Natočili, ako to vyzerá, keď okolo teba preletí auto viac než 300 km/h. Na Slovensku by ti nevzali ani vodičák

  • Vysoká rýchlosť môže vyzerať pohodlne. Všetko sa však zmení v momente, keď začneš rozmýšľať nad brzdnou dráhou
  • Na Slovensku a so zvýšením diaľničnej maximálky nad 130 km/h nepočíta
  • Zároveň však platí, že kým nespôsobíš nehodu, o vodičák neprídeš ani v extrémnych prípadoch
Audi-RS6_Avant-2020-1280-05
Audi
  • Vysoká rýchlosť môže vyzerať pohodlne. Všetko sa však zmení v momente, keď začneš rozmýšľať nad brzdnou dráhou
  • Na Slovensku a so zvýšením diaľničnej maximálky nad 130 km/h nepočíta
  • Zároveň však platí, že kým nespôsobíš nehodu, o vodičák neprídeš ani v extrémnych prípadoch

Slovenská polícia sa na svojom Facebooku zvykne chváliť aj úlovkami vodičov, ktorí na našich cestách nie vždy rešpektujú rýchlostné limity. Paradoxne, na rozdiel od iných krajín takýmto „pretekárom“ naše zákony prajú. 

Aktuálny sadzobník totiž hovorí, že za prekročenie o viac než 60 km/h v obci alebo o viac než 70 km/h mimo nej znamená pokutu 800 eur. Nič viac. 

Kým nespôsobíš nehodu, nehrozí ti odobratie vodičáku ani zhabanie vozidla. 

SMUTNÝ REKORDÉR TOHTO ROKANameraný v rámci objektívnej zodpovednosti na dialničnom úseku Beharovce – Levoča. Udelená maximálna možná pokuta podľa zákona.Polícia SR – Prešovský kraj

Posted by Polícia Slovenskej republiky on Friday, June 11, 2021

V komentároch však pravidelne nájdeš reakcie, podľa ktorých je podobné skúšanie maximálky „s rýchlym autom pochopiteľné“, „bezpečnejšie, ako 130-tka na staršej Fabii“ alebo dokonca, že rýchlostné limity by sme mohli zrušiť tak, ako to na niektorých úsekoch svojich diaľnic urobili v Nemecku.

Na slovenských diaľniciach testovali 140-tku. Budeme jazdiť rýchlejšie? Štát už vyniesol verdikt

Slovenské Ministerstvo dopravy na niektorých úsekoch testovalo aspoň zrýchlenie na 140 km/h, no po vyhodnotení testovania na 38-kilometrovom úseku je jasné, že zrýchľovať sa na našich cestách nateraz nebude. 

„Po vyhodnotení pilotného projektu testovania 140-tky na diaľnici pod Tatrami sme dospeli k záveru, že prípadná úspora času jazdy vodičov nevyváži negatíva, ktoré vyššia rýchlosť prináša. Tými sú zvýšené emisie, hluk, fatalita nehôd. Po zvážení všetkých týchto faktorov sme sa rozhodli projekt zastaviť a 130-kilometrovú rýchlosť považujeme nateraz za optimálnu pre podmienky slovenských diaľnic,“ uviedol hovorca Ministerstva dopravy Ivan Rudolf pre Startitup.

Naozaj bezpečné?

Pred pár dňami v médiách opäť začalo cirkulovať video, ktoré má pochádzať práve z „neobmedzeného“ Autobahnu. 

Skupinka nadšencov na ňom ukázala, ako to vyzerá, keď sa okolo teba preženie civilný superšport rýchlosťou 332 km/h. Sami v tom momente išli 70-tkou, čo je pochopiteľne oveľa menej, ako bežných stotridsať a navyše, u nás by si za niečo podobné taktiež riskoval pokutu.

Minimálna povolená rýchlosť na diaľniciach mimo obce je totiž 80 km/h. 

Zameraj sa však na niečo iné – na masívny rozdiel v rýchlostiach, akými sa k sebe vozidlá približujú. Rovnaký youtubový kanál pridal aj video, ktoré namiesto Mercedesu-AMG E 63 S ukazuje iný super-kombík, v tomto prípade Audi RS6 Avant.

To cestuje rýchlosťou 300 km/h a obchádza auto s kamerou, idúce 90 km/h – teda už rýchlosťou, ktorá je úplne bežná napríklad pre kamióny.

Práve podobné videá z nemeckých diaľnic ukazujú, že otestovať vyššiu rýchlosť síce môže byť lákavé, no naozaj nejde o nič, čo by bolo komfortné a bezpečné na pravidelnej báze, alebo celej jazde napríklad z Bratislavy do Košíc (ak by obe metropoly niekedy náhodou spájala diaľnica).  

Neustále treba počítať s tým, že tvoj jazdný pruh náhle obsadí iné auto, alebo sa pred tebou objaví prekážka (odfúknutý náklad, zver či podobne).

V praxi sú tak podobné pokusy zmesou nervózneho blikania diaľkovými svetlami, akcelerácie a opätovného predvídavého brzdenia kvôli okolitej premávke, kým sa vôbec vodičom želánú rýchlosť podarí dosiahnuť. 

Zastaviť z vyššej rýchlosti nie je len tak

Udržať moderné auto vo svojom jazdnom pruhu aj pri vysokých rýchlostiach pochopiteľne nie je veľký problém. Už horšie je to so schopnosťou zastaviť. 

Viaceré testy pneumatík pravideľne uvádzajú, že pri rýchlosti 80 km/h môžeš počítať s brzdnou dráhou niekde okolo 40 metrov. Pri 130 km/h je to však už asi 100 metrov a pri stále relatívne civilizovanej 160 km/h už rovných 150 metrov, teoreticky.

Pri takejto rýchlosti ťa totiž každá sekunda rozmýšľania predtým, ako naplno zošliapneš brzdový pedál, stojí rovných 44 metrov za sekundu, ktoré auto preletí, než vôbec začneš spomalovať. Malá nepozornosť alebo zamyslenie teda spôsobia, že zastavíš až o 200, 250 či 300 metrov ďalej… na úplne suchej vozovke.

Cestovná rýchlosť Čistá brzdná dráha Reakčný čas (1 sekunda) Spolu
80 km/h 40 m 22 m 62 m
130 km/h 100 m 36 m 136 m
160 km/h 150 m 44 m 194 m
250 km/h 367 m 70 m 437 m

zdroj: Audi

Dážď, nižšie teploty či vyššia rýchlosť robia jazdu ešte nebezpečnejšou. Čo napríklad taká bežná elektronicky limitovaná maximálka na 250 km/h, ktorá je bežná pre väčšinu prémioviek a výkonnejších SUV

Čistá brzdná dráha na úrovni 367 metrov, no každá sekunda rozmýšľania pridáva 70 metrov navyše. Naozaj dávaš pozor tak, že dokážeš reagovať na veci pol kilometra pred tebou?

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK