O našich autentických tradíciách vieme pomerne málo. Slovenka sa to so svojou originálnou cestovkou rozhodla zmeniť

  • Mnohí s obľubou navštevujeme Tatry, no do iných kútov Slovenska nezavítame.
  • Zároveň ani v prírode z rúk nepúšťame smartfón a o našich autentických tradíciách toho vieme málo.
  • Ivana Rešutíková sa rozhodla to zmeniť.
  • Krásy rodného Horehronia sa snaží Slovákom aj cudzincom predstavovať prostredníctvom cestovnej agentúry STEY Slovak Travel Experience.
zdroj: STEY
  • Mnohí s obľubou navštevujeme Tatry, no do iných kútov Slovenska nezavítame.
  • Zároveň ani v prírode z rúk nepúšťame smartfón a o našich autentických tradíciách toho vieme málo.
  • Ivana Rešutíková sa rozhodla to zmeniť.
  • Krásy rodného Horehronia sa snaží Slovákom aj cudzincom predstavovať prostredníctvom cestovnej agentúry STEY Slovak Travel Experience.

Ivana je rodená Horehronka, no ako väčšina Slovákov odišla študovať do Bratislavy a neskôr ju príležitosť zlepšiť si jazykové zručnosti zaviala aj do Británie. Rodinné väzby ju však pritiahli naspäť do rodného kraja. Namiesto toho, aby sa ako mnohí snažila presadiť v hlavnom meste či vo svete, rozhodla sa ísť ťažšou cestou a hľadať nevyužitý potenciál doma na Horehroní. A že je ho tu naozaj dosť!

Prepojila svoj blízky vzťah k prírode s biznisom a podporou lokálneho turizmu do jedinečného projektu. Výsledkom je regionálna cestovná agentúra STEY Slovak Travel Experience, ktorá ponúka možnosť zažiť skutočne autentickú slovenskú prírodu a kultúru. A nemohla spraviť lepšie, pretože nielen, že vďaka tomuto peknému biznisu pomáha rásť Slovensku, ale aj sebe.

„Vďaka STEY mám možnosť rozvíjať sa a sebarealizovať doma. Prepájam moderný lifestyle so životom na vidieku, v prírode. Pozitívny vietor prinášajú aj zmeny v samospráve, rozvoj infraštruktúry, zlepšovanie služieb. Pôsobí tu množstvo mladých perspektívnych ľudí, ktorí sa zaujímajú o celospoločenské otázky a zveľaďujú krajinu. A to vnímam pre budúci rozvoj STEY ako veľmi dôležitý faktor,“ prezradila Ivana.

Ako to tak býva, začiatky nie sú nikdy ľahké a treba sa popasovať s niektorými prekážkami. Na tie byrokratické, ktoré dostanú do kolien mnohých živnostníkov a podnikateľov, sa však pre istotu vopred pripravila. Aby však rozbehla svoj biznis, čakali ju nekonečné stretávania sa s potenciálnymi partnermi a lokálnymi poskytovateľmi služieb v turizme. Podstatou kvalitného biznisu sú totiž najmä kvalitní spolupracovníci.

„Nejasný biznis model, nová tvár na scéne, konzervatívni našinci verzus temperamentná blondína – to bola celkom náročná úloha. :) STEY je od počiatku one man show, ale samozrejme mám za sebou skvelú podporu rodiny. Kľúčový bol aj výber partnerov, a ja sa teším výbornej spolupráci s Mišou Chmelíčkovou v otázkach dizajnu, s programátorom Michalom Kocúrom a fotografickým duom Nora a Jakub. Dlhodobo je pre mňa inšpiráciou podnikateľka Miška Bednárová z Puojdu,“ uviedla Slovenka.

STEY však nie je len taká obyčajná cestovka. V ére lacných komerčných ponúk a zľavových portálov vyniká svojím zameraním, filozofiou aj krásnym vizuálom. Jej cieľovkou je homo urbanicus, teda človek mestský, ktorý žije expresným životom bez zastavenia a už dávno zabudol na kontakt s prírodou a folklórom. Pri atrakciách sa len fotíme, namiesto toho, aby sme sa o nich dozvedeli viac, navyše od ľudí, ktorí nám toho majú toľko čo povedať.

„Ideológiou STEY je sprostredkovať zážitok, ktorý utvorí komplexnejší obraz o živote na vidieku, histórii, tradíciách. Spojiť súčasný život so životom predkov nemasovým spôsobom formou individualizmu, malých skupín, navštíviť miesta, ktoré v bedekroch nenájdete. Dôležité je, aby si klient odniesol čo najpozitívnejšiu emóciu, strávil príjemný čas a aby mu namiesto aplikácie, ktorá mu povie kam ísť a čo vidieť, poznanie sprostredkovali miestni,“ vysvetlila Ivana.

Cestovka ponúka prekrásne ubytovanie rôzneho typu, vrátane rušnejších miest s dobrými službami aj chalúp na samote či na dedine, kde si užiješ dokonalý digitálny detox. Zameriava sa tiež na jednodňové zážitkové výlety. Ich cieľom je doplniť už existujúcu ponuku komerčných služieb o autentické zážitky a výlety, kde sa hosť naozaj aktívne zapája. Nie je len ten, ktorý si vrámci masy v zhone pozrie nejakú pamiatku či výtvor a o minútu už putuje ďalej.

„Môžete sa zoznámiť s remeselníkmi, ktorí vám vysvetlia celý proces, niečo si môžete aj sami vyskúšať. Môžete sa stretnúť s bačom, ktorý vám síce dovolí vytočiť si vlastnú parenicu, ale beda, ak mu budete do roboty mudrovať. :) Alebo s folklóristami a ich veselými a rázovitými povahami. Cestovanie je predsa o emóciách. A čo sa vám lepšie vryje do pamäte – monument, pri ktorom ste sa odfotili, alebo Jožko, ktorý vás učil tancovať dvojkročku?“ hovorí Slovenka.

STEY chce tiež ukázať, že Slovensko netvoria len Bratislava a Štrbské pleso, ale aj iné zaujímavé miesta. Tie nás môžu prekvapiť nielen svojou krásou, ale aj absenciou más, ktoré tradične stretneme v tých najvychytenejších turistických lokalitách. Do hôr a prírody predsa nechodíme preto, aby sme sa zrážali s davmi, ale aby sme si občas v kontraste s mestom vychutnali ticho a pokoj. Skvelým miestom pre trávenie voľného času preto môže byť práve čarovné Horehronie.

„Je to skvelá lokalita na víkendový oddych. Z Bratislavy sa k nám dostanete autom za 2,5 hodiny. Všetko je koncentrované viac menej v jednom okrese, počas 2-3 dní stihnete veľa. Územie regiónu je ohraničené dvomi národnými parkami – Nízke Tatry a Muránska planina. V Nízkych Tatrách je obľúbeným výletom okruh z Trangošky na Ďumbier a Chopok. Na planine máte kopec možností, ako sa stratiť pred ruchom mesta. Pre rodiny odporúčam farmu u Marekovcov, salaš v sedle Zbojská, huculské kone. Teraz sa tiež začína čas zabíjačiek a jarmokov,“ uviedla Ivana.

Ak človek potrebuje zabudnúť na pracovný stres, jednoznačne pomôže útek z civilizácie do prírody. So STEY si môžeš užiť dni plné relaxu v obklopení horehronských lesov, privátne spa uprostred ničoho, jazdu na motorke, naučiť sa niečo o tradičnej výrobe z kože, dreva či mlieka, alebo sa zabaviť na ľudovom večeri. Tieto autentické zážitky očaria turistov zo zahraničia, no nepochybne aj Slovákov, z ktorých mnohí už na naše lokálne krásy a tradície pozabudli.

Ivane Rešutíkovej sa nepochybne podarilo vytvoriť skvelý projekt, ktorý má šancu zviditeľniť región v tom najlepšom svetle. Určite za to môže aj fakt, že sama miluje turistiku, cestovanie či jazdu na motorke. Keď niekto robí niečo s vášňou, je to vidieť. Sama hovorí, že okrem zviditeľnenia regiónu a vybudovania úspešnej firmy je jej snom jednoducho viesť príjemný a obyčajný život v spokojnosti a motorkárčiť aj na dôchodku. :)