NOVÁ ŠTÚDIA: Používanie kreditnej karty spúšťa v mozgu rovnakú reakciu, ako užívanie kokaínu

  • Ľudia sa môžu stať závislým nielen od nakupovania, ale aj od používania kreditných kariet
  • V porovnaní s hotovosťou máme tendenciu utrácať viac peňazí prostredníctvom kreditnej karty
  • Nakupujúci míňa peniaze najmä na príjemné veci
nakupovanie
freepik/gpointstudio
  • Ľudia sa môžu stať závislým nielen od nakupovania, ale aj od používania kreditných kariet
  • V porovnaní s hotovosťou máme tendenciu utrácať viac peňazí prostredníctvom kreditnej karty
  • Nakupujúci míňa peniaze najmä na príjemné veci

Neodolateľná túžba nakupovať, nutkavá potreba minúť peniaze či použiť kreditnú kartu. Pocit eufórie a následné pochybnosti, či bolo nakupovanie vôbec potrebné. Aj to sú príznaky závislosti s názvom oniománia, ktorú skôr poznáme pod termínom shopoholizmus.

Nový výskum realizovaný Technologickým inštitútom v Massachusetts hovorí, že ľudia sa môžu stať závislými nielen od nakupovania, ale aj od používania kreditných kariet. 

Používanie kreditiek totiž stimuluje mozgový systém a vytvára nutkanie na ďalšie míňanie. Pre vedcov z inštitútu to však nebol prvý výskum. Predchádzajúca štúdia ukázala, že v porovnaní s hotovosťou majú ľudia tendenciu utrácať viac peňazí prostredníctvom kreditnej karty.

zdroj: Freepik/jcomp

Nutkavá potreba nakupovať

Najnovší výskum dospel k záveru, že nákupy prostredníctvom kreditných kariet spúšťajú v mozgu rovnakú chemickú reakciu, ako užitie kokaínu. Vedci pre CNBC povedali, že ľudia, ktorí míňajú peniaze z kreditnej karty si neuvedomujú, že o ne prichádzajú. Majú totiž pocit, ako keby za nákup neplatili okamžite. Minuté peniaze sa dostanú do úzadia, a to ich povzbudzuje k ďalším nákupom.

Výskum takisto preukázal, že pri nakupovaní kreditnou kartou sa v mozgu aktivuje tzv. sieť odmien nazývaná striatum. Tá je zodpovedná za uvoľňovanie dopamínu a podieľa sa na posilnení rozkoše a dokonca závislosti. Už samotné vzatie plastovej karty do ruky je častokrát spojené s príjemnými nákupmi,“ zhodujú sa vedci.

Nakupovanie v sekáči nie je len pre šetrných. V týchto prevádzkach majú množstvo pokladov

Míňame na jedlo a dovolenky

Portál Unilad píše, že nie každý nákup však spúšťa rovnakú reakciu. Nakupujúci míňa peniaze najmä na príjemné veci, ktoré spôsobujú pôžitok, ako napríklad dovolenka alebo návšteva reštaurácie. Netýka sa to napríklad bežných potravín, ktoré dennodenne nakupujeme.

Ďalším faktorom, o ktorom štúdia hovorí, je cena. Pre MailOnline sa spoluautor štúdie, profesor Drazen Prelec vyjadril, že už len samotné vloženie tejto plastovej kreditnej karty do ruky je spojené s príjemnými pocitmi. „Ľudia, ktorí nakupujú v hotovosti, viac dbajú na ceny tovarov a vyberajú si zväčša lacnejšie veci.“

Zdroje: Nature.com, CNBC, Unilad, MailOnline

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá