Neskoré raňajky počas víkendu spôsobujú podľa vedcov jeden z najnechcenejších efektov

  • Raňajky, ktoré sú zároveň obedom podľa španielskych vedcov vedú k priberaniu na váhe
  • Za hlavnú príčinu vedci považujú skutočnosť, že telo je zvyknuté raňajkovať v pravidelnú dobu
 srcset
Unsplash
  • Raňajky, ktoré sú zároveň obedom podľa španielskych vedcov vedú k priberaniu na váhe
  • Za hlavnú príčinu vedci považujú skutočnosť, že telo je zvyknuté raňajkovať v pravidelnú dobu

Mnoho ľudí si cez víkend po náročnom pracovnom týždni dlhšie pospí a raňajky preto odsunú na neskoršiu hodinu. Časté holdovanie brunchom, teda raňajkám, ktoré sú zároveň obedom  podľa španielskych vedcov vedie k priberaniu na váhe, a to aj v prípade, že neskoré víkendové raňajky majú rovnakú energetickú hodnotu ako tá v pracovnom týždni.

Za hlavnú príčinu vedci považujú skutočnosť, že telo je zvyknuté raňajkovať v pravidelnú dobu a pri odložení prvého jedla dňa živiny horšie spracováva. Na štúdiu vedcov z barcelonskej univerzity upozornil britský denník Daily Mail.

Metabiluzmus nemá rád zmeny

Ľudia, ktorí cez víkend raňajkovali o 3,5 hodiny neskôr ako v týždni, mali podľa štúdie o 1,3 bodov vyšší index telesnej hmotnosti BMI v porovnaní s tými, ktorí svoj režim nemenili. Dĺžka spánku, energetický výdaj a kvalita jedla na tento rozdiel podľa vedcov nemali vplyv.

Hlavným dôvodom podľa nich tak bolo, že telo prirodzene zvykne jesť v určitú dobu a keď sa tento čas zmení, jedlo sa mu horšie spracováva a vedie to k priberaniu. Inými slovami, naše biologické hodiny náš metabolizmus pripravujú na to, aby jedlo spracovával v určitý čas. Bunky sú tak naprogramované, aby vedeli, kedy využívať určité živiny. Keď človek je v inú dobu, telo to prekvapí a metabolizmus sa spomalí, čo vedie k väčšiemu ukladaniu tuku, tvrdia experti.

zdroj: Unsplash

Čím väčší rozdiel, tým väčšia nadváha

Štúdia sa opiera o vzorku 1100 študentov zo Španielska a Mexika. Respondenti uviedli, kedy bežne raňajkujú, obedujú a večerajú v týždni a kedy cez víkend. Takmer dve tretiny študentov cez víkend jedli o hodinu neskôr a najčastejšie odsúvali raňajky. Čím väčší bol rozdiel medzi bežnou dobou jedla v pracovný deň a cez víkend, tým častejšie mali respondenti nadváhu.

Čítaj viac TU>>Vedci zistili, ako docieliť, aby sme si vybrali radšej zdravú stravu, než sladkosti

Najväčší priberanie na váhe bolo zaznamenané, keď boli raňajky cez víkend odsunuté o 3,5 hodiny, napríklad keď dotyčný bežne v týždni raňajkoval o 8:00 a cez víkend v 11:30. Títo ľudia mali priemerne o 1,3 bodov vyššie BMI než tí, ktorí svoj režim príliš nemenili.

U človeka, ktorý meria 170 centimetrov a váži 90 kilogramov rozdiel 1,3 bodov na stupnici BMI predstavuje štyri kilogramy. Podľa vedúcej štúdie Maríu Fernandy Zerónové by tak mohlo pravidelné stravovanie prispieť k redukcii hmotnosti. Britská výživová poradkyňa Mhairi Brownová štúdiu síce označila za „zaujímavú“, zároveň ale dodala, že hlavnou preukázateľnou metódou vedúcou k redukcii váhy je zníženie kalorického príjmu.


Zdroj: ČTK

Najnovšie video