Nič sme neukradli, tvrdia Rusi. Sputnik vraj vymysleli sami, predložili argumenty, ktoré majú dokazovať ich pravdu

  • Ruský fond priamych investícií odmietol tvrdenia denníka The Sun, považuje ich za lož
  • Podľa RFPI je článok v denníku The Sun neetický
  • O pár dní sa niekoľko anglických bulvárnych novín za informáciu ospravedlnilo
ilustračný obrázok
TASR/AP Photo/Pavel Golovkin, File, TASR /Jakub Kotian
  • Ruský fond priamych investícií odmietol tvrdenia denníka The Sun, považuje ich za lož
  • Podľa RFPI je článok v denníku The Sun neetický
  • O pár dní sa niekoľko anglických bulvárnych novín za informáciu ospravedlnilo

Článok bol aktualizovaný 14.10. 2021 o informáciu o ospravedlnení bulvárnych denníkov v Británii.

Ruský fond priamych investícií (RFPI), ktorý zodpovedá za marketing vakcíny Sputnik V v zahraničí, rozhodne odmietol, že by pri jej vývoji bol použitý vzorec vektorovej vakcíny Vaxzevria ukradnutý spoločnostiam Oxford/AstraZeneca.

Je vraj falošný, plný klamstiev

RFPI súčasne označil článok pondelkového vydania britského bulvárneho denníka The Sun, kde sa o tom písalo, za falošný, plný klamstiev založených na informáciách od anonymných zdrojov, informovala v pondelok agentúra Interfax.

Ruský fond dodal, že článok z The Sun je bezvýznamný aj z vedeckého hľadiska, pretože Sputnik V a Vaxzevria „používajú úplne iné platformy“.

Kým Sputnik V je založený na dobre preskúmanej platforme ľudských adenovírusových vektorov, ktorú predtým používalo aj Gamalejovo výskumné centrum pri vývoji vakcín proti vírusom Ebola a MERS, vakcína Vaxzevria využíva platformu šimpanzích adenovírusových vektorov, spresnil RFPI.

Vakcina
zdroj: TASR/Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund

Spoločné štúdie kompatibility

Sputnik V navyše používa jedinečný heterogénny posilňujúci prístup s ľudským adenovírusom 26 sérotypu rAd26 a 5 sérotypu rAd5, zatiaľ čo AstraZeneca a ďalší vývojári vakcín proti chorobe COVID-19 používajú v oboch dávkach rovnakú látku.

Podľa RFPI je článok v denníku The Sun neetický a poškodzuje úsilie každého jednotlivca vynaložené v boji proti koronavírusu.

RFPI súčasne pripomenul, že tvorcovia Sputnika V a vakcíny Vaxzevria vykonávajú spoločné štúdie kompatibility svojich preparátov a majú predbežné výsledky o bezpečnosti a účinnosti ich kombinácie.

Podľa denníka The Sun vzorec vakcíny vyvinutý spoločnosťami Oxford a AstraZeneca odcudzili agenti ruských tajných služieb. Hovorca ruského prezidenta Dmitrij Peskov v reakcii na toto tvrdenie označil v pondelok bulvárny denník The Sun za „hlboko nevedecký“.

Britská vláda sa k článku The Sun v pondelok odmietla vyjadriť.

očKOVANIE
zdroj: TASR/AP Photo/Pavel Golovkin, File

Ruské ministerstvo zdravotníctva zaregistrovalo Sputnik V už v auguste roku 2020 – stala sa tak prvou vakcínou na svete proti chorobe COVID-19. Podľa časopisu The Lancet je jeho účinnosť 91,6 %. Používanie Sputnika V bolo schválené asi v 70 krajinách.

Ospravedlnili sa

Britský bulvárny denník Daily Express sa ospravedlnil za zverejnenie prevzatého článku, v ktorom sa tvrdí, že Rusko ukradlo vzorec na vakcínu spoločnosti AstraZeneca a na jeho základe vytvorilo očkovaciu látku Sputnik V. Informoval o tom v stredu ruský spravodajský web Meduza.io.

Pôvodne sa tieto tvrdenia objavili v inom britskom bulvárnom denníku The Sun, ktoré bez uvedenia zdrojov napísal, že britské „tajné služby majú dôkazy, že údaje ukradol jeden z Putinových špiónov“. Tento článok neskôr prevzalo niekoľko ďalších bulvárnych periodík vrátane denníka Daily Express. The Sun sa doteraz neospravedlnil.

Zdroj: TASR

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech