Občania aj domácnosti si zrejme priplatia. V Bruseli sa „pečie“ kontroverzná reforma

  • Rada Európskej únie aj Parlament schválili novú reformu
  • Pre viaceré odvetvia prestanú platiť emisné povolenky
  • Pozreli sme sa, čo to znamená pre ľudí
EÚ
Unsplash/Maximalfocus, Unsplash/Emil Kalibradov
  • Rada Európskej únie aj Parlament schválili novú reformu
  • Pre viaceré odvetvia prestanú platiť emisné povolenky
  • Pozreli sme sa, čo to znamená pre ľudí

Krajiny Európskej únie nedávno definitívne schválili ďalšiu časť klimatického balíka, ktorého cieľom je do konca desaťročia výrazne znížiť emisie skleníkových plynov, a to cez zavedenie novej reformy obchodovania s emisiami (ETS). 

Ešte koncom minulého roka Európsky parlament odhlasoval viaceré kľúčové právne predpisy, ktoré sú súčasťou legislatívneho balíka Fit for 55, čo je hlavným nástrojom a súčasťou ekologického balíka Európskej únie Green deal.

Tentoraz ide o zmenu v systému obchodovania s emisiami. Preto sa napríklad postupne zrušia bezodplatné emisné kvóty pre spoločnosti alebo má vzniknúť aj samostatný nový systém pre palivá pre cestnú dopravu a budovy, v rámci ktorého sa v roku 2027 majú nastaviť ceny emisií z týchto odvetví, ako o tom informuje Európsky parlament.

S touto reformou však prichádzajú aj obavy z nárastu cien jednotlivých komodít, ako je napríklad benzín.

„My dnes nestojíme pred otázkou, či v dôsledku boja proti klimatickej zmene budú niektoré ceny vyššie. Budú. Lebo fundamentálna reštrukturalizácia ekonomiky určite nebude zadarmo,“ myslí si europoslanec Eugen Jurzyca za SaS a frakcie Európskych konzervatívcov a reformistov.

Reforma sa dotkne všetkých

Cieľom je zaviesť uhlíkové clo nie len pre jednotlivé firmy, ale pre každého znečisťovateľa životného prostredia.

Parlament po prvý raz odhlasoval s veľkou väčšinou aj to, aby sa do ETS zahrnula aj námorná doprava a aby sa urýchlene zrevidovala aj letecká doprava.

Samotným cieľom je podľa Parlamentu ísť cestou postupného zrušenia bezodplatných emisných kvót pre sektor letectva do roku 2026 a k podpore využívania udržateľných palív v leteckej doprave, čo znamená, že sa bude musieť vzdať výnimky na kvóty, ktoré mali dostávať do roku 2034 na produkciu CO2.

Čo sa týka námornej dopravy, tak tá sa s nimi bude musieť rozlúčiť už na budúci rok. 

Okrem zmeny emisných povoleniek sa v pléne odhlasoval aj mechanizmus pre kompenzáciu uhlíka na hraniciach (CBAM). Jednoducho povedané, ide o mechanizmus, ktorý by mal motivovať tretie krajiny, aby brali boj proti klimatickej kríze vážne. Na druhej strane však jej cieľom jej aj dbať pozor na to, aby napriek týmto schváleným novým zmenám nebol ohrozený možný presun výroby z EÚ do krajín, kde sa nedbá na podobné klimatické ciele.

 „Dovozcovia týchto druhov tovaru budú musieť zaplatiť akýkoľvek cenový rozdiel medzi cenou uhlíka zaplatenou v krajine výroby a cenou uhlíkových emisných kvót v systéme ETS EÚ,“ píše sa v tlačovej správe.

epvotewiezik
zdroj: European Union 2023

Pomoc občanom

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: EP, SIU, Der Spiegel, SIU, Ministerstvo životného prostredia

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá