Nemôžeš počas horúčav spať? Toto sú rady odborníkov, ktoré ti pomôžu zaspať aj počas tropických nocí

  • Horúce noci mnohým nedajú spať
  • Spánok si však môžeš privolať niekoľkými krokmi
Ilustračný obrázok
Ilustračný obrázok, flickr/pete, flickr/ vinnie saxon
  • Horúce noci mnohým nedajú spať
  • Spánok si však môžeš privolať niekoľkými krokmi

V posledných dňoch si tým pravdepodobne prešiel každý. Ľahneš si do postele a hádžeš sa z boku na bok. Vonku je príliš horúco a teplé počasie ti kradne spánok. Stávaš sa čoraz nervóznejší a kopeš do perín.

Tí pokojnejší to vzdajú, obhliadnu obsah chladničky a sadnú si na balkón či ku oknu. Aj keď je celý proces zaspávania počas leta skutočne zdĺhavým, odborníci ponúkajú niekoľko rád, ako sa vhĺbiť do ríše snov čo najrýchlejšie.

Okná otváraj až večer

Základom je nepochybne udržať izbu v čo najväčšom chlade. Ak už nemáš k dispozícii ventilátor či klimatizáciu, drž sa primárnych krokov. Počas dňa maj zavreté okná a zatiahnuté žalúzie, aby si teplo do miestnosti neprepustil. Okná otváraj až večer, keď je vonkajší vzduch studenší.

Na Slovensko prichádzajú horúčavy až 35 stupňov. Tu sa môžeš schladiť pri surfovaní či vylihovaní pri vode

Sleep foundation tiež poukazuje na ďalšiu dôležitosť, ktorú by si mal mať pred spaním na mysli. Uvádzajú totiž, že cvičenie tesne pred ukladaním sa do postele nemusí byť tou najlepšou voľbou.

Mierna fyzická aktivita môže byť počas dňa pre zaspávanie veľmi prospešná, nakoľko sa vďaka nej večer cítite unavenejší. Avšak, cvičenie tesne pred spaním môže spôsobiť prudký nárast telesnej teploty. To nám môže zaspávanie počas horúčav ešte omnoho viac skomplikovať,“ uvádza nadácia.

spánok
zdroj: flickr/farysej

Radšej teplá alebo vlažná

Určite sa teraz pýtaš, kde je základná rada, ktorou je studená sprcha. Pri tomto bode sa zastavíme troška nadlhšie, nakoľko sa odporúčania spojené s večernou sprchou líšia zdroj od zdroja. Mnohí sa zvykneme pred spaním schladiť studenou sprchou, čo však nie je úplne najšťastnejším riešením.

Nielen portál Resmed, ale aj niekoľko iných zdrojov odporúča zvoliť radšej teplý kúpeľ či sprchu. Možno sa chytáš za hlavu, no tieto rady stoja na reálnom základe.

Je pravda, že studená sprcha síce na chvíľu osvieži, no spôsobí teplotný šok. Preto môžeš po vyjdení z nej onedlho pocítiť intenzívny teplotný rozdiel. Môže za to reflexné zúženie ciev a následné prekrvenie, ktoré sa prejaví ako pocit tepla. Práve z tohto dôvodu je dobré podľa niektorých odborníkov voliť aspoň vlažnú vodu.

sprcha
zdroj: flickr/RebeccaDalePhotography

Šup s nimi do mrazničky

Ďalší bod pravdepodobne netreba nijako bližšie špecifikovať. Všetci totiž počas horúcich dní radia spať naostro. Ak nepreferuješ podobný spôsob, je nutné minimálne zvoliť oblečenie vyrobené z prírodných vlákien, ako je bavlna alebo ľan.

To isté platí pri posteľnej bielizni. V súvislosti s ňou nájdeš aj odporúčania, ktoré súvisia so schladení obliečok na paplón či vankúš.

„Pre väčšie ochladenie si vložte pred spaním obliečky na vankúš do mrazničky a pred uložením sa do postele si ich natiahnite späť,“ odporúča Sleep foundation.

S podobnou radou prišiel aj portál BBC, ktorý odporúča vložiť si pred spaním ponožky do mrazničky či chladničky. Ich natiahnutie na nohy ťa ochladí aspoň na chvíľu. Nech sa zdroje akokoľvek líšia, v závere sa stretali v jednom bode – maj pri posteli pohár s vodou. Už naši rodičia na nás predsa neustále apelovali, aby sme počas horúcich dní dodržiavali kvalitný pitný režim.

Chlad
zdroj: flickr/Jake Forney
Zdroje: Sleep foundation, Resmed, BBC

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK