Šéfredaktor Denníka N Kostolný: Moja duša sa nedá kúpiť Pentou

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Obchodný reťazec chce zmeniť Slovensko. Podniká tieto kroky, aby krajina bola reálne zelenšia

  • Lidl sa na Slovensku rozhodol radikálne znížiť svoju uhlíkovú stopu
  • Diskontný reťazec predstavil niekoľko opatrení, ktoré zavádza v predajniach po celej našej krajine
  • Niektoré z týchto „eko“ krokov si zrejme pri nákupe ani nevšimneš, no mali by sme o nich vedieť
Lidl Slovensko
  • Lidl sa na Slovensku rozhodol radikálne znížiť svoju uhlíkovú stopu
  • Diskontný reťazec predstavil niekoľko opatrení, ktoré zavádza v predajniach po celej našej krajine
  • Niektoré z týchto „eko“ krokov si zrejme pri nákupe ani nevšimneš, no mali by sme o nich vedieť

Prvé dopady klimatických zmien sa už začínajú prejavovať na celom svete vrátane Európy. Podľa Medzivládneho panelu o zmene klímy (IPCC) musíme urobiť všetko preto, aby svetová teplota nevzrástla o viac ako 1,5 stupňa Celzia, inak budú dopady zmien podnebia nezvrátiteľné. Na to je potrebné, aby sme do polovice 21. storočia dosiahli uhlíkovú neutralitu. 

Tento cieľ stanovuje aj Parížska klimatická dohoda, ktorú podpísalo 195 signatárov, vrátane EÚ. V boji proti klimatickým zmenám začínajú byť čoraz aktívnejšie nielen jednotlivé krajiny, ale aj reťazce, ktoré tu pôsobia. Je ním aj Lidl Slovensko, ktorý sa rozhodol predstaviť hneď niekoľko zmien, ktoré majú pozitívny dopad na životné prostredie v krajine, no ako zákazník si ich možno vnímaš len okrajovo. 

Vďaka PET fľašiam pribudne v parkoch zeleň

Ročne sa na Slovensku uvedie do predaja približne miliarda PET fliaš a 345 miliónov plechoviek od nápojov, miera recyklácie PET fliaš pritom dosahuje asi 62%.

zdroj: Lidl Slovensko

Reťazec sa sa preto rozhodol umožniť svojim zákazníkom recyklovať PET fľaše a plechovky od nápojov. Lidl začal s týmto pilotným projektom v bratislavskom Ružinove. Ľudia tak majú istotu, že odovzdané obaly od nápojov budú správne recyklované a spoločnosť sa zároveň zaviazal prispieť 10 centami za každý odovzdaný obal na obnovu zelene v miestnom parku Ostredky.

Predavačka v Lidli: Ľudia bojovali o droždie a dezinfekciu, dôchodcovia boli počas korony nezodpovední (Rozhovor)

Obnova slovenských lesov

Na základe informácií The International Union for Conservation of Nature lesy ročne absorbujú približne 2,6 miliardy ton oxidu uhličitého, čo je približne jedna tretina  CO2 uvoľňovaného spaľovaním fosílnych palív.

Aby sa zabránilo degradácii svetových lesov, Organizácia spojených národov vytvorila The United Nations Strategic Plan for Forests 2030, ktorý bol prijatý Valným zhromaždením OSN v apríli 2017. Súčasťou tohto strategického plánu je napríklad zastavenie odlesňovania, obnova degradovaných lesov a globálne zalesňovanie.

zdroj: Lidl Slovensko

K obnove svetových lesov prispieva aj Lidl prostredníctvom projektu Voda pre stromy. Vďaka tomuto projektu a podpore obyvateľov Slovenska bolo od roku 2012 vysadených vo Vysokých a Nízkych Tatrách viac ako 1 000 000 stromčekov. Išlo primárne o smreky, smrekovce, jedle a buky. Na kalamitou zničenom území tak pribudlo približne 450 ha nového lesa. Pre lepšiu predstavu, ide o rozlohu viac ako 500 futbalových ihrísk. 

Aby Slovensko nezaplavili plasty

Na jar 2018 predstavil obchodný reťazec svoju stratégiu obmedzovania plastov. V rámci nej si Lidl stanovil ambiciózne ciele znížiť objem plastov vo vlastných prevádzkach o najmenej 20% a zároveň dosiahnuť 100 % recyklovateľnosť plastových obalov vlastných značiek do roku 2025.

Prvým krokom diskontu pri redukcii plastov bolo odstránenie najtenších igelitiek z predaja. Lidl odstránením týchto tašiek, ktoré nikdy zákazníkom nerozdával zadarmo, z ponuky ušetril 125 ton plastov ročne. Ďalším krokom bolo zmenšenie obalov pracích gélov, orechov a sušených plodov, čím sa bez zmeny obsahu dosiahla úspora 15 ton plastov ročne. Lidl taktiež prestal objednávať jednorazový plastový riad ako sú poháre, taniere, príbory, ale aj plastové slamky.

Plastové cesty sú nutnosťou, Slovensko ich môže dodávať do celej Európy

Nahradenie plastového materiálu ekologickejšími alternatívami odbremení životné prostredie o 35 ton plastov ročne. Dôležitým krokom v boji proti dobe plastovej bolo rozhodnutie Lidla znížiť hmotnosť PET fliaš nealkoholických nápojov vlastnej značky. Úprava sa týka aj obalových fólií. Tento krok predstavuje úsporu plastov 216 ton na ročnej báze. Lidl je zároveň schopný na ročnej báze zrecyklovať viac ako 800 ton plastov.

Najnovšie chce reťazec odvyknúť Slovákov od používania mikroténových vreciek, ktoré sú najčastejšou zložkou odpadu, ktorý znečisťuje naše rieky a vodné nádrže. Reťazec vyzýva ľudí, aby zredukovali ich používanie pri nákupoch. Ak však mikroténové vrecko skutočne potrebujú, v Lidli zaň môžu zaplatiť dobrovoľný poplatok 1 cent. Lidl následne tento príspevok zdvojnásobí a výslednú sumu venujeme na čistenie slovenských vôd.

100 % energie z obnoviteľných zdrojov

Ohľaduplný prístup k prírodným zdrojom je pre reťazec jednou z kľúčových priorít v rámci spoločenskej zodpovednosti. Vedel si, že 100 % elektrickej energie, ktorá sa využíva vo všetkých budovách patriacich spoločnosti pochádza z obnoviteľných zdrojov, z produkcie vodných elektrární? Pre porovnanie, v obchodnom roku 2017 to bolo 96 %, v roku 2016 93 % a v roku 2015 to bolo 42 %.

Okrem toho, na strechách siedmich predajní má Lidl nainštalované fotovoltické panely na výrobu elektrickej energie priamo zo slnečného žiarenia. 

zdroj: Lidl Slovensko

Lidl tiež vo svojich nových predajniach inštaluje tepelné čerpadlá využívajúce energiu z okolitého prostredia a namiesto syntetických chladí používa prírodné, ktoré majú nižšiu hodnotu indexu Globálneho Potenciálu Otepľovania (GWP). Aj vďaka tomu obstál diskont ako jedna z prvých firiem na Slovensku v environmentálnom audite organizácie ENVI-PAK a získal certifikát pre zodpovedné organizácie.

Kamióny bez emisií

Obchodný reťazec sa v čoraz väčšej miere spolieha aj na ekologickú logistiku. Kamióny s kombinovaným pohonom CNG/LNG využíva už na celom Slovensku. Ide o plynový pohon, ktorý nevytvára takmer žiadne emisie. Takéto vozidlá zásobujú tovarom predajne zo všetkých troch logistických centier.

zdroj: Lidl Slovensko

Na jednu nádrž plynu CNG zvládne kamión bez problémov 400 kilometrov. Keď sa k tomu navyše pridá kvapalné LNG, dojazd sa predĺži až na 1200 kilometrov. Okrem neznečisťovania ovzdušia sú zelené kamióny aj výrazne menej hlučné.

Zdroje: Lidl Slovensko, europa.eu, iucn.org, un.org

Najnovšie video

Najnovší podcast

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Najnovšie