Nivy bez autobusov: Cestujúcim v Bratislave hrozí, že budú čakať vonku na zastávkach

  • BSK uvažuje o presmerovaní časti prímestských spojov mimo stanice Nivy
  • Slovak Lines si podľa nich účtuje najvyššie poplatky na Slovensku
Slovak Lines
Ilustračný obrázok, TASR/Pavol Zachar, TASR/Jakub Kotian
  • BSK uvažuje o presmerovaní časti prímestských spojov mimo stanice Nivy
  • Slovak Lines si podľa nich účtuje najvyššie poplatky na Slovensku

Ak cestujete prímestskými autobusmi na stanicu Nivy v Bratislave, v cene lístka si môžete vychutnať aj prechádzku v modernom obchodnom centre. Autobusová stanica je totiž ukrytá priamo v jeho útrobách. 

Práve spojenie s obchodným centrom je ale jednou z výčitiek Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Podľa portálu Index SME zvažuje BSK o presmerovaní časti prímestských spojov mimo stanice Nivy.

Presmerovanie je oficiálne komunikované ako súčasť obrovskej reorganizácie dopravy, ktorá by sa mala uskutočniť už počas leta alebo na jeseň tohto roku.

Podľa dostupných informácií má však BSK problémy s Nivami aj pre vysoké vstupné a výstupné poplatky, ktoré ako správca stanice vyberá Slovak Lines. Za autobusovou stanicou Nivy stojí developer HB Reavis, majiteľ obchodného centra Nivy.

Portál Startitup oslovil developera HB Reavis, ale aj slovenský podnik Slovak Lines, ktorý poskytol svoje vyjadrenie k vzniknutej situácii.

Snaha ušetriť

Dopravcovia majú výhrady okrem lokalizácie stanice v podzemí aj k výjazdom autobusov z Nív na Svätoplukovej ulici a nie na hlavnom ťahu Mlynské nivy. Do obchodného centra majú totiž odtiaľ vstup iba autá. 

Problém Nív je v terminológii dopravcov aj v chýbajúcej tzv. jednotnej nástupnej hrane. Ide o to, že cestujúci nemajú možnosť pohodlne prestúpiť na jednej úrovni z autobusu na MHD. Na Nivách musia totiž vyjsť z podzemia na prízemie eskalátormi alebo výťahom a prejsť cez takmer celé nákupné centrum.

Za úvahami o presmerovaní spojov stojí však aj snaha BSK ušetriť. Za vstup na stanicu a výstup z nej si totiž podnik Slovak Lines účtuje deväť eur, teda dovedna 18 eur. Pre kraj to predstavuje približne dva milióny eur ročne, ktoré dopravcovi Arriva prepláca. Táto suma je najvyššia na Slovensku. 

ruky v ktorých sú položené bankovky
zdroj: Unsplash/Christian Dubovan

Poplatky staníc za vstup a výstup sa na Slovensku pohybujú vo väčších mestách od štyroch do šiestich eur. Košický správca stanice Eurobus si napríklad určuje za vstup 5,26 eura. 

Prečo sú poplatky také vysoké

Podľa hovorcu Slovak lines Štefana Baka odráža aktuálna cena za využívanie stanice dopravcami enormný nárast cien energií.

Cena za využívanie stanice dopravcami sa zvyšovala na úrovni inflácie, ktorá bola s každým dopravcom, vrátane prímestskej dopravy zmluvne dohodnutá. Aktuálna cena tak odzrkadľuje reálne náklady vynaložené na prevádzku stanice, vrátane enormného nárastu cien energií, priblížil Bak.

Dopravca odôvodňuje vyššie poplatky aj kvalitným zázemím s čakárňami a modernosťou stanice. „Úroveň služieb a komfort pre cestujúcich stanice Nivy vysoko prevyšuje akúkoľvek autobusovú stanicu na Slovensku či v blízkom zahraničí a konkuruje staniciam v najväčších európskych metropolách,“ doplnil Bak.

Úvahy BSK sú podľa developera stanice HB Reavis nešťastné. O potrebe moderných centrálnych staníc pre verejnú dopravu v hlavnom meste sa diskutovalo dlhé roky a dnes sa plánuje opak. 

„Necelé dva roky po dokončení modernej autobusovej stanice sa zvažuje opätovné vyhnanie cestujúceho späť do nekomfortu exteriérových zastávok,“ tvrdí HB Reavis.

Cestujúci na autobusovej stanici Nivy
zdroj: TASR/Jakub Kotian

Rokovania

Kam by sa však spoje presmerovali, jasné ešte nie je. „V tejto veci sa uskutočnilo úvodné stretnutie za účasti BSK, Bratislavskej integrovanej dopravy, mesta Bratislava, Dopravného podniku Bratislava, kde sa načrtol zámer presmerovania niektorých liniek prímestskej dopravy na iné zastávky,“ uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Téma podľa jej slov ešte nie je uzatvorená. „Je to v rovine uvažovania a budú nasledovať ďalšie rokovania,“ podotkla. Ako tvrdí, súvisí to aj s plánovanou júlovou reorganizáciou bratislavskej mestskej hromadnej dopravy.

Presmerovaním niektorých spojov na inú zastávku v rámci mesta župa sleduje aj ušetrenie kilometrov, ktoré by mohli byť využité na posilnenie spojov inde. 

Dočasné zázemie

Dopravca Arriva, ktorý od polovice novembra 2021 prevádzkuje regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji, uviedol, že o zavedení či zrušení zastávky na trase autobusovej linky rozhoduje BSK.

Arriva
zdroj: TASR/Pavol Zachar

„Prípadné skrátenie trás liniek prímestskej autobusovej dopravy a presunutie koncových zastávok do okrajových častí Bratislavy je v súlade s aktuálnymi trendami vo verejnej doprave. Vyžadovalo by si však vybudovanie kvalitných prestupových terminálov so službami pre cestujúcich a zázemím pre vodičov,“ skonštatoval pre TASR hovorca dopravcu Peter Stach.

Stanicu Nivy však nemecký dopravca nevyužíva naplno už od konca roka 2021. Dočasné zázemie si Arriva zriadila pri Prístavnom moste v prenajatom areáli od Doprastavu. 

Aj keď sú to pre autobusy nemeckého dopravcu kilometre navyše, do Nív sa presťahovať jednoducho nechcel. V priestoroch autobusovej stanice Nivy má prenajaté iba menšie priestory pre vodičov a niekoľko parkovísk. 

Autobusová stanica Nivy je aj preto využívaná iba na 80 %, pričom bola dimenzovaná na 1 200 a viac spojov denne. V súčasnosti stanicu využíva denne len 970 spojov, čo je podstatne menej, ako sme predpokladali, informoval Bak.

Lepšie podmienky pre cestujúcich

Slovak Lines dúfa, že budú prizvaní k prípadným rokovaniam, pretože pre cestujúcich chcú tie najlepšie podmienky. 

Muž s rúškom kráča na sutobusovej stanici
zdroj: TASR/Pavol Zachar

Nevieme si predstaviť, že by sme ich vyhnali do ulíc do nepriazne počasia a obrali ich tak o komfort a pocit bezpečia, na ktorý si už zvykli. Takéto riešenie by určite nezapadalo do našej predstavy modernej, ekologickej a pohodlnej verejnej dopravy svetovej úrovne, ktorú deklarovalo aj samotné mesto a župa Bratislavského kraja len pred necelými dvoma rokmi, zakončil Bak.

Rovnaký názor zastáva aj developer autobusovej stanice Nivy HB Reavis. „Sme presvedčení, že na prvom mieste by pri diskusiách mesta a BSK mali byť potreby cestujúcej verejnosti, terajšie úvahy sa nám vôbec nezdajú v jej prospech. V prípade, že by BSK a Bratislava mesto naozaj pristúpili k nevyužívaniu autobusovej stanice Nivy pre prímestskú dopravu, tak ako developer a správca Nivy centra budeme musieť zvážiť, ako s tým do budúcnosti naložiť.“

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroje: Index SME, SIU, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá