Nehode pri Pezinku sa dalo predísť, tvrdia Demokrati: K tragédii viedlo ignorovanie varovaní

  • Podľa ich slov šlo o dôsledok zanedbania bezpečnosti
  • Problémy so signalizáciou boli známe už osem mesiacov vopred, tvrdia
Demokrati hovoria, že sato nemuselo stať.
  • Podľa ich slov šlo o dôsledok zanedbania bezpečnosti
  • Problémy so signalizáciou boli známe už osem mesiacov vopred, tvrdia
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Nehoda osobného vlaku pri Pezinku, ktorá si vyžiadala viac než sedemdesiat zranených, podľa Demokratov nebola nešťastnou náhodou, ale dôsledkom dlhodobého ignorovania varovaní a zanedbania základných bezpečnostných opatrení.

Strana upozorňuje, že problémy so železničnou signalizáciou v úseku, kde došlo ku kolízii, boli známe minimálne osem mesiacov pred incidentom.

Dopravný úrad podľa mimoparlamentnej strany už v marci tohto roka vydal jasné odporúčania pre Železnice Slovenskej republiky aj Ministerstvo dopravy. Prezentovali ich na tlačovej konferencii a naša redakcia ich má k dispozícii.

Odporúčania mali viesť k úprave neprehľadných návestidiel a zvýšeniu bezpečnosti na trati. Kľúčové z nich – doplnenie predzvestných semaforov – však ostalo bez akejkoľvek reakcie zo strany kompetentných.

Práve táto nečinnosť podľa Demokratov vytvorila podmienky, za ktorých sa nehoda stala. Svetelná signalizácia v problematickom úseku je podľa záverov štátneho dozoru navrhnutá tak, že sa v určitých pozíciách vlakov prekrýva, čo môže viesť k nesprávnej interpretácii zo strany rušňovodiča.

Nehode sa dalo predísť

Riziko je pritom najvyššie pri vlakoch bez moderného zabezpečovacieho systému – teda pri rovnakom type súpravy, aký bol účastný kolízie. Demokrati preto hovoria, že nehoda bola predvídateľná a bola výsledkom zanedbania povinností zo strany rezortu dopravy aj železníc.

Demokrati tvrdia, že tragickej nehode pri Pezinku sa dalo predísť, pretože kompetentní mali o rizikách informácie minimálne osem mesiacov vopred. Ľubomír Galko pripomenul, že už v marci 2025 Dopravný úrad počas štátneho dozoru konštatoval prehliadnuteľnosť návestidiel v železničnej stanici Pezinok.

Podľa úradnej správy sa svetlá v určitých polohách vlakov prekrývajú, čo môže spôsobiť, že si ich aj skúsený rušňovodič nesprávne vyloží. Úrad dokonca zaznamenal, že podobné situácie sa už v minulosti stali pri osobných vlakoch idúcich rovnakým smerom. Najrizikovejšie sú pritom vlaky bez zabezpečovacieho systému – presne ten typ, ktorý bol účastníkom nedávnej nehody.

Podpredseda Demokratov Michal Kiča zdôrazňuje, že Dopravný úrad odporučil ŽSR doplniť predzvestné návestidlá, teda doplnkové semafory, ktoré by rušňovodičovi poskytli jasné informácie o tom, čo ho čaká pred hlavným návestidlom. Toto opatrenie sa však nezrealizovalo. Kiča upozorňuje, že situácia mohla byť úplne iná, ak by železnice postupovali podľa odporúčaní: „Pritom ich umiestnenie mohlo nehode predísť.

Podľa Kiču existujú iba dve možnosti – buď o dokumente vedel aj minister dopravy Jozef Ráž a neurobil nič, čo by mohlo mať trestnoprávne dôsledky pre všeobecné ohrozenie, alebo o ňom nevedel, čo by znamenalo vážne manažérske zlyhanie.

Kiča: Ráža pri železniciach zaujíma len futrovanie peňazí

Demokrati kritizujú, že namiesto riešenia systému sa ministerstvo snaží presúvať zodpovednosť na rušňovodičov a predstavuje riešenia, ktoré problém neodstraňujú, ako napríklad inštaláciu kamier do kabín. Tie podľa politikov stoja mnohonásobne viac než doplnenie predzvestí, ktoré mohlo reálne zvýšiť bezpečnosť.

Kiča dodáva, že železnice od marca realizujú množstvo investícií, no ani jedna sa netýka bezpečnostných opatrení, ktoré nariadil Dopravný úrad. Podľa neho sa tak dá hovoriť o tom, že rezort ignoroval naliehavé upozornenia. Kriticky pripomína, že „Ráža pri železniciach zaujíma len futrovanie peňazí osvedčeným dodávateľom“ a že by bolo vhodnejšie sledovať prácu manažérov ako rušňovodičov.

Predseda Demokratov Jaroslav Naď upozorňuje, že nehoda bola podľa dostupných faktov očakávaným dôsledkom zanedbaných povinností. Zároveň považuje za mimoriadne cynické, že štátne orgány tesne po nehode obviňovali rušňovodiča zo zlyhania, hoci už existoval dokument, ktorý mal upozorniť na riziká.

Naď uzatvára, že ignorovanie alebo nezabezpečenie prenosu tohto dokumentu je samo osebe dôvodom na okamžité vyvodenie politickej zodpovednosti a odchod ministra z funkcie.

O nehode pri Pezinku sme hovorili aj v posledných reláciách Zo zákulisia politiky. V jednej s výpravcom na bratislavskej hlavnej stanici Matejom Ferenceiom a v druhej s odborníkom na železničnú dopravu a bývalým pracovníkom na ministerstve dopravy Jiřím Kubáčekom. Obaja sa zhodli na tom, že štát železnice zanedbáva a nie je vylúčené, že sa budú takéto nehody opakovať.

Čo sa pri Pezinku udialo

V nedeľu večer 9. novembra 2025 približne o 19:30 došlo medzi Pezinkom a Bratislavou k zrážke dvoch osobných vlakov. Informovali sme ťa o tom v tomto článku. Išlo o regionálny expres REX 1814 (z Nitry do Bratislavy) a rýchlik Ex 620 (z Košíc do Bratislavy). Už predbežné informácie hovorilo o tom, že jeden vlak pravdepodobne prešiel na červenú, čím vošiel na koľaj, kde mal prechádzať rýchlik. To sa aj neskôr potvrdilo.

Druhý vlak z Košíc doň následne narazil rýchlosťou vyše sto kilometrov za hodinu. Na mieste nehody zasahovali hasiči, záchranári a polícia, pričom cestujúci opisovali silný náraz a chaos pri zastavení vozňov. Celkovo bolo do nemocníc prevezených 79 ľudí, väčšina so stredne ťažkými poraneniami; tri osoby utrpeli ťažké zranenia hrudníka a brucha. Trať bola po nehode uzavretá.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) uviedli, že v úseku bol funkčný aj moderný zabezpečovací systém ETCS. Zistenia už v deň nehody naznačili, že porušenie signalizácie – prejazd na červenú – umožnilo vlaku vstúpiť do neoprávnenej koľaje. Podrobné príčiny preverovala polícia aj prokurátor.

Evakuácia cestujúcich prebehla postupne cez predné vozne, pričom mnohí opúšťali vlaky v tme a svietili si mobilmi. Po ošetrení cestujúcich prepravili náhradnou autobusovou dopravou. Vláda a vedenie ZSSK čelia kritike a vyšetruje sa zodpovednosť za bezpečnosť tratí. Táto zrážka patrí medzi najvážnejšie železničné nehody na Slovensku v poslednom období. Otázky vyvoláva najmä to, ako mohol vlak prekonať signál „červená“ aj napriek technickému zabezpečeniu, čo poukazuje na potrebu dôslednej kontroly a modernizácie železničného systému.

Čítaj viac z kategórie: Politika

Zdroje: Facebook/Demokrati, Archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá