Recyklácia vyhodeného oblečenia sa na Slovensku pohybuje na úrovni 10%. Ak sa tohto odpadu snažíme zbaviť, väčšinou končí na skládke.
Aj preto uvedomelí ľudia čoraz viac pretláčajú do spoločnosti pomalú, udržateľnú a estetickú módu. A aj preto vznikol koncept Nosene, second hand, ktorý má v sebe navyše oveľa viac ako myšlienku udržateľnosti.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V minulosti sa o second handoch rozprávalo ako o obchodoch s oblečením, kam chodí chudobnejšia vrstva ľudí. V čase, keď továrne doslova sypú denne tony oblečenia pre neudržateľné značky sa z nich stal symbol fashion revolúcie.
Na Slovensku ich máme rovno niekoľko, obľúbený je napríklad Textile house, sieť second hand obchodov, ktorá má u nás asi 40 pobočiek. Online alternatívou je medzi Slovákmi a Čechmi obľúbený bazár Vinted, na ktorom predávajú kúsky oblečenia, ktoré už nepotrebujú alebo nechcú.
Iný ako ostatné
Úplne iný koncept predstavuje second hand Nosene, ktorý sa od bežných sekáčov líši už na prvý pohľad. Založili ho v roku 2015 po tom, ako dizajnér Jakub Ptačin prezradil Katke Hutyrovej svoju predstavu o vytvorení sekáča na štýl západných krajín.
Spoločne začali na projekte pracoval a krátko na to otvorili prvú predajňu na Michalskej ulici v Bratislave. V septembri 2019 sa presunuli z Jesenského na Obchodnú v Bratislave a od novembra minulého roka u nich môžeš nakupovať aj online. V novembri 2017 otvorili predajňu aj v Banskej Bystrici, kvôli pandémii COVID-19 ju však pred pár dňami museli zatvoriť.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Už z ulice môžeš vidieť, že je tu niečo inak. Inšpirácia zahraničnými vintage predajňami spôsobila, že obchod Nosene sa na second hand obchod vôbec nepodobá a preto láka aj množstvo ľudí, ktorí tento druh oblečenia stále odsudzujú.
Medzi oblečením nie je chaos, predávajú len tie najlepšie kúsky, ktoré sú poriadne vyselektované, vyčistené a voňavé. Nenájdeš tu kopy oblečenia nahádzané na kope, necítiš zápach chemikálií ani typického second handu. Okrem toho tu nájdeš aj doplnky, šperky alebo kozmetiku.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V predajni cítiť presvedčenie všetkých, ktorí za Nosene stoja. Svojim prístupom, zariadením a autenticitou medzi ľuďmi začali búrať predsudky o kupovaní už noseného oblečenia a aj preto sa k ním mnohí zákazníci vracajú späť.
Katka a Jakub priniesli na Slovensko koncept, ktorý tu chýbal a bol potrebný. Vytvorili fenomén, ktorý prispieva nie len k ochrane životného prostredia ale aj ochrane slabších.
Nosene pomáha jedinečným spôsobom
Nosene stojí za troch nosných princípoch. Ktokoľvek môže priniesť svoje oblečenie a odovzdať ho spoločnosti. Oblečenie sa však neodkupuje ale daruje. Pokiaľ je odovzdané oblečenie použiteľné, je odoslané na očistenie a následne umiestnené do predajne.
Všetky kúsky sú oceňované na základe už stanoveného cenníka. Prihliada sa však aj na jeho materiál, stav alebo značku. Zo sumy, ktorú zákazník za oblečenie zaplatí, sa hradia náklady na fungovanie obchodu. Okrem toho obsahuje cenovka aj inú sumu.
Nosene venuje časť predajnej sumy podpore centra pre krízové poradenstvo obetiam násilia v párových vzťahoch a ich deťom MYMamy o.z.. Presnú čiastku, ktorou prispievaš, uvidíš priamo na visačke. A presne to robí tento koncept ešte hodnotnejším ako bežné second handy. Každý, kto sem oblečenie prinesie alebo si ho odtiaľto odnesie vie, že prispel na dobrú a správnu vec. Niekoľkonásobne.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
V januári 2020 v rozhovore pre podnikajte.sk Katka uviedla, že centru doteraz odovzdali viac ako 17 000 eur. Pomáhajú mu aj inak, posielajú oblečenie alebo dodávajú obuv od spoločností NOVESTA a CCC.
Nosene okrem toho organizuje aj dni venované oblečeniu známych osobností. Zo svojich skríň sem oblečením pravidelne prispievajú Tamara a Babsy Heribanové, Beáta Dubasová, Adela Vinczeová, Lenka Šóošová alebo Veronika Cifrová Ostrihoňová.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Celá suma za všetko predané oblečenie je darovaná občianskych združeniam. Do januára tohto roka zorganizovali takýchto akcií už osem a vyzbierali viac ako 19 000 eur.
Okrem toho spolupracuje second hand aj s firmami. Ktorákoľvek z nich môže v Nosene požiadať o pripravenie firemného SWAPu, ekologickú prednášku, zorganizovanie zbierky oblečenia alebo upcyklový workshop.
Za každé podujatie klienti platia, cena je upravovaná individuálne pre každého zvlášť. Do predajne Nosene môžu prispieť aj samotní zamestnanci, ktorí svoje nepoužívané oblečenie odovzdajú do nádoby, ktorá je na to určená.
Jedinečné kúsky s pridanou hodnotou
Tému udržateľnosti v Nosene spájajú v dvoch rovinách. Zákazník si môže kúpiť nosené alebo upcyklované oblečenie. Ak sú kúsky, ktoré k nim prídu, vyrobené z kvalitného materiálu, ale majú zlý strih alebo sú poškodené, vytvoria z nich nové, pre upcyklovanú značku Renewals by Nosene.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Ak je oblečenie kvalitné, no nevedia ho využiť v rámci kolekcie, putuje do združenie My Mamy. Zničené, nemoderné oblečenie alebo oblečenie zo zlého materiálu ide na recykláciu, kde ho ďalej využívajú v priemysle na izolácie alebo v automobilovom priemysle.
Nosene začalo písať nové príbehy oblečenia aj inou cestou. Nedávno sa spojilo so značkou Alain Delon, ktoré od začiatku tvorí kvalitné a udržateľné kúsky.
Firma spolupracuje s európskymi dodávateľmi materiálov, ktorí dbajú na životné prostredie. Materiály nie sú škodlivé pre ľudí ani pre životné prostredie.
Najnovšie sa rozhodli, že nebudú zbytočne držať v sklade oblečenie, ktoré ešte môže nosiť niekto iný. A tak z pánskych košieľ vznikla nová dámska kolekcia Renewals by NOSENE x ALAIN DELON. Lokálna, slovenská, udržateľná, upcyklovaná a štýlová.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Jednoduchý koncept s veľkým úspechom
Tí, ktorí do Nosene niekedy zablúdili vedia, že vojsť tam je ako prísť do iného sveta. Milí ľudia, voňavé oblečenie, útulné prostredie, príjemná atmosféra. Tieto pocity ešte viac umocňuje fakt, že svojou kúpou pomáhaš dobrej veci A potom sa tam už musíš vrátiť vždy, keď ideš okolo.
Pritom to robia nenásilne, potichu no vlastne nahlas. A presne to je aj Katkina stratégia. „Marketing nie je jadrová fyzika, človek sa ho vie naučiť, pokiaľ chce. Najlepšou reklamou je spokojný zákazník,“ povedala v rozhovore s Libušou Removčíkovou.