad v Nemecku, porovnateľný bol s Francúzskom.

V matematike dosiahli po Singapure najlepšie výsledky Macao, Taiwan, Hongkong, Japonsko a Južná Kórea. V čítaní dosiahli najlepšie výsledky Írsko a opäť Japonsko, Južná Kórea a Taiwan.

Testovali aj psychickú pohodu žiakov

Horšie výsledky sú spojené s častejším používaním mobilov vo voľnom čase a v krajinách, kde školy hlásili nedostatok učiteľov. O niečo lepšie výsledky dosiahli krajiny, ktoré poskytli učiteľom dodatočnú pomoc počas pandémie COVID-19. OECD však zároveň upozornila, že zatvorené školy počas pandémie môžu za zhoršenie výsledkov len čiastočne.

„COVID pravdepodobne zohral nejakú úlohu, ale nepreceňoval by som ho. Vidíme aj štrukturálne faktory, ktoré pravdepodobne trvalo charakterizujú naše vzdelávacie systémy a politici by ich mali brať naozaj vážne,“ uviedol riaditeľ OECD pre vzdelávanie Andreas Schleicher.

OECD po prvýkrát počas tohto testovania skúmala aj psychickú pohodu žiakov. Ukázalo sa, že v Singapure, Macau a na Taiwane mnohí študenti uvádzali, že pociťujú mimoriadny strach zo zlyhania, taktiež sa málo zapájajú do mimoškolských aktivít. Naopak, žiaci v krajinách s horšími výsledkami, ako napríklad Španielsko a Peru, pociťovali menšiu úzkosť a viac sa zameriavali na šport.

Testovanie PISA vykonáva OECD každé tri roky. Jeho cieľom je posúdiť schopnosť 15-ročných žiakov riešiť výzvy reálneho života. Na dvojhodinovom testovaní sa minulý rok zúčastnilo takmer 700 000 žiakov z 38 prevažne rozvinutých členských štátov OECD a 44 ďalších štátov. Ide tak o najväčšie medzinárodné porovnanie výsledkov vzdelávania.

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá